Investigació
Anticorrupció obre diligències secretes d’investigació contra Vox per presumpte finançament irregular
El PSOE va presentar una denúncia el desembre passat per finançament amb fons d’un banc vinculat a Orbán i venda de marxandatge
La Fiscalia Anticorrupció ha incoat diligències d’investigació, de caràcter secret, per presumpte finançament irregular de Vox. Les actuacions donen resposta a la denúncia que el mes de desembre passat va presentar el PSOE contra la formació liderada per Santiago Abascal, al considerar que utilitza mètodes per captar ingressos de manera opaca i ha rebut fons estrangers de manera il·legal per un préstec d’una entitat hongaresa. Ara, segons ha avançat ‘El Independiente’ i ha confirmat aquest diari en fonts fiscals, el departament que dirigeix el fiscal Alejandro Luzón realitza diligències per determinar si els fets denunciats poden donar origen a una causa judicial.
Part dels ingressos assenyalats com a opacs s’haurien recollit en parades de carrer per tot el país on es col·loquen «guardioles» o «caixes de cabals» i a més es ven marxandatge, segons detallava la denúncia de la qual va informar al seu dia aquesta redacció. Des del PSOE consideren que es tracta de «fets amb rellevància penal». S’adjunten a la denúncia multitud de fotografies d’aquests punts de venda de material.
La segona via de finançament sospitós de no complir amb la llei tindria a veure amb els fons obtinguts d’una entitat bancària estrangera participada pel Govern hongarès. Es tractaria del MBH Bank Nyrt, propietat del magnat Lörinc Mészáros, amic de la infància del president Orbán.
Menys de 300 euros
La denúncia argumenta que la recepció de donacions anònimes en guardioles i les vendes promocionals «no es justifiquen amb una mínima comptabilitat» i, per tant, contravindrien el que estableix la normativa que prohibeix donacions anònimes perquè pot ocultar formes de finançament il·lícites.
El PSOE considera que aquests ingressos «no tenen cap traçabilitat» i es confonen amb els ingressos de donacions que s’anoten per valor inferior a 300 euros per evitar identificar la persona que els aporta «seguint les directrius internes de Vox que han sigut publicades per diferents mitjans de comunicació», assenyalen.

Venda de marxandatge de Vox en una fotografia aportada en la denúncia del PSOE a Anticorrupció /
6,5 milions d’un banc hongarès
Notícies relacionadesLa denúncia al·ludeix igualment al préstec de sis milions i mig d’euros concedit per l’entitat MBH Bank Nyrt; un banc hongarès el principal accionista del qual és un fons estatal hongarès i vinculat al primer ministre, Viktor Orbán.
La denúncia indica que Vox hauria mirat d’ocultar aquest préstec en la seva comptabilitat i considera que infringeix la normativa de finançament, que prohibeix el finançament de partits polítics per part de Governs i organismes, entitats o empreses públiques estrangeres o d’empreses relacionades directament o indirectament amb aquests. Sobre aquest préstec, la denúncia afegeix que podria existir ocultació de «fluxos de finançament irregular entre els partits europeus qualificats com d’ultradreta», que s’engloben en el grup Patriotes per Europa del Parlament Europeu, entorn del partit polític hongarès del president Orbán.
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Operació antiterrorista Els missatges de la dona de la cèl·lula gihadista desarticulada a Barcelona: «Els declararem la guerra i els separarem el cap del cos»
- Garatge clausurat Barcelona construirà 240 pisos a partir del 2027 en un solar de la Diagonal desallotjat per conflictiu
- Rússia empeny cap a una mort segura milers de compatriotes
- Les fortes pluges disparen les reserves dels pantans
- Pluges Sant Joan de les Abadesses demana no beure ni cuinar amb aigua de la xarxa per un "nivell alt de terbolesa"
- Al Parlament ERC, els Comuns i la CUP demanen un ple monogràfic sobre Rodalies: «La situació és insuportable»
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Segona oportunitat Vídeo | Cristina Serra no fa "cap comentari" sobre el seu retrobament amb Pep Guardiola a Barcelona
- Successos El president de Mango agraeix «l’exhaustivitat» de la investigació reoberta per la mort d’Isak Andic