La Comissió de la Veritat no revelarà l’autoria dels cartells de Maragall
L’equip dels republicans liderat per Joan Tardà sí que podrà revelar a qui ha citat i emetrà un "relat dels fets" i "recomanacions"
La decisió de l’òrgan de garanties posa en una certa dificultat la direcció del partit independentista

La Comissió de la Veritat d’ERC que investiga els cartells difamatoris contra els germans Maragall no podrà identificar els responsables d’aquesta acció i només podrà fer un "relat dels fets" i les "recomanacions" que consideri oportunes perquè no torni a passar. A més, les seves conclusions tampoc seran votades pels seus militants en el congrés que el partit celebrarà el 15 i 16 de març a Martorell. Així ho estableix una resolució de la Comissió de Garanties d’ERC, l’òrgan de control més important del partit, en resposta a dos militants que van impugnar la creació de la Comissió de la Veritat. L’afer dels cartells també s’està investigant a través d’altres òrgans interns, com el Responsable de Compliment, que en aquest cas sí que podrà intentar identificar als autors.
La decisió de l’òrgan de garanties col·loca en una certa dificultat la direcció del partit. La idea de crear una Comissió de la Veritat –que lidera l’exdiputat Joan Tardà– va ser una promesa electoral d’Oriol Junqueras per tal d’arribar al fons de l’assumpte dels cartells i intentar tancar d’una vegada per totes la crisi reputacional que viu l’organització. La va posar en marxa després d’haver guanyat els comicis interns per al lideratge del partit, però des d’aleshores ha hagut de modificar alguns dels seus plantejaments.
Obrir una nova etapa
Primer, la mateixa comissió va haver de precisar que no tindria capacitat per sancionar ningú i que els seus treballs serien consultius i no vinculants. Ara, ha d’assumir que tampoc tindrà potestat per assenyalar qui consideri responsable dels fets.
Fonts d’ERC defensen que el dictamen de garanties "en cap cas deslegitima" el treball de la comissió. "Mai hem buscat criminalitzar ningú. Volem donar el tema per tancat i obrir una nova etapa", afirmen les mateixes fonts. La resolució que ha fet la Comissió de Garanties, publicada per l’ACN i a la que també ha tingut accés EL PERIÓDICO, avala la creació de la Comissió de la Veritat i assegura que ni vulnera la normativa interna ni se la pot acusar de falta de legitimitat. No obstant això, sí que acota la seva capacitat d’actuar. En primer lloc, assenyala que ha de concebre’s com un "grup de treball" i no com un "òrgan de control" amb capacitat coercitiva. Però el més important és que adverteix que, per una qüestió de protecció de dades i confidencialitat, l’informe que faci no podrà "contenir cap dada de caràcter personal ni referència a cap persona ni grups de persones que puguin ser identificables de manera fàcil". "Suposaria una vulneració de la seva confidencialitat i de la legislació aplicable en matèria de dades personals", conclou. El que sí que podrà fer en termes d’identificació personal és determinar qui ha acudit a declarar davant la Comissió i qui ho ha rebutjat. També podrà identificar els òrgans del partit que estimi oportuns en termes generals, per exemple l’executiva. En definitiva, podrà fer un relat del que va passar i fins i tot determinar si el partit va tenir "estructures paral·leles" o si es va finançar de forma incorrecta, però no podrà determinar qui va ser el o els responsables últims dels cartells.
Notícies relacionadesA més, la idea que es va sospesar inicialment era que l’informe de la Comissió de la Veritat fos votat pels militants en el congrés del pròxim cap de setmana. Ara, no obstant, la Comissió de Garanties s’hi oposa perquè considera que seria "irregular". La seva petició és que l’informe final s’expliqui en el conclave davant de tots els afiliats, però demana que no es voti perquè podria generar un embolic amb la resta d’òrgans del partit que també estan investigant aquest assumpte.
Malgrat que la Comissió de la Veritat no podrà assumir la investigació total que pretenia en el seu origen, sí que es continuaran indagant els fets a través d’altres òrgans del partit que sí que estan previstos als estatuts d’ERC.
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Detinguts tres menors d’un pis tutelat per matar la seva educadora
- Tribunals Un professor d’institut de Badalona reconeix que va assetjar sexualment tres alumnes