Els comitès d’empresa de Renfe i Adif amenacen d’anar a la vaga

Els representants dels empleats rebutgen el traspàs de Rodalies i denuncien "indefinició jurídica" sobre el seu futur

Taller de reparación de Renfe en Vilanova i la Geltrú

Taller de reparación de Renfe en Vilanova i la Geltrú

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Van convocar una vaga el novembre del 2023, però un acord d’última hora amb el Ministeri de Transports va salvar els mobles. Els comitès d’empresa de Renfe i Adif s’han donat any i mig de treva fins que el traspàs de Rodalies ha començat a agafar forma. I ara, després de la reunió de dilluns en la qual es van posar negre sobre blanc nous acords entre el Govern i la Generalitat, tornen a desenterrar la destral de guerra amb una amenaça de vaga. Segons ells, hi ha dos temes que justificarien la mobilització sindical: la intenció de treure l’R1, la primera línia que es traspassarà al Govern, de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG) i la "indefinició jurídica sobre el futur de la plantilla del Grup Renfe que presta el servei de Rodalies".

L’acord es va firmar el 23 de novembre del 2023 i va evitar cinc dies d’aturades en què 1.550 trens de rodalies i gairebé 1.000 de mercaderies s’haurien quedat sense circular, amb l’efecte que això hauria tingut sobre la mobilitat i l’economia. Va ser la reacció dels sindicats al pacte a què van arribar els governs de Pedro Sánchez i Pere Aragonès a principis d’aquell mateix mes per al traspàs total de Rodalies (a canvi de la investidura del president del Govern), que incloïa tant l’operador com la infraestructura.

Notícies relacionades

Quedava molt per concretar, tot de fet, per això el ministre Óscar Puente, que acabava d’assumir el càrrec dos dies abans, va aconseguir convèncer els treballadors que allò no havia fet més que començar. Arribar i moldre. El problema és que, efectivament, la cosa ja va agafant forma.

A través d’un comunicat, els dos comitès d’empresa van explicar ahir que dilluns van ser convocats perquè se’ls informés sobre l’avenç del traspàs de Rodalies. Segons ells, l’exclusió de l’R1 de la RFIG i la situació en què queda la plantilla amb la creació d’un nou operador menystenen el pacte que va evitar la mobilització. "Els dos assumptes –diu la nota de premsa– incompleixen sengles punts de l’acord, en el qual s’expressa la garantia d’integritat del Grup Renfe i Adif, mantenint les seves plantilles i la seva operació, així com el manteniment dels estàndards europeus i nacionals de la xarxa requerits per operar a la xarxa ferroviària d’interès general".