Els comitès d’empresa de Renfe i Adif amenacen d’anar a la vaga
Els representants dels empleats rebutgen el traspàs de Rodalies i denuncien "indefinició jurídica" sobre el seu futur

Taller de reparación de Renfe en Vilanova i la Geltrú
Van convocar una vaga el novembre del 2023, però un acord d’última hora amb el Ministeri de Transports va salvar els mobles. Els comitès d’empresa de Renfe i Adif s’han donat any i mig de treva fins que el traspàs de Rodalies ha començat a agafar forma. I ara, després de la reunió de dilluns en la qual es van posar negre sobre blanc nous acords entre el Govern i la Generalitat, tornen a desenterrar la destral de guerra amb una amenaça de vaga. Segons ells, hi ha dos temes que justificarien la mobilització sindical: la intenció de treure l’R1, la primera línia que es traspassarà al Govern, de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG) i la "indefinició jurídica sobre el futur de la plantilla del Grup Renfe que presta el servei de Rodalies".
L’acord es va firmar el 23 de novembre del 2023 i va evitar cinc dies d’aturades en què 1.550 trens de rodalies i gairebé 1.000 de mercaderies s’haurien quedat sense circular, amb l’efecte que això hauria tingut sobre la mobilitat i l’economia. Va ser la reacció dels sindicats al pacte a què van arribar els governs de Pedro Sánchez i Pere Aragonès a principis d’aquell mateix mes per al traspàs total de Rodalies (a canvi de la investidura del president del Govern), que incloïa tant l’operador com la infraestructura.
Notícies relacionadesQuedava molt per concretar, tot de fet, per això el ministre Óscar Puente, que acabava d’assumir el càrrec dos dies abans, va aconseguir convèncer els treballadors que allò no havia fet més que començar. Arribar i moldre. El problema és que, efectivament, la cosa ja va agafant forma.
A través d’un comunicat, els dos comitès d’empresa van explicar ahir que dilluns van ser convocats perquè se’ls informés sobre l’avenç del traspàs de Rodalies. Segons ells, l’exclusió de l’R1 de la RFIG i la situació en què queda la plantilla amb la creació d’un nou operador menystenen el pacte que va evitar la mobilització. "Els dos assumptes –diu la nota de premsa– incompleixen sengles punts de l’acord, en el qual s’expressa la garantia d’integritat del Grup Renfe i Adif, mantenint les seves plantilles i la seva operació, així com el manteniment dels estàndards europeus i nacionals de la xarxa requerits per operar a la xarxa ferroviària d’interès general".
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses