Govern i ERC diuen que Catalunya no perdrà poder a Rodalies
Tant Paneque com els republicans minimitzen el canvi en l’accionariat de la futura empresa mixta que converteix Renfe en majoritària / La consellera remarca que les decisions es prendran "des de la proximitat"

El traspàs de Rodalies que va pactar ERC amb el PSOE el novembre del 2023 ha canviat de condicions. En aquell moment, amb la investidura de Pedro Sánchez en joc, es va acordar una cosa que cap altre Govern ni partit havia aconseguit fins aleshores: la transferència "integral" de la infraestructura, trens, recursos i personal. No obstant, 16 mesos després i amb l’amenaça dels sindicats d’una vaga de set dies al març i l’abril, les parts han reculat, posposant certs avenços que fins ara es donaven per fets. Justifiquen els canvis per la necessitat d’acontentar els treballadors i, afirmen, aquesta minva no suposarà menys poder per a Catalunya.
"No es pot fer res amb la plantilla en contra", va valorar ahir la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica poques hores després de l’acord amb els sindicats que frenava l’aturada. Sincera, Sílvia Paneque encaixava així l’extraordinari poder dels maquinistes de Renfe, ja que la seva mobilització laboral és sinònim de caos en la mobilitat. De fet, el pacte al Ministeri de Transports de diumenge a les 21.00 hores no va evitar una jornada nefasta a Rodalies. Malgrat que els treballadors van insistir que no hi havia hagut vaga encoberta, les incidències en el servei es van allargar durant tot el dia.
Però més enllà dels greus problemes en les línies ferroviàries d’ahir, fossin per desídia d’alguns o per falta de temps material per reorganitzar els torns laborals, als viatgers de Rodalies el que més els importa és que aquest transport públic funcioni. La consellera Paneque va assegurar que, precisament, un "canvi en la governança", amb una gestió des de Catalunya, permetrà que els trens vagin millor. A més proximitat, millor gestió.
Intencions inicials
Va comparar el model del Port de Barcelona, en el qual la Generalitat elegeix el president, una cosa que passarà en la futura empresa mixta de Rodalies. De fet, això és l’únic que s’ha mantingut respecte a les intencions inicials: que el màxim responsable de la nova operadora catalana sigui designat pel Govern. Paneque va restar importància al fet que Renfe ostenti la majoria de les accions, perquè "el més important és on es prendran les decisions" i es farà "des de la proximitat". L’Executiu és conscient que el cansament dels viatgers pel servei que reben és majúscul.
ERC va beneir el pacte amb els sindicats diumenge, insistint que es tracta d’una solució "temporal" que podria allargar-se fins a dos anys. No obstant, res ni ningú garanteix que en el moment en què s’intenti que Renfe tingui menys pes a l’empresa mixta (ara se li concedeix un 50,1% i la resta es queda en mans de la Generalitat), els treballadors tornin a amenaçar amb aturades, com ha passat històricament. El president republicà, Oriol Junqueras, va advertir ahir al Govern del PSOE que, si s’incompleix el que es va acordar sobre Rodalies, no hi haurà nous pactes.
En els pròxims dies haurien de veure la llum els estatuts de la nova empresa ferroviària. La seva presentació es va posposar a finals de la setmana passada a l’espera del que passés amb la vaga. Després, s’ha donat el cas que han sigut els mateixos treballadors de Renfe els que han marcat el pas sobre com ha de ser aquesta firma, que no serà una filial sinó una empresa segregada del Grupo Renfe. Segons l’acord firmat entre els sindicats, Transports i Territori, serà una societat mercantil denominada Rodalies Catalunya SA, en què participarà Renfe Viajeros SA i la Generalitat.
Una vegada aconseguida la pau social i amb els estatuts presentats, els republicans aspiren que es vagin superant etapes i s’avanci en el traspàs. De tota manera, la transferència que en principi semblava més encarrilada, la de la línia R1, patirà també una mossegada competencial. Si a mitjans de febrer, després de la comissió bilateral d’infraestructures, es va aparentar un gran avenç amb la petició d’exclusió de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG) i l’inventari gairebé a punt de la infraestructura del traçat del Maresme, ara resulta que en el mateix acord vespertí de diumenge amb els sindicats es va pactar que Adif continuarà ocupant-se de l’R1 a través d’una encomanda de gestió o un instrument equivalent".
Calmar les aigües
El professor de Logística i Operacions de la UOC, Cristian Castillo, considera positiu el canvi, amb un pes molt superior de Renfe en la nova Rodalies catalana. Parla de "calmar les aigües" en el si laboral i que, en aquests dos anys de "transició", es puguin "reclamar les inversions imprescindibles perquè funcioni". "No podem parlar només d’operadora sense oblidar-nos d’infraestructura", defensa l’expert dels estudis d’Economia i Empresa de la universitat catalana.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Fiscalitat El Govern aprovarà reduir l’IRPF a les rendes inferiors a 33.000 euros després d’un pacte amb ERC
- Fiscalia demana 20 anys de presó per a l’infermer dels jesuïtes de Casp
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Serveis públics L'empresa FCC reclama 1,5 milions a l'Ajuntament de Tarragona pel servei de neteja de l'any 2023
- Via lliure per a ‘El odio’ Un jutjat de Barcelona denega la suspensió provisional de la publicació del llibre sobre José Bretón
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Investigació oberta Actes vandàlics a una vintena de tombes del Cementiri Vell de Girona
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics