EL FUTUR DEL CATALANISME
Catalanisme
i educació
1. L'herència de les polítiques
educatives a Catalunya
Per Eduard Vallory i Coral Regí

EL FUTUR DEL CATALANISME
Catalanisme
i educació
1. L'herència de les polítiques educatives a Catalunya
Per Eduard Vallory i Coral Regí

EL PERIÓDICO, de la mà de diversos experts, fa balanç dels principals eixos sobre els quals s'ha construït el catalanisme i planteja propostes per refer els consensos amb vista al nou cicle polític. Després d'analitzar els reptes en mobilitat, energia i aigua, la reflexió se centra ara en l'educació, i ho fa amb tres articles d'Eduard Vallory i Coral Regí, el primer dels quals tracta de l'herència de les polítiques educatives a Catalunya.
El canvi de model productiu que fa dos segles va suposar la revolució industrial també va generar moltes externalitats negatives, com ara la gran desocupació. L’estratègia d’universalitzar l’educació el segle xix va ser clau per esmorteir-les. Aquell model d’escola pública va permetre cobrir el salt tecnològic que s’havia produït, possibilitant dècades de prosperitat econòmica. Avui, enmig d’un nou gran canvi de model productiu i amb reptes globals sense precedents, cal també posar al dia els sistemes educatius per respondre al desenvolupament econòmic, la inclusió social, la sostenibilitat mediambiental, i la convivència en pau.
Per pensar com fer aquest salt, hem de veure d’on ve el nostre sistema educatiu, on som i quines decisions cal prendre. I això ho volem fer amb tres articles sobre les polítiques educatives a Catalunya, començant per analitzar l’herència rebuda.
Alumnes del col·legi de nois de la Colònia de Viladomiu.
Alumnes del col·legi de nois de la Colònia de Viladomiu.
Debatre sobre el model d’escola d’un país comporta entrar en controvèrsies molt més profundes: la idea de cultura i de nació, la llengua, la religió, i les ideologies que es visualitzen en tractar sobre llibertats o equitat. Aquestes controvèrsies, que afecten el debat sobre què cal aprendre, expliquen que el disseny de l’escola del segle xix permetés controlar i uniformitzar què s’ensenya a les aules. La instrucció pública creada a l’Espanya del segle XIX, seguint els models burocràtics i centralitzats prussià i francès, va ser concebuda com una extensió de l’Estat on es gestionava la transmissió de coneixements a través de la memorització i repetició mecànica, des d’una lògica selectiva: es donava per suposat que els alumnes considerats "menys llestos", que "no s’esforcen" o que "no valen" per estudiar –majoritàriament, els d’entorns desafavorits – deixaran l’escola. Cal tenir present que l’escolarització obligatòria a finals del XIX es va establir per llei fins els 9 anys i el 1923 fins els 14, però que va trigar dècades a complir-se, amb uns nivells d’analfabetisme entre el 60% i el 70% a inicis de segle XX, molt pitjor a les zones rurals. De fet, l’endarreriment del model productiu va fer que la inversió pública en educació fos insuficient tant el segle XIX com la majoria del XX, i que aquesta infradotació fos en part coberta per les moltes ordres religioses que van enfocar-se a crear escoles.


