Després del caos ferroviari

Junts no negociarà els pressupostos de Sánchez si no paga 50.000 milions de «deute pendent» a Catalunya

FOTO Y VÍDEO: NICO TOMÀS / ACN

2
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després del «col·lapse» a Rodalies de divendres passat i l’alta sinistralitat que acumula l’AP-7 i que provoca retencions constants en una de les principals vies catalanes, Junts ha anunciat que no negociarà els pressupostos generals fins que l’Estat pagui tot el «deute pendent» en infraestructures. La formació xifra aquest dèficit en 50.000 milions d’euros, corresponent a l’«acumulació d’incompliments» calculada per una comissió d’estudi del Parlament sobre el deute històric.

«Primer pagar i després negociar», ha asseverat el portaveu de la formació, Josep Rius, en una roda de premsa a la seu del partit. Fins ara, els postconvergents havien posat com a condició per negociar els comptes de Pedro Sánchez que s’haguessin complert els números anteriors, o que es fes una compensació de tota la inversió prevista i no executada per la via del FLA. Ara, no obstant, Junts no només reclama la inversió de l’any anterior, sinó l’acumulat en els últims anys. I posen una xifra.

Compareixença d’Illa

Durant la mateixa roda de premsa, Rius també ha anunciat que el seu partit ha registrat una petició de compareixença «urgent» al Parlament perquè el president de la Generalitat, Salvador Illa, doni explicacions pel caos ferroviari en el ple que se celebrarà aquesta mateixa setmana.

Per als postconvergents, les excuses i explicacions donades pel Govern els últims dies són insuficients, per la qual cosa acusen l’Executiu d’«incapacitat» i de «gesticulació estèril sense resultats». En aquest sentit, Rius ha retret a l’actual govern de la Generalitat no haver sortit de la reunió entre governs amb Adif i Renfe d’aquest cap de setmana amb més inversions. En la trobada es va acordar dotar el servei de més personal i es van comprometre a millorar la coordinació i informació, però no es va pactar més finançament.

«El sucursalisme d’Illa queda en evidència. Quan els socialistes governen a tot arreu, Catalunya surt perdent», ha rematat el dirigent, mentre ha assegurat que el Govern actual és una barreja d’«espanyolització i incompetència».

A més, el portaveu del partit liderat per Carles Puigdemont també ha assegurat que el PSC no pot atribuir el col·lapse actual als anteriors governs de la Generalitat, ja que assegura que la «falta d’inversions» és culpa del PSOE, i d’Adif i Renfe. «No podem confondre la gent, la responsabilitat és dels socialistes, dels d’aquí i els d’allà», ha reblat.

La denúncia dels postconvergents arriba després que aquest divendres els passatgers de l’R2 Sud es veiessin obligats a sortir del tren i caminar per les vies després de quedar atrapats durant més d’una hora a prop de l’estació de Bellvitge-el Gornal. Uns problemes de mobilitat que es van afegir als apareguts després de la reobertura del túnel de Roda de Berà (Tarragona), tancat durant mesos per obres de millora.

Notícies relacionades

La situació de Renfe passa en paral·lel a les reiterades avaries o accidents que es produeixen a l’AP-7, majoritàriament amb camions involucrats, i que en més d’una ocasió obliguen a tallar la via, una de les més freqüentades de Catalunya. Segons Junts, aquesta situació és culpa del retard en les obres del corredor mediterrani, que permetria descongestionar el tràfic de mercaderies per carretera.

ERC, els Comuns i la CUP, al marge de Junts, han reclamat un ple monogràfic al Parlament també sobre Rodalies.