Operacions de seguiment
L’Armada va vigilar 65 vegades vaixells de guerra russos l’any passat
El trànsit d’unitats navals de Moscou en aigües d’interès per a Espanya s’ha incrementat des de la caiguda del règim d’Assad a Síria
«Fan rumbs anàrquics, com si busquessin informació de com procedim», segons fonts militars

Rumbs anàrquics, navegacions clandestines, immersions i emersions repetides, fotos a vaixells espanyols... i més de cinc cops al mes. El 2024, l’Armada va fer 65 seguiments a vaixells de guerra russos en aigües espanyoles o d’interès per a Espanya, i no sempre davant un pas discret dels visitants.
Els militars les anomenen OPVD, operacions de presència, vigilància i dissuasió. Gairebé totes es munten per seguir i observar forces navals russes. I en els tres anys de la guerra iniciada per Rússia a les portes d’Europa, aquestes vigilàncies s’han convertit en més que freqüents per a l’Armada. Els 65 seguiments que confirmen fonts de l’Estat Major de la Defensa (EMAD) poden no ser la xifra total, ja que una part d’aquesta activitat és secreta.
La majoria d’unitats navals russes detectades són vaixells de superfície, confirmen les mateixes fonts. Quan han sigut submarins els que han passat, "acostumen a fer-ho acompanyats per algun vaixell de suport", diuen. Des del Comandament d’Operacions de les Forces Armades, del qual depenen aquestes OPVD, confirmen que "s’ha experimentat un increment en el nombre de trànsits de vaixells de la Federació Russa pels nostres espais marítims d’interès". Aquest increment es produeix "després de la caiguda del règim d’Assad" a Síria.
La majoria dels albiraments i persecucions són en aigües mediterrànies. No transcendeixen travessies entorn de les illes Canàries, si bé almenys un dels vaixells que intervenen en aquestes missions, el Tornado, salpa de l’arsenal de Las Palmas, i el Comandament Naval de les Canàries participa en la vigilància.
S’han localitzat vaixells russos a les costes gallegues. Al desembre fins i tot davant la desembocadura del riu Miño. Fonts del Comandament d’Operacions indiquen que no només es fan seguiments; també es custodia la infraestructura espanyola submarina, els cables de comunicacions.
Alguns marins consultats parlen de "monitoratges", i no tots es fan en aigües espanyoles. El més recent, difós per l’EMAD el passat dia 10, el va fer a prop d’Alexandria (Egipte) la fragata Álvaro de Bazán darrere del submarí Krasnodar –capaç de llançar míssils Kalibr– i un vaixell de suport, el remolcador Evgeniy Churov. Sovint no és un sol vaixell espanyol el mobilitzat. El 10 de gener va culminar una ratxa nodrida de vigilàncies amb les fragates Victoria i Blas de Lezo i el patruller Tornado.
Defensa no té –o no difon– dades de quants submarins russos hi pot haver operant al Mediterrani ni quines derrotes segueixen, que poguessin ajudar a comprendre les seves activitats.
Fonts militars no oficials consultades no descriuen un únic patró de comportament dels marins russos quan són albirats i seguits per l’Armada. No fan ús continu del sistema AIS, obligatori en la marina mercant, que serveix per mantenir localitzats els vaixells i acudir al rescat si és necessari. "L’apaguen", certifica un comandant espanyol.
Sense contacte
Les tripulacions espanyola i russa, seguidora i seguida, no mantenen contacte. De vegades, "els russos s’acosten i es posen a fotografiar la nostra fragata igual que nosaltres els gravem a ells", relata una font militar no oficial. Però no explica gestos de provocació. "Fan rumbs anàrquics –expliquen marins espanyols que han participat en les operacions– com si necessitessin obtenir informació dels nostres procediments, i és la manera que tenen d’aconseguir-la".
- Educació a Catalunya Les escoles La Farga i la Vall comuniquen a les famílies que segregaran per sexe i que perdran el concert
- Investigació La desigualtat també arriba al llit: per què les dones tenen menys orgasmes en relacions heterosexuals
- Malalties mentals Un actor de 'Merlí' se sincera sobre la depressió que va patir durant la sèrie: "Em va salvar la vida"
- Al Congrés Óscar Puente, sobre les fallades a Rodalies: «Si hi invertim més, fem inviable la prestació del servei»
- Consellera del Govern L'oposició critica que Martínez Bravo visqui entre Madrid i Barcelona i li demana que corregeixi "aquest fet inèdit"
- Editorial El PP es consolida
- Enquesta Política d’Espanya del Gesop El 55% dels espanyols recolzen apujar la despesa en defensa
- Enquesta Política d’Espanya del GESOP El PP frena l’ascens de Vox i l’esquerra continua a la baixa
- El 72% vol rellevar el fiscal general per la seva imputació
- A contrallum La soledat