El PP i Junts tomben la creació de l’Agència de Salut Pública

Els populars acusen els socialistes de "prevaricar" al retirar canvis en la llei de desaprofitament alimentari que va aprovar el Senat

El PP i Junts tomben la creació  de l’Agència de Salut Pública

Eduardo Parra - Europa Press / Europa Press

1
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez
Paloma Esteban

El Congrés va aprovar ahir la llei de desaprofitament alimentari, el contingut de la qual va quedar totalment enfosquit pel dur xoc dels partits del Govern central amb el PP i Junts, al punt que les dues formacions van fer caure una norma de l’Executiu per crear una Agència de Salut Pública amb la qual, a priori, estaven d’acord.

Notícies relacionades

L’origen del conflicte són unes esmenes del PP i una altra d’ERC i Junts que van ser aprovades pel Senat i que la Taula de la Cambra Baixa, amb majoria del PSOE i Sumar, va retirar del text legislatiu al considerar que s’incomplia la potestat de l’Executiu de vetar els canvis que suposen un augment o descens pressupostari. Per al PP és la decisió "més arbitrària" que hagi pres mai la Mesa del Congrés i acusa de "prevaricar" els membres de PSOE i Sumar. Fins i tot en l’arrencada del ple, tot el grup del PP va protestar amb cops als escons i posant-se dempeus amb l’objectiu de paralitzar el ple. La passada setmana, al Senat es va aprovar la introducció de diverses esmenes en la llei de desaprofitaments alimentaris. Una, plantejada pel PP, rebaixava l’IVA dels aliments bàsics del 4% al 2%, cosa que suposava una minva dels ingressos de l’Estat de 900 milions d’euros. Una altra, d’ERC i Junts, pretenia prorrogar la vida de plantes de purins perquè poguessin continuar cobrant ajudes. El Govern central va vetar aquestes esmenes emparant-se en l’article 134.6 de la Constitució.

A manera de càstig, el PP i Junts van votar en contra del projecte de llei per crear l’Agència Estatal de Salut Pública, que van recolzar fa només uns dies en comissió. Mentrestant, la llei de desaprofitament alimentari va rebre el vistiplau definitiu, ja que ahir només es votaven algunes esmenes.