EL FUTUR DEL CATALANISME
Catalanisme
i educació
3. Els futurs de l'educació
Per Eduard Vallory i Coral Regí

EL FUTUR DEL CATALANISME
Catalanisme
i educació
3. Els futurs de l'educació
Per Eduard Vallory i Coral Regí

EL PERIÓDICO, de la mà de diversos experts, fa balanç dels principals eixos sobre els quals s'ha construït el catalanisme i planteja propostes per refer els consensos amb vista al nou cicle polític. Després de revisar l'herència rebuda i la situació actual, Eduard Vallory i Coral Regí tracten en aquest article els futurs de l'educació a Catalunya.
La directora d’UNICEF ha alertat al Fòrum Polític d’Alt Nivell de Nacions Unides: "Els nens i nenes d’avui s’enfronten a una nova sèrie de desafiaments que eren inimaginables fa tot just una generació. El nostre clima està canviant més enllà de tot el que es pot reconèixer; la desigualtat s’està accentuant; la tecnologia està transformant la manera com percebem el món; i estan migrant més famílies que mai abans. La infància està canviant, i nosaltres i l’educació també ho hem de fer". El canvi que reclama recorda l’advertència de Rosa Sensat fa un segle: "L’escola s’ha estacionat i encasellat en el seu dogmatisme i s’ha fet anormal pel seu divorci absolut entre entre ella i les necessitats socials, i ella i la ciència del noi en constant progrés".
Les necessitats socials d’avui ens han de dur a revisar què han d’aprendre els infants i adolescents a l’escola per a garantir la seva formació integral i capacitat de conviure. Les noves condicions socials –crisi climàtica, transformació tecnològica exponencial i impacte de la IA, desigualtats derivades, societats cada cop més diverses, retrocés en drets i creixement dels populismes– requereixen una acció creativa, perquè la complexitat de la situació supera els processos tradicionals de resolució de problemes, i no pas voler tornar a un passat idealitzat i a una escola rígida que deixava fora un 40% de l’alumnat. Les persones han d’aprendre a comprendre el món complex en el que viuen, i han de poder col·laborar, parlar i actuar per un canvi positiu. Emprendre el camí del desenvolupament sostenible exigeix una transformació profunda de la nostra manera de pensar i actuar.
Alumnes de l'escola Vista Alegre de Mataró aprenen amb el robot blue bot. Foto: Elisenda Pons
Alumnes de l'escola Vista Alegre de Mataró aprenen amb el robot blue bot. Foto: Elisenda Pons
En particular, l’acceleració del coneixement científic i la transformació tecnològica exponencial amb totes les seves derivades –d’internet amb les xarxes socials i la intel·ligència artificial a la segona revolució quàntica– està tenint i encara més tindrà impactes sense precedents en la informació i el coneixement, en la creativitat, en l’autoimatge, en la salut mental, en la capacitat de concentració, en la convivència, en la privacitat, en el mercat de treball o en la formació d’opinió i la presa de decisions de les persones que avui són a l’escola i les que hi seran. El ChatGPT que millora cada dia és només una primera mostra del que estem veient créixer ràpidament a temps real. Les capacitats que caldrà tenir per viure en aquest context amb màquines intel·ligents són ben diferents de les que ens van caler als qui anàvem a escola abans de la LOGSE.
El més de desembre passat, al Fòrum Internacional sobre els Futurs de l’Educació que es va celebrar fet a Suwon, el Govern de Corea anunció una gran acció anomenada Classroom Revolution led by Teachers with AI, que "redefinirà el rol dels docents a través d’una divisió del treball amb la intel·ligència artificial", introduint ja aquesta primavera nous recursos d’aprenentatge amb IA i una intensa formació docent que començarà a més d’un miler d’escoles.


