L’exconsellera valenciana Pradas es presenta com a "cap de turc"
La principal investigada per la dana recorre la seva imputació i culpa el Govern de no haver executat unes obres previstes per a 2011

Hi havia obres pendents, una "selva normativa" i una responsabilitat "dual" que també implica el Govern en les decisions que es van prendre aquell dia. Són les línies mestres de la defensa de l’exconsellera d’Emergències, Salomé Pradas, principal investigada per la dana i, en la seva pròpies paraules, "cap de turc" per atribuir-li els 228 morts. L’exconsellera ha presentat a l’Audiència Provincial recurs d’apel·lació contra la seva imputació. En ell esgrimeix que les competències aquell dia no eren només de la Generalitat: "Sens dubte, l’Estat té igualment competències i d’ell depenen organismes que també van participar de manera rellevant en els fets, com la Delegació del Govern, l’Aemet i la CHJ."
Una altra de les línies de defensa és la falta d’obres preventives. L’origen de l’ocorregut, apunta, no van ser tant les pluges sinó la inexistència de les obres de canalització, una riuada que d’altra banda va arribar amb una "rapidesa imparable". Entre aquestes obres "no executades per decisions d’administracions anteriors", cita "la presa de Xest el 2005 i les obres de canalització del barranc del Poyo que s’anaven a fer el 2011 [llavors el Govern era del PP] i tampoc es van fer".
Per a Pradas, aquests successos són "una qüestió molt més complexa" que el mer retard de l’alerta, objecte de la investigació. Per a la seva defensa, en els fets van intervenir per acció o omissió innombrables organismes de les diferents Administracions. A més, diu, "no és veritat que existís un "comandament únic", sinó un organisme, el Cecopi, la ççnaturalesaççnaturaçç del qual és la d’òrgan complex constituït per diversos organismes a fi de contribuir a la presa de les decisions". La interlocutòria de la jutge de Catarroja que l’imputa "no pot partir de l’apriorisme –sosté– de què exclusivament corresponia a les autoritats autonòmiques alertar la població".
Notícies relacionadesTancar la via penal
La defensa reclama posar fi a la via penal i "dirigir el tret" a la via contenciós-administrativa. Seguint aquesta línia demana que s’arxivi la investigació, "al no tenir ççnaturalesaççnaturaçç penal els fets que s’instrueixen", per situar la resposta en l’àmbit contenciós i determinar les indemnitzacions entre les administracions.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Sentència inèdita Un jutge de Madrid veu errors en la loteria de Nadal del 2021: números cantats que no van constar en la llista de premis
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- El Govern ultima la norma contra els "megacentres" de menors migrants
- ERC i els Comuns ja negocien amb Illa un altre suplement de crèdit
- El PSOE acota els atacs a Alegría a una estratègia d’"assetjament" de la dreta
- Montoro afirma que l’única operació Catalunya que coneix és el FLA
- Ábalos rebat al Suprem les tesis de l’UCO sobre les seves propietats