El 112 va rebre més de 10.000 trucades abans que es constituís el Cecopi

El pic dels avisos a Emergències el 29-O es va produir a les cinc de la tarda, amb 2.438, segons les dades aportades per la conselleria a la jutge de la dana

El 112 va rebre més de 10.000 trucades abans que es constituís el Cecopi
3
Es llegeix en minuts
L. BALLESTE / C. G. / J. L. GARCÍA

El gestor de l’emergència del 29 d’octubre (29-O), el Cecopi (Centre de Coordinació Operativa Integrat) es va constituir a les 17.00 hores, quan el telèfon d’Emergències 112 va rebre el pic de trucades de ciutadans que alertaven dels efectes de la dana: 2.438 trucades en una hora. Abans d’aquell moment, el 112 ja acumulava 10.242 trucades aquell dia, de les quals gairebé 3.300 es van concentrar dues hores abans de constituir-se el Cecopi. La informació s’inclou en l’informe remès per la Conselleria d’Emergències al Jutjat de Primera Instància i Instrucció que investiga les 227 morts i lesions que van provocar les barrancades i riuades del 29-O.

El telèfon d’emergències 112 va gestionar en 24 hores un total de 4.770 incidents i va atendre 19.821 trucades. Hi ha menys incidents que trucades perquè, segons explica Emergències, "davant la caiguda d’un pont, [que suposa] un únic incident, es poden rebre desenes de trucades associades". L’informe està subscrit pel subdirector general d’Emergències, Jorge Suárez, i permet comprovar quan els ciutadans van alertar dels primers desbordaments i des de quan el servei de recepció de trucades urgents 112, que se suposa que nodreix d’informació al Cecopi, va tenir coneixement dels primers desbordaments i afeccions per les intenses pluges als ciutadans. Aquest diari reprodueix alertes per municipis i en ordre cronològic, segons les trucades al 112.

L’Alcúdia: "Un pam d’aigua" a les 7.00 hores.

A la Ribera van començar els primers problemes durant el matí del 29-O amb els set tornados que van travessar la comarca en només quatre hores. La primera trucada la registra el 112 a les 7.04 del matí: "Se li inunda l’habitatge, té un pam d’aigua". A les 7.47 hores, el 112 obre un incident sobre "via perillosa/intransitable" amb una trucada que alerta sobre una "bassa d’aigua a la via tallada al trànsit".

Utiel: Via perillosa intransitable a les 7.15 hores.

Una trucada des de la comarca de la Plana d’Utiel-Requena al 112 a les 7.15 hores ja alerta d’una "via perillosa per pluges, tallaran els carrers principals". De fet, poc més d’una hora després, un altre avís informa sobre l’entrada d’"aigua a un cotxe, no en poden sortir, dues persones a dins". També hi truquen persones grans. "Dona de 85 anys. Sola a casa, li està entrant aigua". I moltes més alertes de la fúria de l’aigua. Els missatges al telèfon públic d’emergències es compten per desenes fins a les 23.56 hores.

Algemesí: "Aigua pels genolls" a les 15.55 hores.

Algemesí, a la comarca de la Ribera, també va patir l’envestida del riu Magre. La primera trucada al 112 a les 15.55 hores alertava d’una "casa inundada, els arriba l’aigua pels genolls, sol·liciten rescat".

Xiva i Xest: avisos a la conca alta del Poio.

Xiva i Xest (Foia de Bunyol) són a la part alta de la complexa xarxa de barrancs que desemboquen al barranc del Poio. El 112 rep la primera trucada que alerta d’"un cotxe parat al voral per l’aigua" a les 9.36 hores. I que a les 10.19 hores es converteix en un avís d’"aigua en un immoble, la persona que truca diu que el barranc s’ha desbordat". A Xest cinc trucades avisen des de les 8.59 hores dels primers problemes. Que s’agreugen a partir de les 16.55 hores. "Surt aigua pels endolls de les cases".

Riba-roja: Cotxes atrapats a les 14.32 hores.

Pel terme de Riba-roja (Camp de Túria) transcorren dos barrancs clau en les inundacions del 29-O: el Poio i el Pozalet, que desemboca a la Saleta, i que es retroalimenten. A les 12.02 hores, una trucada avisa que el "riu està a punt de desbordar-se, estan apartant cotxes". A les 14.32 hores s’alerta que "tots els cotxes estan aturats en un polígon / no en poden sortir)". I a les 14.55 hores, "60 persones en una fàbrica no en poden sortir".

Paiporta: "Es desborda el barranc" a les 18.32 hores.

A Paiporta (Horta), un dels municipis de la zona zero, s’avisa a les 18.32 hores que "s’està desbordant el barranc / no han tallat la zona". L’última trucada del 29-O avisa de "20 persones a sobre de cotxes" a les 23.52 hores d’aquell dia negre.

Notícies relacionades

Catarroja: "Es desborda el barranc" a les 18.56 hores.

Des de Catarroja (Horta), la primera trucada alerta a les 18.56 hores que "es desborda el barranc. Gent atrapada dins de cotxes". Seran cinc hores de trucades desesperades. L’última del dia, a les 23.59, hores alerta d’"un home agafat a un ferro al parc, en una tanca.