D’altra banda, el que Sensat anomenava "la ciència del noi" és el coneixement de com les persones aprenem, que avui disposa de moltes més evidències que fa 90 anys, gràcies al progrés del coneixement generat per la recerca multidisciplinària que permet inferir relacions causa-efecte de l’anàlisi i contrast de les experiències d’aprenentatge, i complementar-les. Això ha d’ajudar a entendre com es produeix l’aprenentatge d’una llengua i com és millor enfocar-lo en un context plurilingüístic com el català, quins procediments permeten una major comprensió i domini de la matemàtica, o com s’han de mesurar els aprenentatges competencials. Atenció, però, que cal saber fer les preguntes –"quins aprenentatges volem mesurar"– per no equivocar-se amb les evidències –"quins entrenaments permeten fer millors exàmens"–. Alhora, l’ús de les evidències també s’ha d’emprar per contrastar si la funció dels docents o les pràctiques organitzatives s’han de canviar per assolir els objectius plantejats en el nostre marc normatiu –el que inclou la col·laboració entre docents, el temps que han de disposar, l’estabilitat i la composició del claustre o la transició entre primària i secundària–.
Quatre reptes de la IA en l'educació, segons la Unesco:
1/ Desigualtats d'accés i escletxa tecnològica:
Implementar la IA pot augmentar la desigualtat educativa. Hi ha escoles amb molts més mitjans que altres.
2/ Impacte en el rol dels docents i la interacció humana:
La IA podria reduir l'autoritat dels docents i disminuir la interacció social a classe.
3/ Necessitat de regulació i desenvolupament de capacitats:
És clau que els governs capacitin els docents i facin lleis marc sobre l'ús de la IA.
4/ Riscos ètics i de privacitat:
La IA s'ha d'aplicar amb principis d'inclusió i equitat. Cal garantir la protecció de dades.
Ja des dels anys 90, els informes internacionals i la legislació i els diversos currículums aprovats a casa nostra apunten que cal virar de l’ensenyament deductiu, basat en la memòria mecànica, a l’aprenentatge inductiu: enlloc de donar coses a aprendre, dissenyar coses a fer i a pensar per aprendre. Això vol dir, per exemple, que enlloc d’ensenyar ciències com si fossin veritats revelades, cal emprar el mètode científic –la iteració de l’aprenentatge per indagació– per alimentar la curiositat i aportar-li bases i mètode d’aprenentatge, i fomentar i practicar la creativitat i un pensament rigorós i crític. Aquest viratge vol dir prioritzar la profunditat dels aprenentatges amb alta expectativa per a tots, enfront del que el ministre portuguès João Costa anomena "obesitat curricular": excés d’informació a memoritzar que després es perd. Un viratge que ha d’acabar amb la forta separació educativa entre la primària i la secundària, que alimenta l’abandonament, i ha d’arribar també a posar al dia la formació professional, com està fent amb èxit el País Basc. Hi ha una comunitat de docents molt compromesa a dur a terme aquests canvis, conscients que l’escola no respon suficientment als reptes d’avui. Però aquesta actualització requereix de polítiques públiques decidides, perquè l’esforç no és sostenible des del voluntarisme: com diu Nacions Unides, cal capacitació i suport sistemàtic als docents i la seva implicació per fer el canvi possible, i aportar criteris i eines a professorat i centres per a la qualitat educativa. Calen més recursos i ben emprats, desburocratització i reformes estructurals, enlloc de sobrecàrrega docent.
Els currículums competencials, els que han aprovat els nostres governs, els que tots els organismes europeus i internacionals apunten com a necessaris, els que mesura PISA, només es poden desenvolupar des d’un projecte educatiu de centre consistent, amb el que tots els docents estiguin compromesos. Aquesta és la raó per la que la Generalitat, a banda de promoure acords a nivell estatal per generar una reforma profunda, ha d’establir mecanismes perquè equips directius ben formats i seleccionats puguin liderar els centres educatius públics de forma efectiva i participativa; reforçar l’autonomia de centre en la selecció dels docents, amb participació i garanties procedimentals; i incrementar tant el temps destinat al treball en equip docent com l’estabilitat dels claustres, més encara als centres d’alta complexitat, redefinint els criteris de repartiment de recursos als centres tenint en compte les necessitats de l’alumnat que atenen. Com apunta el Global Education Monitoring Report 2024 de la UNESCO.
El canvi de model que proclamen els currículums competencials demana la personalització de l’aprenentatge, una eina fonamental per superar la dinàmica selectiva en aules cada cop més heterogènies i garantir l’èxit educatiu de tots. La personalització de l’aprenentatge requereix adaptar metodologies educatives a les necessitats, característiques i circumstàncies específiques de cada individu, enlloc d'aplicar una solució estàndard per a tothom, de manera similar a com el sistema sanitari evoluciona amb la medicina personalitzada. Per això, les estratègies d’aprenentatge s’han d’enfocar a què tots els diversos perfils d’alumne que hi ha a l’escola puguin aprendre i treure el màxim de les seves capacitats.
Il·lustració feta amb ChatGPT en què se li ha demanat que dibuixi "con seria una classe de primària a Catalunya on els nens aprenen a fer servir la Intel·ligència Artificial".
Il·lustració feta amb ChatGPT en què se li ha demanat que dibuixi "con seria una classe de primària a Catalunya on els nens aprenen a fer servir la Intel·ligència Artificial".
Proclamar als currículums un canvi en l’aprenentatge sense aportar criteri ni prendre les decisions –recursos i formació incloses– que el facin possible, té conseqüències molt negatives, més enllà de generar frustració i desmotivació. D’una banda, alimenta les teories conspiratives que, des de postures tant progressistes com conservadores, asseguren que hi ha pitjors resultats educatius degut a què els continguts i l’exigència s’han reduït, sense aportar ni evidències ni causalitat, i que fa que rebutgin els coneixements sobre com aprenem les persones per les seves experiències personals –el que Eladi Homs anomenava "curanderisme pedagògic": pensar que el que cal és ensenyar igual com un va aprendre com a alumne. D’una altra, l’absència de criteri alimenta el consum d’accions de canvi poc fonamentades, com ho ha estat imaginar que substituir quaderns per tablets era el canvi que calia, enlloc de formar rigorosament docents i alumnes sobre l’impacte i ús responsable de la tecnologia –incloses xarxes i IA–, perquè no els faci mal ni a ells ni als altres.
Donat que la qualitat de l’educació depèn de la dels docents, els sistemes educatius de qualitat són aquells capaços d’atraure i retenir els millors professionals. Per això, la Comissió Europea proposa invertir en programes sòlids de formació del professorat, establir cultures laborals de suport i adoptar mètodes de contractació específics. Igualment, segueix sent prioritari impulsar polítiques destinades a incrementar el nombre de professionals altament competents que vulguin dedicar-se a ser mestres i professors, actualitzant el sistema d’accés a la docència; a elevar el nivell competencial de les persones que volen accedir a la formació inicial que habilita per ser docent; a millorar la formació del professorat novell que accedeix a la professió docent; i a implementar un sistema d’avaluació professional continuada i de formació per a la millora de la pràctica docent.
Un repte a banda és el rol de l’educació obligatòria com a únic o principal espai de socialització en llengua catalana de gran part dels alumnes, més encara donat el canvi poblacional del darrer quart de segle. Això requerirà formació sòlida dels docents, recursos econòmics, didàctics i organitzatius, i avaluacions reals.


