La vaga de sindicats minoritaris provoca un altre caos ferroviari

L’anul·lació parcial de l’aturada a poques hores de començar la jornada no va permetre passar als serveis habituals amb normalitat, cosa que va afectar tota la xarxa

Usuarios de Rodalies en una estación de Renfe.

Usuarios de Rodalies en una estación de Renfe. / Marc Asensio

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Havia de ser un dilluns més a Rodalies, fet que per si mateix tampoc és que sigui cap garantia d’èxit, però la ressaca de la desconvocatòria de vaga, diumenge, quatre hores abans que comencés l’aturada es va deixar notar en la prestació del servei. Més enllà que alguns dels sindicats mantenien la mobilització, la reorganització de la jornada va causar eliminacions de trens i retards en totes les línies, algunes de les quals van ser directament eliminades a partir del migdia. A la qual cosa va caldre afegir les avaries de la mateixa xarxa, com la registrada a primera hora en un tren que passava per l’estació de Plaça Catalunya que va afectar les línies R1, R3 i R4. Afortunadament, a les vuit del matí va poder ser retirat, amb la qual cosa aquests traçats van poder anar recuperant progressivament les freqüències i hores de passada.

A l’haver-se cancel·lat tan tard la vaga, Renfe no va poder passar dels serveis mínims als habituals amb total garantia, de manera que alguns trens, tal com podia veure’s a primera hora a les pantalles de Sants, no van sortir a la seva hora programada i van haver de ser cancel·lats. Segons va confirmar un portaveu de l’operador, hi va haver trens cancel·lats i retards en totes les línies. La sensació durant tota la jornada va ser que els problemes eren més greus del que Renfe admetia.

Es van viure situacions insòlites com l’ocorreguda a l’estació de Segur de Calafell, on els usuaris van estar més de cinc hores sense un tren cap a Barcelona. Segons va denunciar la plataforma Dignitat a les Vies i va confirmar Renfe, des de les 12.00 fins passades les 17.00 hores cap tren en direcció a la capital es va parar en aquesta estació. En direcció sud, en aquelles cinc hores es van parar dos trens. Un dia feiner normal, entre les 12.00 i les 18.00 hores passen per Segur fins a 11 trens de l’R2 en direcció a Barcelona.

A Vilafranca del Penedès, els usuaris de l’R4 es van declarar "estafats" per la falta de trens i van desbordar els autobusos interurbans per arribar a Barcelona. A l’R1, alguns passatgers van trigar tres hores per fer el recorregut entre Mataró i Sants, un trajecte que habitualment es realitza en 40 minuts, a causa d’una concatenació d’incidències que els va obligar a canviar de tren en tres ocasions. En l’entorn de Barcelona, la falta de trens va obligar a modificar el servei de les línies R7 (Barcelona-Cerdanyola) i R8 (Martorell-Granollers). A l’R3, segons van explicar els usuaris, el primer tren des de Puigcerdà cap a Barcelona previst per a les 05.29 hores no va sortir, mentre que el segon, que havia d’abandonar l’estació a les 07.08 hores, va sortir amb un retard de 50 minuts.

A Tarragona, els trens d’algunes de les línies que connecten la demarcació amb Barcelona, com l’R13, l’R15 i l’R16, van patir demores d’entre vuit i 10 minuts. Només un comboi es va veure afectat a primera hora, concretament l’R15 de les 06.25 hores, que va ser anul·lat per complet. Renfe ho va atribuir a l’"última hora" a què es va desconvocar la vaga. La cancel·lació del tren direcció Barcelona va deixar desenes d’usuaris afectats a l’estació de Tarragona que van haver d’esperar al següent servei.

Professionals més que capaços

Crida l’atenció com de diferent va ser el matí a la Comunitat de Madrid i a Catalunya quant a la prestació del servei ferroviari. Mentre en aquest costat de l’Ebre se succeïen les incidències, amb trens programats que no van sortir, a la capital espanyola, segons el mateix operador, les línies van funcionar "amb normalitat", amb l’excepció d’un parell de contratemps a Torrejón de Ardoz i a Getafe.

Notícies relacionades

L’operador és Renfe en els dos casos, amb professionals més que capaços per reorganitzar el servei ni que sigui amb poques hores de marge. Malgrat això, el despertar en un i altre territori va ser aparentment molt diferent, cosa que convida a pensar que en els problemes d’ahir a Rodalies van poder jugar causes alienes amb interessos concrets. Usuaris de Rodalies de Madrid, no obstant, sí que donaven testimoni de trens que no van sortir, malgrat que la veu oficial no va informar en cap moment d’aquestes incidències, com sí que es va fer a Catalunya.

De fet, no va ser fins a les 11.56 hores que l’operador de Madrid va admetre que alguna cosa estava passant.