Salvador Illa y Oriol Junqueras, en el Palau de la Generalitat

Salvador Illa y Oriol Junqueras, en el Palau de la Generalitat

2
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Parlament aprovaràaquest dijous a la tarda una proposta de resolució pactada entre el PSC i ERC que ratifica el compromís de crear una empresa mercantil abans del 31 de desembre d’aquest any que sigui l’encarregada de gestionar el servei de Rodalies a Catalunya. Aquesta empresa, segons es recull en el pacte, haurà de tenir «una direcció executiva independent del grup Renfe».

Aquest text acordat es votarà en l’última sessió del ple monogràfic sobre Rodalies que se celebra aquests dies al Parlament i suposa ratificar el compromís que socialistes i republicans ja van subscriure el 2023 pel qual el Govern de Pedro Sánchez assumia el traspàs integral de la gestió dels trens de Rodalies a la Generalitat.

¿Per què votar ara de nou un compromís ja firmat? Doncs perquè fa dues setmanes el traspàs va semblar trontollar quan els sindicats de maquinistes s’hi van oposar i van exigir, a canvi de desconvocar una vaga, que la nova empresa que havia de gestionar Rodalies continués tenint un paper preponderant de Renfe. L’acord entre el Govern i ERC per evitar la vaga passa per cedir més del 50% de l’accionariat del nou operador al Grup Renfe (Renfe Viajeros), de manera que es garanteix –almenys durant dos anys– l’estabilitat i el manteniment de l’statu quo dels treballadors.

Finalment, aquesta solució d’última hora per evitar la vaga serà provisional, i els trens a Catalunya tindran una «direcció independent» de Renfe, ja que no s’altera el fet que la nova operadora Rodalies Catalunya tingui un consell d’administració format per nou membres del Govern central i de la Generalitat, quatre a proposta de Renfe Viajeros, quatre a proposta de la Generalitat, i un president amb vot de qualitat també a proposta de l’Executiu català.

Notícies relacionades

Tant la resolució que es votarà aquest dijous al Parlament, com totes les negociacions sobre el traspàs de les últimes setmanes, evidencien que el procés perquè la Generalitat gestioni Rodalies de forma integral serà llarg i complex i no estarà exempt de nombrosos obstacles. L’única cosa segura ara mateix és que el traspàs està en marxa, que els treballadors oferiran resistència i que el PSC i ERC estan disposats a presentar batalla.

Votacions finals

Aquest dijous a la tarda se sotmetran a votació totes les propostes presentades pels grups, entre les quals, diverses peticions per reprovar la gestió de Rodalies de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente. També hi ha iniciatives que pretenen allargar indefinidament la gratuïtat del servei i tenir un registre detallat de totes les incidències que hi ha a la xarxa ferroviària de Catalunya.