Mobilitat ferroviària

El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei

La consellera Paneque admet que a les estacions ferroviàries hi ha 109 ascensors i escales mecàniques, d’un total de 264, que no funcionen

MULTIMÈDIA | Així són els nous trens que a partir del 2026 començaran a circular per la xarxa de Rodalies

El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei

Zowy Voeten

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Dissabte es va fer palès l’enuig dels usuaris en manifestacions en una desena d’estacions de tot el territori, i aquest dimarts ha sigut el tema monogràfic del ple del Parlament de Catalunya. A petició de tres grups de l’oposició, el president Salvador Illa ha comparegut per donar explicacions sobre el mal moment pel qual passa Rodalies, un sistema ferroviari que avui multiplica per 2,5 el nombre d’incidències que es registraven l’any 2017. El cap del Govern ha aportat el traç gruixut, però el detall ha anat a càrrec de la consellera de Territori, Sílvia Paneque. N’hi ha prou amb un parell de dades per entendre la fragilitat del sistema ferroviari català: el 24% dels trens de Renfe (són un total de 272) estan fora de servei i 109 ascensors i escales mecàniques (d’un total de 264) no funcionen, tal com els explicava aquest diari la setmana passada.

Notícies relacionades

«No esperin per la nostra banda ni excuses ni mirar cap a un altre costat», ha arrencat Paneque, que ha desgranat els tres principals problemes de Rodalies: manteniment de la infraestructura, envelliment del material mòbil i falta d’informació en temps real als viatgers sobre l’estat de les incidències.

La consellera Sílvia Paneque /

MARIONA PUIG / ACN

Sobre els trens, Paneque ha recordat que a principis del 2026 començaran a circular els 110 nous combois comprats per Renfe: 72 per a Rodalies (49 d’Alstom i 20 de Stadler) i 38 per a la mitjana distància (en mans del fabricant CAF). El primer de tots, de fet, sortit de la planta d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, va iniciar les proves a mitjans de febrer.