En el model uniformitzat de la instrucció pública, les escoles es van dissenyar en base a un currículum estandarditzat prescriptiu, concretat al llibre de text controlat per l’Estat i on, per tant, el docent exerceix el paper de transmissor, independentment del context dels alumnes. I tot el sistema era consistent amb aquest disseny: escoles sense autonomia, que actuen com a delegació burocràtica; supervisors externs –inspectors de l’Estat–; docents funcionaris, que accedeixen a través d’un examen memorístic (oposició), i que esdevenen propietaris de la seva "plaça"; i pertinença dels docents al sistema, no a una escola –per això l’escola no té cap funció en la seva selecció–.
Estudiants d'una escola religiosa de noies.
Estudiants d'una escola religiosa de noies.
Aquest patró de la instrucción nacional del XIX, avui considerat obsolet pels diversos informes del sistema de Nacions Unides, ja va ser posat en dubte a molts països a inicis del segle XX, en línia amb els plantejaments que entenien que l’escola no havia de ser un seleccionador social, sinó un instrument per desenvolupar el màxim potencial de tots els ciutadans, sense excepció, i també un creador de comunitat democràtica, formant persones autònomes capaces de pensar per si mateixes i participar críticament en la societat.
Aquests plantejaments van impactar a Catalunya i a Espanya on, a banda de moltes iniciatives privades, com l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia, van haver-hi polítiques públiques per actualitzar el model: les escoles públiques amb mètode Montessori creades per la Mancomunitat el 1914; l’Instituto-escuela que el Ministeri junt amb la ILE va crear el 1918 com a centre experimental per adoptar metodologies avançades que es poguessin generalitzar; i escoles com la del mar o la del Bosc, referents d’aprenentatge actiu creades aquells mateixos anys per l’Ajuntament de Barcelona. En tots els casos, les escoles tenien projecte educatiu propi i seleccionaven els docents. Després, amb la República, aquests models van servir de base pel que havia de ser el conjunt del sistema: una educació de qualitat per a tothom –gratuïta, laica, coeducativa. Però el triomf dels revoltats feixistes el 1939 va tornar a instaurar el model de la instrucción nacional del XIX, que va arribar ben arrelat al canvi de règim el 1978.
Els plantejaments de la renovació pedagògica dels anys 30 van ser recollits al primer Informe Mundial sobre Educació de la UNESCO, de 1972. El seu coordinador, Edgar Faure, indicava al pròleg: "Davant de tasques inèdites i de funcions noves, les fórmules tradicionals, les reformes parcials, no són suficients". Però ni el Govern espanyol democràtic a partir de 1979, ni la Generalitat restaurada que va rebre competències d’Educació el 1980, no van fer cap canvi de profunditat amb l’estructura del sistema educatiu del franquisme. Heretaven un sistema tensionat, infradotat, encara imbuït de nacional-catolicisme, que expulsava la pobresa, amb ràtios altes, salaris baixos i males condicions laborals, que estava pressionat des de fora per iniciatives socials educatives avançades, inclusives, en forma de cooperatives de mestres o de famílies i de fundacions que havien creat escoles d’educació activa i promogut moviments de renovació pedagògica. De fet, la concepció de la UNESCO que l’escola havia d’anar més enllà de la instrucció s’ha recollit a totes les lleis democràtiques des de 1980, establint com a finalitat de l’escola "el ple desenvolupament de la personalitat de l’alumne". Però aquesta finalitat àmplia mai no s’ha garantit degut al pes cultural de la instrucció i les "matèries".
Horari d'una jornada típica (aproximat, 1950-1970):


Abans, el 1970, s’havia establert una Educació General Bàsica (EGB) gratuïta i obligatòria dels 6 als 14 anys, amb mestres funcionaris amb formació no universitària, que contrastaven –en formació i en condicions– amb el professorat de batxillerat, que havien de ser titulats universitaris. El model de l’EGB mantenia la funció selectiva de l’escola, amagada sota un relat que proclamava que els que treien les millors notes i podien anar al batxillerat i a la universitat eren els més "llestos" o els que més "s’esforçaven", mentre que els que suspenien i repetien era normal que acabessin fora del sistema als 14 anys, fos al mercat de treball, fos a una FP de poc valor. El relat meritocràtic, però, no explica que els darrers 40 anys el nivell d’estudis dels pares, en especial de la mare, ha estat el predictor més important de l’èxit acadèmic d’un alumne, o que haver pogut anar a educació infantil o a escola bressol marca una diferència en la capacitat acadèmica, o que a mateix nivell de competències, els infants d’entorn desafavorit tenen fins a cinc vegades més possibilitat de repetir curs. És a dir, que l’escola com a institució, malgrat els seus professionals, s’ha mantingut estructuralment selectiva i, per tant, injusta.
Primer exemplar d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, el 26 d'octubre de 1978.
Primer exemplar d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, el 26 d'octubre de 1978.
De les dues grans reformes que calia fer als 80, la sanitària va culminar el 1986 amb èxit, mentre que l’intent de reforma educativa va dur al cessament del ministre Maravall el 1988, després de desenes de vagues. El 1985 havia pogut aprovar la LODE –on s’establia que, a diferència de models com el finlandès, els municipis no tenen competències educatives– i el 1990 es va aprovar la LOGSE que ell havia promogut, ampliant l’educació obligatòria dels 14 als 16 anys, posant èmfasi en l’atenció a la diversitat i la inclusió, i avançant cap a una concepció competencial del currículum que personalitzés l’aprenentatge, que requeria concretar-se en la realitat de cada escola. I en efecte, des d’aleshores l’escolarització obligatòria ha aconseguit més èxit educatiu i l’aproximació pedagògica no ha deixat d’avançar.
Aquells canvis, però, es van fer sense modificar l’estructura del sistema ni fer formació que capacités els docents amb el nou enfocament, especialment greu pel que fa al professorat de secundària, que fins aleshores eren responsables d’alumnes seleccionats per al batxillerat conduent a la universitat, i que ara havia de fer-se càrrec de la nova etapa obligatòria: l’ESO.
Avui trobem una nova forta desigualtat que té impacte a les aules dins una secundària que ja no pot bandejar als 14 anys els nois i noies amb dificultats, el que alimenta el relat de la baixada de nivell. Trenta-cinc anys després, doncs, podem dir que les polítiques educatives des de la restauració de la democràcia han aconseguit fer un enorme salt en el nivell educatiu de la societat. Però la mala transició entre primària i secundària, la desigualtat i la segregació escolar, la creença estesa que les PAU són l’objectiu final de facto ja des de l’ESO, la crisi d’identitat del professorat de secundària i el desconcert sobre quin enfocament pedagògic requereixen els currículums vigents, segueixen estant a l’ordre del dia.
Pel que fa a la Generalitat, la transferència de competències en educació el 1980 va ser l’equivalent a transferir els trens sense transferir les vies: tota l’estructura de l’educació obligatòria s’ha mantingut inamovible en mans de l’Estat –diferència de formació i de titulació entre docents d’infantil, primària i secundària, funcionariat amb oposicions i concursos de trasllat i el que comporta en l’organització d’escoles i instituts. I encara pitjor: el 1987 va absorbir la gran majoria d’escoles cooperatives amb models actius que formaven el CEPEPC –totes amb professorat seleccionat– transformant-les en escoles funcionarials, el que amb els anys va diluir el seu model perquè el nou professorat s’adscrivia per concursos de trasllat, sense que calgués vincle amb el projecte.
Certament, la Generalitat tenia opcions per posar al dia el sistema: podria haver creat un cos de funcionaris propis, podria haver fet una xarxa ad-hoc amb les escoles del CEPEPC i les altres nascudes de la resistència antifranquista –com al País Basc amb les ikastoles– perquè fossin referents per al conjunt del sistema, o podria haver forçat canvis normatius com es va fer a nivell universitari el 2001, en què es va establir que fins la meitat de professorat permanent pot ser laboral regulat per la Generalitat. I encara pot. Però res d’això s’ha fet.


