Memòria democràtica

El Rei veu un acte de "justícia" la inhumació d’un represaliat

Felip VI presideix el funeral de Rafael Altamira, mort el 1951 a Mèxic després de fugir del franquisme

El Monarca es va fer una foto de família amb els regidors del Campello i va rebre l’afecte dels veïns

El Rei veu un acte de "justícia" la inhumació d’un represaliat

Joaquín Reina

2
Es llegeix en minuts
l. Gil López / B. Campoy

Jornada històrica al Campello (Alacant), que va rebre ahir per primera vegada en la seva història el rei Felip VI en un acte llargament esperat: el reconeixement d’una il·lustre figura local, l’humanista Rafael Altamira. El monarca va presidir la cerimònia d’inhumació de les restes mortals del jurista, literat i pedagog, juntament amb els de la seva dona, Pilar Redondo, tots dos morts a Mèxic fa dècades i repatriats fa unes setmanes. Amb aquesta visita, Felip VI presideix també per primera vegada el funeral d’un represaliat pel franquisme.

Amb aquest homenatge i aquesta tornada es compleix una de les voluntats d’Altamira, que va declarar a la premsa de la seva època que quan s’apartés "de la vida oficial" es retiraria al racó dels seus "amors més grats", amb referència a aquesta localitat alacantina.

Després de tres anys de treballs i amb el suport de les diferents administracions, els cossos d’Altamira i Redondo van ser repatriats el desembre passat des de Mèxic. El literat es va exiliar d’Espanya a l’esclatar la Guerra Civil el 1936. Des de 1951, les seves restes reposaven al Panteó Espanyol del cementiri de Ciutat de Mèxic. Va ser un dels deu jutges del precedent de l’actual Tribunal Internacional de la Haia i proposat dues vegades al Nobel de la pau.

La visita del Monarca va ser curta, tot just tres hores, en les quals a més de l’acte solemne al cementiri del Campello va visitar la casa consistorial on va firmar al llibre d’honor del municipi i es va fer una fotografia de família amb els regidors de la corporació, excepte amb els de Compromís i EU-Podem, que ja van anunciar que no hi assistirien.

A més, es va fer un bany de masses, amb centenars de veïns que van corejar crits de "¡Visca el Rei!", "¡Felip!" o "¡Visca el Monarca!".

El Rei no va intervenir en la cerimònia institucional d’inhumació al cementiri, però sí que va deixar escrit al llibre d’honor de l’Ajuntament del Campello el que significa l’homenatge a l’humanista i jurista mort el 1951 a l’exili de Mèxic: "Un acte de justícia històrica i reparació, de concòrdia i reconciliació".

Concordia i reconciliació

Notícies relacionades

Després de reflectir que aquest 10 de febrer ha sigut "un dia de gran rellevància" per a Alacant, el País Valencià i Espanya, el Rei va apuntar: "Ha sigut un honor i realment emotiu acompanyar la inhumació de Rafael Altamira Crevea, les restes del qual, juntament amb els de la seva dona Pilar, es trobaven a Mèxic des de 1951 quan va morir a l’exili".

"Finalment el senyor Rafael i la senyora Pilar reposen on ell sempre va voler, al Campello", va afegir. "Gràcies i enhorabona a tots els que ho han fet possible i continuem honrant la seva memòria i la seva obra, tan necessària per a tothom a Espanya", va concloure.