Illa ordena "donar la cara" per afrontar la seva primera gran crisi per Rodalies

L’oposició força un ple monogràfic al Parlament i demana cessaments a Adif / Paneque es posa al capdavant de la resposta del Govern

Avaria a la catenària d’un tren entre Bellvitge i Gavà, divendres. | ZOWY VOETEN

Avaria a la catenària d’un tren entre Bellvitge i Gavà, divendres. | ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

"Donar la cara per Rodalies". És l’ordre que ha donat el president Salvador Illa davant la primera gran crisi pel mal funcionament de la xarxa ferroviària de Catalunya que afronta el seu Govern. Després d’una setmana de trens suprimits, acumulació de retards, avaries, apagades informatives i evacuació de passatgers que fins i tot van acabar caminant per les vies, el cap de la Generalitat va fer un pas endavant per demanar "disculpes" divendres als usuaris afectats. Ara, té per davant dies clau per demostrar que Rodalies és una prioritat del seu mandat. Els primers gestos: la reunió amb el Ministeri de Transports, Renfe i Adif que la consellera Sílvia Paneque va forçar diumenge per anunciar un pla de xoc i la seva presència ahir al matí al Centre de Gestió d’Operacions, a l’estació del Clot-Aragó. Tot, mentre l’oposició pressiona amb peticions de dimissions i un ple monogràfic al Parlament i està en marxa la contrarellotge per intentar que els sindicats desconvoquin la vaga de set dies a Renfe que arrencarà dilluns vinent pel traspàs del servei a la Generalitat.

Davant d’això, a Palau asseguren que no fugiran d’estudi i que no es poden quedar ancorats només en l’argument que s’estan accelerant les inversions i que les obres porten conseqüències. "Cal parlar clar, els usuaris han d’estar informats perquè hi haurà problemes mentre es porten a terme els treballs de millora", afirmen fonts governamentals, que posen èmfasi en com aquestes comunicacions han de ser realistes amb el servei amb el qual han de conviure els passatgers després d’anys de desinversió que s’està mirant de revertir.

El diagnòstic que fan és que hi ha hagut una "tempesta perfecta" en els últims dies que conjuga les obres que estan en marxa amb incidents fruit de la meteorologia i, admeten, un conflicte sindical que també interfereix en el funcionament ferroviari.

Més que preocupació, asseguren, el que hi ha és una "ocupació" plena i una vocació de projectar que el Govern assumeix el timó de la situació tant a l’hora d’heretar el traspàs de la gestió negociat per ERC amb el Govern de Pedro Sánchez com de fer-se responsable de les afectacions que perjudiquen els usuaris. Això sí, negociar amb els sindicats perquè al març no sumi en el seu historial jornades de caos fruit de la protesta convocada asseguren que és cosa d’Adif, Renfe i del ministeri, que reitera que el traspàs a la Generalitat no afectarà les seves condicions laborals. Ara bé, en el Govern no neguen que creuen els dits per no haver d’encadenar més dies de polèmica en tan poc temps.

La gota que va fer vessar el vas

Després de les disculpes públiques del president, ha sigut la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica la que ha assumit la batuta de la situació. De fet, ja va demanar la setmana passada comparèixer al Parlament per donar compte de l’acumulació d’incidències i sobre ella recaurà el gruix de les respostes que haurà de donar l’Executiu al Parlament.

Però que el caos s’estengués dissabte a Sants per una nova avaria, en aquest cas en l’alta velocitat, va ser la gota que va fer vessar el vas perquè el Govern acabés estirant la corda i forçant que el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, es plantés a Catalunya, a més dels presidents de les dues empreses públiques, en ple diumenge, per anunciar més personal per millorar la informació –si pogués ser, va dir Paneque, en "temps real– i la coordinació de les obres.

Notícies relacionades

No obstant, per a l’oposició tot això no és suficient. Tant ERC com els Comuns consideren que fa falta elevar l’exigència i reclamen que hi hagi dimissions o cessaments a Adif, mentre que Junts ha aprofitat per advertir que no pensa negociar els Pressupostos de l’Estat si el Govern no paga 50.000 milions de "deute pendent" en infraestructures a Catalunya.

Sortint al rescat de l’Executiu, la portaveu del PSC, Lluïsa Moret, va replicar que és hora de "solucions i no de dimissions" perquè funcioni Rodalies, i va defensar que tant Adif com Transports han demostrat "estar a l’altura" acudint a la cita d’urgència. El que queda de mes es prefigura com una prova del cotó fluix de si aquesta crisi a Rodalies escala o es conté gràcies als pal·liatius anunciats, que caldrà veure fins a quin punt poden mitigar futures incidències. A més de la vaga, abans que acabi el març haurien d’estar preparats els estatuts de l’empresa mixta que gestionarà el servei a Catalunya.