Finalment, una reflexió sobre el biaix organitzatiu de la Generalitat que li dificulta fer bones polítiques educatives. Els 100.000 docents funcionaris es gestionen directament des del Departament, el que fa que hagi de dedicar la major part d’esforços a la gestió de personal, i condiciona totes les accions de política educativa. Per això, les preferències laborals generen demandes sindicals que frenen canvis pedagògics o organitzatius fonamentals per la qualitat de l’educació pública, com l’aplicació del currículum, l’autonomia de centre o el decret de plantilles. En canvi, al sistema sanitari, qui gestiona el personal públic equivalent a funcionari (la meitat del total) és l’Institut Català de la Salut, el que permet que el Departament se centri en les polítiques sanitàries. Les tres formacions del Parlament que han tingut responsabilitat en política educativa hi haurien de pensar. Igualment, s’han de fer els canvis normatius i de finançament per tal que tot el Servei d’Educació de Catalunya (escoles públiques i concertades que presten servei públic) actuï tal com ho fa el Servei Català de la Salut: sense biaix ideològic ni econòmic, i atenent a tots els infants i adolescents per igual.
En definitiva, calen polítiques de llarg termini, realistes, ambicioses i basades en el coneixement, que ens duguin a uns centres educatius equivalents en qualitat i expectatives altes per a tots, i no per a uns quants. Les polítiques de curt termini ho impossibiliten. Es diu que el temps ho arregla tot. Però no és veritat: fer accions arregla coses; no fer res, les deixa com estan. I més que mai, cap societat es pot permetre avui no posar al dia el seu sistema educatiu.
Un reportatge d'EL PERIÓDICO
Text:
Eduard Vallory i Coral Regí
Disseny:
David Jiménez
Coordinació:
Rafa Julve i Jose Rico
El futur del catalanisme
PRESENTACIÓ DE LA SÈRIE
Article d' Astrid Barrio

Catalanisme i infraestructures
Per Ricard Font i Xavier Flores

Catalanisme i educació
Per Eduard Vallory i Coral Regí
