Mazón, Trump i Puigdemont

El president valencià i la seva gestió de la dana, la proximitat de Vox amb el líder dels EUA i l’encàrrec al dirigent de Junts són algunes de les claus que han marcat la 27a interparlamentària, que ha reunit durant aquest cap de setmana diputats i senadors populars a Sevilla.

Mazón, Trump i Puigdemont
2
Es llegeix en minuts
Pilar Santos
Pilar Santos

Periodista

ver +

Alberto Núñez Feijóo va reunir durant dos dies a Sevilla els diputats, senadors i europarlamentaris del PP per fer equip, coordinar polítiques i carregar contra Pedro Sánchez. Sota aquestes línies, un repàs de les claus de la cimera.

Absència dels barons.

Va ser extraordinari que al conclave no fossin convidats els diputats més importants de cada comunitat: els presidents autonòmics. El PP de Feijóo no va convocar a la reunió de Sevilla els barons només per evitar-se les explicacions de per què hi anava o deixava d’anar Carlos Mazón, el president del País Valencià. En tot cas, el polític alacantí, un llast per al partit per la seva gestió de la dana, va sortir en qualsevol grupet. Les dues principals reaccions a l’esmentar el seu cognom eren donar per acabada la conversa amb els periodistes o dir que no eren a Sevilla per parlar "dels territoris".

Augment en defensa.

A més de carregar contra Sánchez en qualsevol de les intervencions, els dirigents del PP que van prendre la paraula també van llançar dards a Vox per la seva proximitat a Donald Trump. La número dos, Cuca Gamarra, va acusar Santiago Abascal d’actuar com un "majordom" del president dels EUA i de riure-li les gràcies dels aranzels de manera "beneita". Malgrat ser un tema candent, l’augment de la despesa en defensa no va centrar cap de les cinc taules de debat en les quals el PP va estructurar les jornades (habitatge, fiscalitat, sector agrari, valors democràtics i estat del benestar). Gamarra i també Feijóo es van limitar a denunciar en els seus discursos que Sánchez continua sense aclarir el calendari amb el progressiu augment de la partida pressupostària, una decisió que recolzen en el fons però que volen que es faci amb llums i taquígrafs; és a dir, amb una votació al Congrés.

L’entusiasme de Moreno.

Juanma Moreno, president de la Junta d’Andalusia, va ser l’amfitrió d’aquesta 27a interparlamentària. La seva autonomia ha de tornar a les urnes abans de l’estiu del 2026 i un acte com aquest sempre suma per greixar el partit i animar, en aquest cas, a revalidar una majoria absoluta que l’ha convertit en un dels barons més poderosos. Aquests anys enrere, Moreno va avisar en més d’una ocasió en les reunions amb Feijóo i els seus homòlegs de la necessitat d’enviar als espanyols missatges que "il·lusionin" i no només de "crítica" per la gestió de Sánchez. Ahir, ell va fer el mateix en el seu discurs, que va ser lloat per diversos vicesecretaris a l’acabar per "combinar" la mà dura contra l’Executiu central i els missatges en positiu. "No sabem quant durarà aquesta legislatura però sí que sabem que aquesta vegada estarem molt preparats", va dir amb referència a l’arribada a la Moncloa.

Notícies relacionades

Missatge a Waterloo.

En el discurs que va pronunciar Feijóo per tancar el conclave va cridar l’atenció l’encàrrec que va enviar fins a Waterloo per a Carles Puigdemont. Als cenacles de Madrid, l’opció que el PP, Vox i Junts s’aliïn per tombar Sánchez en una moció de censura guanya i perd punts segons el mes. El líder del PP va encoratjar aquesta possibilitat al novembre, quan va vendre la tesi que la presumpta corrupció que envolta José Luis Ábalos podia acabar amb el Govern. Ahir, el polític gallec ho va descartar.