Comissió bilateral d’infraestructures

Avui es decidirà quin tipus d’empresa gestionarà Rodalies

La reunió entre la Generalitat i el Govern validarà gairebé tres anys després els tràmits per traspassar l’R1

La bilateral validarà l’exclusió de la línia del Maresme de la Xarxa Ferroviària d’Interès General

També desencallarà projectes ferroviaris a Girona i l’extensió de la xarxa de fibra òptica

Avui es decidirà  quin tipus d’empresa gestionarà Rodalies
3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Avui es compleixen precisament dos anys i vuit mesos des de l’última reunió de la comissió bilateral d’infraestructures entre la Generalitat i el Govern. Aquell 17 de juny del 2022 presidien la trobada el llavors secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font (avui a Bimsa, a l’Ajuntament de Barcelona) i el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores (ara conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona, TMB).

Els seus superiors eren, respectivament, el conseller Jordi Puigneró i la ministra Raquel Sánchez. Diverses eleccions i governs després, amb pactes d’investidura i legislatura que pressionen, aquest dilluns a les 17.30 hores es trobaran a la seu de l’ara Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, ara sí, la titular Sílvia Paneque, i el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano Clavero, amb una vintena d’assistents més. L’assumpte més important que hi ha sobre la taula: Rodalies.

En aquest temps, les dues administracions han arribat a acords de pes en matèria d’infraestructures. Sense anar més lluny, el traspàs total de la xarxa ferroviària de Rodalies, el novembre del 2023, entre ERC i el PSOE. O les encomandes de gestió perquè el Govern executi diverses obres a la xarxa viària (els enllaços de l’AP-7 i l’AP-2, la millora de l’N-260 o l’N-2 al Maresme) o ferroviària (els intercanviadors entre estacions de Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya del Vallès). Però el traspàs de Rodalies segueix sent, per les dificultats de tot tipus que comporta, el projecte en comú que més debat genera.

La comissió bilateral d’infraestructures, un òrgan que emana de la disposició addicional tercera de l’Estatut per mirar de frenar el dèficit inversor de l’Estat, decidirà finalment quin tipus d’empresa mixta operarà Rodalies a Catalunya. Els responsables dels dos executius, amb representants també de Presidència, Economia i Finances, les dues entitats municipalistes catalanes o els ministeris d’Hisenda, Transició Ecològica i Política Territorial, acordaran el model de constitució de la futura operadora, que presidirà Territori però que també estarà participada per Renfe.

Llista en el primer semestre

Aquesta empresa mixta, que acumula diversos vaivens en els calendaris de creació, hauria d’estar constituïda durant el primer semestre d’aquest 2025. La consellera Paneque, no obstant, sempre insisteix que el que importa és que es vagi avançant en les Rodalies catalanes. Conscient que encara no compta amb els recursos econòmics ni humans perquè Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) s’ocupi de la gestió, les dues parts saben que hi haurà un conveni de col·laboració amb Adif durant un temps indeterminat.

I el banc de proves en el qual s’assajarà la nova fórmula serà l’R1. La comissió bilateral d’infraestructures d’aquest dilluns també validarà l’exclusió de la línia del Maresme de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG), un tràmit que el Govern català ja va fer el 14 de gener passat. Amb aquest doble acord només faltarà que el Consell de Ministres faci el mateix les pròximes setmanes.

També s’abordarà la priorització de les obres de millora en el traçat de la costa, que es troben dins del Pla de Rodalies 2025-2030. El Govern català rep l’R1, sí, però pretén que els treballs que s’han d’afrontar en la infraestructura o l’arribada dels nous trens al servei siguin una realitat al més aviat possible.

En l’ordre del dia també apareixen altres assumptes ferroviaris que afecten les comarques de Girona, que tenen a veure amb el traçat de mercaderies tant a la capital gironina com també en el complex logístic de Vilamalla (Alt Empordà). I, en la llista d’assumptes per tractar, també estan obres pendents a l’N-2 al Maresme, amb els convenis per executar els enllaços entre aquesta via i la C-32, acordats amb el Govern d’ERC el 2023.

Notícies relacionades

Completar la xarxa de fibra

Pel que fa a les telecomunicacions, el Govern reclamarà inversions pendents en fibra òptica perquè aquesta arribi al 100% dels municipis catalans. El motiu pel qual aquest assumpte va a la comissió d’infraestructures es deu que, perquè la fibra pugui completar el 20% de les localitats que falten, necessita estendre la xarxa a través de carreteres de titularitat estatal.