Drets Socials dissenyarà com es despleguen les competències

Un grup de treball conjunt amb Presidència i Interior determinarà quins recursos fan falta a més de més mossos

Drets Socials dissenyarà com es despleguen les competències
2
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El traspàs de les competències en immigració no anirà només de més mossos i funcions en matèria de seguretat. Aquest és el missatge que mira de projectar el Govern amb la decisió de posar la Conselleria de Drets Socials i Inclusió al capdavant del grup de treball que es crearà per dissenyar el desplegament de les noves competències que assumirà la Generalitat en aquesta matèria. S’encarregarà de planificar els recursos i personal necessari "més enllà" dels agents policials addicionals, també d’analitzar què passarà amb els Centres d’Internament d’Estrangers (CIE), i en formaran part els departaments d’Interior i de Presidència.

"Qualsevol avanç competencial i millora de l’autogovern és sempre benvingut", va assegurar ahir el president Salvador Illa just després de fer-se públic l’acord entre el PSOE i Junts. El president de la Generalitat és conscient que serà el seu Govern el que estrenarà les noves atribucions en immigració, una matèria altament sensible en un moment de creixement de l’extrema dreta amb un discurs antiimmigració, per la qual cosa es va comprometre a exercir aquestes competències amb el "màxim rigor i responsabilitat". Va ser la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, la que va desplegar el sentit que se li vol donar a l’assumpció d’aquestes prerrogatives per part de la Generalitat. "La nostra vocació és integradora i de ser terra d’acollida a l’hora d’exercir aquestes competències", va defensar. El pacte dels socialistes amb Junts inclou arribar als 26.800 mossos –1.800 més dels acordats entre la Generalitat i l’Estat– per garantir "el desplegament efectiu" de les noves competències, cosa que implicarà també determinar negociar amb el Govern la dotació pressupostària per a això.

L’entesa registrada com a proposició de llei al Congrés inclou la presència dels Mossos a les fronteres en "coordinació" amb la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, que la Generalitat tingui capacitat per gestionar devolucions en calent en cas de persones que tinguin prohibida l’entrada al país i que s’encarregui dels CIE i de l’obertura de procediments sancionadors. No obstant, el Govern va optar per ser prudent sobre les seves intencions. Sobre els CIE, no va aclarir si està a favor de tancar-los, com va votar el PSC anteriorment al Parlament, o d’un "canvi de model". Tampoc es va voler mullar sobre el calendari d’aplicació.

El no del PP, Vox i Podem

Notícies relacionades

El Govern vol estar preparat i anar avançant els treballs, però la llei té primer per davant un llarg camí parlamentari. De partida, no compta amb una majoria per prosperar perquè tant el PP com Vox rebutgen el traspàs, però també Podem, que ha qualificat de "racista" la naturalesa de l’acord. Els quatre vots dels morats són imprescindibles perquè la proposta sigui viable amb la majoria de la investidura. Paneque, no obstant, va posar el focus de la crítica en el PP, a qui va acusar de "demonitzar" cada traspàs per a la Generalitat mentre governen els socialistes.

"Quan el PP era el protagonista del traspàs de competències com les de trànsit o presons era en benefici d’Espanya i per reforçar les autonomies, i quan ho són els socialistes resulta que és una ruptura d’Espanya", va lamentar la portaveu del Govern.