Pedro Sánchez visita una promoción de pisos de alquiler social asequible en Sant Boi de Llobregat

Pedro Sánchez visita una promoción de pisos de alquiler social asequible en Sant Boi de Llobregat

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

Una quarta part dels nous pisos socials que el Govern de Salvador Illa ha promès construir fins al 2030 seran per a joves i el preu del lloguer estarà, com a mínim, un 20% per sota de mercat, a més de reservar-se un 10% per a persones vulnerables. Així ho ha aprovat aquest dimarts el Consell Executiu en el marc de la primera convocatòria de reserva pública de solars per incrementar l’oferta d’habitatge protegit.

El president ha avançat aquestes condicions en una intervenció durant la reunió de la Comissió Interdepartamental d’Habitatge, en la qual també ha garantit, com ja va prometre l’executiu, que els pisos que es destinin a lloguer assequible mantindran «sempre» aquesta condició. I és que 36.000 pisos de l’actual parc d’habitatge públic deixaran de tenir aquesta condició en els pròxims sis anys i podrien incorporar-se al mercat privat, una cosa que des del Govern volen impedir que passi amb les noves promocions.

«Ja n’hi ha prou que els joves es gastin la major part del seu sou en habitatges com si fos un luxe», ha assegurat durant la seva intervenció, en la qual ha precisat que fins ara s’estava construint a un ritme de 259 vivendes protegides a l’any i que el ritme s’ha incrementat a 4.400, a més de reafirmar el seu compromís d’arribar a les 50.000 promeses.

Construir més i més ràpid

El Consell Executiu ha donat així compliment a l’anunci que va fer divendres el president Salvador Illa junt amb el president Pedro Sánchez en una visita d’una promoció de pisos socials per a joves a Sant Boi de Llobregat. Amb l’argument que cal construir més i més ràpid perquè l’habitatge és en aquests moments el principal generador de desigualtat social, el cap de la Generalitat va fer públic durant el debat de política general el mes d’octubre passat que el seu Govern impulsaria el «pla més ambiciós» que hagi portat a terme mai una comunitat autònoma en matèria de sòl públic.

Notícies relacionades

Va ser llavors quan va fer una crida a tots els ajuntaments perquè posessin a disposició solars per construir, a més de comprometre una inversió de 4.400 milions deuros en una legislatura per augmentar el parc públic d’habitatge. En aquell moment, Illa aspirava –i així ho va dir públicament– a tenir uns nous pressupostos vigents l’1 de gener del 2025, cosa que ha hagut de digerir que no ha sigut possible. El pla b de l’Executiu davant la impossibilitat de comptar amb l’aval d’ERC a uns nous comptes és aconseguir aprovar a partir del mes de març una modificació de crèdit per sumar 4.000 milions extra als pressupostos prorrogats del 2023.

Això explica que el Govern del PSC en minoria hagi premut l’accelerador per poder exhibir en els pròxims dies objectius aconseguits que li aplanin el camí per amarrar la majoria que necessitarà al Parlament per disposar d’aquests recursos addicionals. Atenent els dos flancs que té oberts, fa passos en matèria d’habitatge mirant als Comuns i a Rodalies i el finançament singular per intentar complaure els republicans.