Mobilitat

Els estatuts de la nova empresa de Rodalies no concretaran que l’adscripció a Renfe sigui temporal

El president de la Generalitat, Salvador Illa, junto a los consellers Sílvia Paneque y Albert Dalmau

El president de la Generalitat, Salvador Illa, junto a los consellers Sílvia Paneque y Albert Dalmau / Rubén Moreno / Govern

4
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El Govern nega que el traspàs de Rodalies hagi quedat «tocat de mort» com critica Junts. Al contrari, afirma que l’acord segellat amb els sindicats que mantindrà la nova empresa mixta sota el paraigua de Renfe és un«pas definitiu» tant per blindar els drets dels treballadors com per avançar cap a una gestió que depengui de la Generalitat. No obstant, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha precisat que els estatuts de l’esmentada empresa recolliran el percentatge de l’accionariat que dona una petita majoria a Renfe, però no el caràcter temporal d’aquesta adscripció, que ERC insisteix que serà només durant dos anys fins a la seva desvinculació.

L’Executiu es mou en aquests moments en un fràgil equilibri: ni vol que els sindicats tornin a la brega ni trencar la confiança amb els republicans. La també portaveu del Govern ha reconegut que la fórmula assolida «evolucionarà», però ha esquivat subscriure aquesta transitorietat a què s’aferra el partit d’Oriol Junqueras sota l’argument que no s’han de «cremar etapes» abans de temps situant-se en escenaris posteriors ni eclipsar la «rellevància» que, insisteix, té l’acord aconseguit.

Un camí amb «diferents pantalles»

«No diem que no a aquells dos anys, però ara que tenim el traspàs a l’abast sembla fàcil, però no ha sigut tan fàcil arribar fins aquí», ha remarcat. Paneque ha donat a entendre que només hi ha dues dates en aquests moments per complir: fer públics els estatuts de la nova empresa abans que acabi el mes i que estigui en marxa el gener del 2026. Ha fet esforços a posar el focus en el canvi que suposarà que hi hagi un consell d’administració paritari però presidit per la Generalitat amb vot de qualitat que tindrà potestat per prendre les decisions sobre el servei. «Que s’aprovin aquestes polítiques des de Catalunya no és menor», ha defensat.

Si hi hagués canvis en els pròxims mesos o anys, els estatuts s’haurien de modificar, no poden preveure futuribles

Sílvia Paneque

Portaveu del Govern i consellera de Territori

Quant als estatuts, ha concretat que s’estan acabant de tancar amb els republicans i que aquests el que faran és regular les característiques de l’empresa en el moment del seu naixement. «Si hi hagués canvis en els pròxims mesos o anys s’haurien de modificar, no poden preveure futuribles», ha argumentat, a més de descartar que s’inclogui un termini per a un traspàs definitiu. «S’obre un camí d’evolució que tindrà diferents pantalles», ha conclòs.

Amb aquest argumentari, Paneque ha mirat de desactivar les crítiques que llança especialment Junts, que ha qualificat de «certificat de defunció del traspàs» l’acord assolit amb els sindicats que va permetre la desconvocatòria de la vaga de set dies. Segons la consellera, els empleats de Renfe «no s’han mostrat contraris» que sigui la Generalitat qui assumeixi la gestió de la xarxa ferroviària ni el pacte suposa que es freni o es retardi el traspàs, sinó que es garanteix, a més de presumir que mai abans s’havia aconseguit una entesa similar.

Gestionar les incidències

Més enllà del canvi de model de gestió, el Govern té entre mans fer front a les freqüents fallades a la xarxa ferroviària. D’una banda, ha recordat la consellera, estan impulsant la millora de la infraestructura i dels trens –amb les inversions estatals– i, de l’altra, a curt termini, un rentat de cara amb el pla Endreça per garantir la informació i més seguretat dels passatgers a les estacions. En els «pròxims dies», ha dit, s’haurien de notar també els reforços anunciats en informadors i al centre d’operacions després del caos de fa dues setmanes que va acabar amb una reunió d’urgència diumenge amb el Ministeri de Transports i els representants de Renfe i Adif.

Notícies relacionades

Just aquest dimecres, Paneque compareixerà en comissió al Parlament per explicar els motius de les incidències i avaries que es van encadenar en aquesta primera quinzena de març i que va arribar al punt de màxima crisi després de les imatges de 900 passatgers que van acabar caminant per les vies a Bellvitge després d’una hora i mitja dins d’un comboi aturat. «Serà el moment de fer una anàlisi detallada de tot el que està passant», ha anticipat.

No serà aquest l’únic episodi a curt termini per a la consellera, ja que la setmana que ve està agendat el ple monogràfic sobre Rodalies que van forçar ERC, els Comuns i la CUP perquè el Govern, començant pel president Salvador Illa, doni explicacions sobre quines mesures prendran perquè no es tornin a repetir desajustos com els acumulats. Conscient de la patata calenta que suposa per a l’Executiu, que afronta la seva primera gran crisi amb Rodalies, Paneque ha demanat als grups que se centrin més en les «solucions» i a tenir una actitud constructiva.