el personatge de la setmana

María del Monte: l'andalusa que va perdre la sal

La cantant, que havia fet passar tan bones estones al públic de la tele, ha mostrat  al 'talent' culinari 'Masterchef celebrity' el seu costat més fosc. La casualitat ha volgut que  la seva plantada coincideixi amb la rutilant reaparició de la seva examiga Isabel Pantoja.

Landalusa que  va perdre la sal_MEDIA_1

Landalusa que va perdre la sal_MEDIA_1 / TÀSSIES

4
Es llegeix en minuts
Julia Camacho
Julia Camacho

Periodista

ver +

A l'«alegre andalusa», a vegades, la vida no li dóna tanta alegria, segons es desprèn de l'últim programa de 'Masterchef celebrity'. Aquesta setmana, María del Monte Tejado Algaba (Sevilla, 1962), la «reina de les sevillanes», com se la coneix en el món de la faràndula, abandonava el conegut talent show culinari perquè, segons va dir, estava cansada de veure cares serioses (les dels jutges Samanta Vallejo-Nágera, Pepe Rodríguez i Jordi Cruz), no es veia al cent per cent i perquè les proves s'havien tornat estressants i per tant no estava disfrutant. 'Take it easy and keep calm' amb aires del sud.

I és que a la cantant, soltera i sense fills, la vena disfrutadora li ve de sèrie. Va néixer un 26 d'abril, en plena Feria de Sevilla, de manera que cada any acostuma a apagar les espelmes en una caseta i entre amics. No en va presumeix que abans que els tradicionals «go-go» (o «ta-ta») als nadons, les seves carantoines eren al ritme de palmes al compàs. Una cantarella que la va captivar de per vida, encara que durant un temps es va plantejar seguir els passos del seu avi com a metge. Però el seu fort eren els escenaris, llançar-se per Juanita Reina o Marifé de Triana, les seves artistes favorites, encara que anés amb un encenedor a manera de micro. Després de foguejar-se en festes familiars i tablaos de Sevilla, es va donar a conèixer el 1982 al guanyar el concurs televisiu 'Gente joven', que li va valer editar el seu primer disc de coplas. El gran èxit li arribaria poc després, el 1988, amb 'Cántame sevillanas'.

"A LA SOMBRA DE LOS PINOS"

Les sevillanes havien traspassat Despeñaperros i s'havien convertit en la música de moda en qualsevol sarau amb cara i ulls. Gràcies a ella tot el país va saber que, camí del Rocío, ella va cantar «a la sombra de los pinos». La cançó es va convertir en un hit que li va valer 11 discos de platí. N'hi arribarien sis més amb altres treballs. El seu caràcter trempat i franc va sintonitzar amb el públic, que es va començar a interessar per la seva vida. El 1992 va conèixer Isabel Pantoja, i l'amistat entre dues companyes de professió va fer córrer rius de tinta durant anys. Ella va comptar amb l'afecte del tancat 'clan Pantoja' durant un temps, en què fins i tot es va convertir en padrina de la petita Chabelita. Però de la nit al dia l'amistat es va trencar.

Mai més se n'ha sabut res, perquè María del Monte sempre ha fet gala d'una exquisida discreció i en cap moment s'ha pronunciat sobre la que va ser la seva amiga, ni tan sols quan aquesta va ser empresonada pel cas Malaia o ara que reapareix amb nou disc després del seu parèntesi penitenciari. Això sí, Tele 5 i altres companyes de la faràndula ja saben que té cops amagats quan es tracta de defensar la seva vida personal i privada, perquè María del Monte ha guanyat als tribunals tots aquells que, públicament, van comentar la intimitat de la relació.

Va ser en aquells mateixos anys que l'artista va descobrir el món de la ràdio, especialment a la cadena autonòmica andalusa i la televisió, on va tenir un paper destacat a Los debates de Hermida, cap a l'any 2000. Va aparcar la música durant uns anys i va demostrar una gran capacitat comunicadora i, sobretot, una enorme vis còmica, que li van valer per, més endavant, conduir com a presentadora diversos magazins a la televisió andalusa -on va regnar durant dos anys a la sobretaula amb una audiència superior a la mitjana de la cadena-, i diversos especials a la cadena pública espanyola.

Notícies relacionades

Valenta, en no poques entrevistes ha assegurat que s'atreveix amb tot el que li presentin. Per això va participar en 'Mira quién baila' (2005); una espècie d''Operación Triunfo' dedicada a les sevillanes, o, el 2012, 'Tu cara me suena', en què el gran públic va recuperar aquella cantant divertida, companya i amb bon humor que no dubtava a imitar fins i tot artistes tan allunyats del seu estil com Georgie Dann.

VENA COMPETITIVA

Una imatge molt allunyada de la mostrada aquestes setmanes a 'Masterchef', on ha tret la seva vena més competitiva i un fort caràcter que ha deixat descol·locat més d'un espectador. La pressió d'haver perdut la prova per equips, unida a un dolor a les cames que li va impedir estar al màxim nivell, la va superar, i finalment va optar per marxar davant l'estupefacció dels seus companys. «M'agrada disfrutar del que faig i aquí no disfruto», va dir i, franca, abans d'anar-se'n va recriminar al jurat les seves maneres amb els concursants. «No cal fer tot el dia aquesta cara de fiscal de Morena Clara per parlar amb la gent», va llançar visiblement molesta, i els al·ludits la van convidar a acomiadar-se d'ells «encara que tinguem cares de bledes». Només va tenir paraules d'afecte per un dels seus companys d'equip aquests dies, Miguel Ángel Muñoz, «la millor persona que he conegut en els últims anys»