L’elaboració de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) de 2009 va intentar abordar diversos d’aquests temes –aprofundint en un currículum competencial, reforçant el lideratge pedagògic intern i el projecte educatiu dels centres públics que alimentés l’autonomia per fer front als canvis, incrementant la seva capacitat de seleccionar professorat, fins i tot explorant que es poguessin crear escoles públiques amb cooperatives de mestres. Però el govern espanyol, del mateix color polític, no va acceptar modificacions al model únic d’escola/institut públic de l’Estat. A més, els anys següents no va haver-hi cap aposta formativa rellevant per capacitar docents ni equips directius, mentre que els sindicats corporatius han atacat tot intent d’estendre la capacitat dels centres de seleccionar una petita part del professorat –el decret de plantilles–, condició de possibilitat de projectes educatius estables, que sí tenen els centres concertats.
Aquests darrers provenen de la força de les escoles d’iniciativa social, majoritàriament cooperatives, fundacions o d’ordres catòliques, que va dur a què la LODE (1985) establís els concerts educatius amb l’administració pública, possibilitant que aquests centres prestessin el servei públic d’educació, de manera similar al que passa al sector sanitari, però a un cost més baix. El perfil ideològic d’alguns d’ells –tant el religiós com la separació per gèneres– i el model de menor finançament, que va dur a establir quotes addicionals deixant fora perfils desafavorits, han estat elements de controvèrsia.
Moments d'esbarjo en una escola, l'any 1992.
Moments d'esbarjo en una escola, l'any 1992.
Tot i així, moltes famílies hi cerquen elements que als centres públics costen més de trobar: projectes educatius de centre i claustre de docents estables en el temps i continuïtat del model des d'infantil fins a la secundària –tot i que també n’hi ha que busquen alumnat seleccionat, el que el sistema no hauria de permetre. Si bé la LEC (2009) va plantejar un pacte de corresponsabilitat entre l’escola pública i la concertada a través del Servei d’Educació de Catalunya, el decret de concerts segueix pendent, el que dificulta la lluita contra la segregació escolar.
En resum, si el franquisme va retornar al model d’escola impersonal de la instrucción nacional, que justificava la dissort educativa dels infants d’entorns desafavorits, les polítiques educatives des del restabliment de la democràcia han tingut avenços molt importants, en l’extensió de l’educació obligatòria, en l’esforç per l’equitat i l’aprenentatge de tots, en la reducció de l’abandonament i de la repetició, en una mirada més inclusiva de l’educació, o en la formació del professorat. I tot això, ha estat possible gràcies a la implicació i el compromís de milers de docents. Però encara queda molt camí per recórrer.
Un reportatge d'EL PERIÓDICO
Text:
Eduard Vallory i Coral Regí
Disseny:
David Jiménez
Infografies:
Ricard Gràcia
Coordinació:
Rafa Julve i Jose Rico
El futur del catalanisme
PRESENTACIÓ DE LA SÈRIE
Article d' Astrid Barrio

Catalanisme i infraestructures
Per Ricard Font i Xavier Flores

Catalanisme i educació
Per Eduard Vallory i Coral Regí
