ELS IDEÒLEGS DE VICTORIA'S SECRET

Dos 'àngels' sense ales

Darrere de la passarel·la de llenceria més luxosa, la de Victoria's Secret, hi ha dos homes: el seu ideòleg, que va tenir un tràgic final, i el seu actual propietari, membre de la 'llista Forbes'.

fcasals36488221 mas periodico roy raymond y lex werner161202123009

fcasals36488221 mas periodico roy raymond y lex werner161202123009

3
Es llegeix en minuts
PER MARTA ALTARRIBA

Roy Raymond tenia 30 anys quan va fundar Victoria's Secret. Avui dia, la firma estrella entre la llenceria femenina, la número u indiscutible. Però quan Raymond la va idear, curiosament no va pensar en un negoci destinat a les dones. Sinó en els individus que, com ell, un tímid home de negocis, se sentien incòmodes quan anaven a comprar roba interior per a les seves parelles, sota mirades que el feien sentir com un pervertit quan tria­va amb calma. A més, als grans magatzems no hi havia roba de puntes i seda, i ell volia una dona elegant i sexi. Així que va decidir apostar per una novetat. Va invertir 80.000 dòlars que prèvia­ment va demanar prestats al banc i als seus familiars i, el 1977, obria la seva primera botiga a Palo Alto (Califòrnia).

on els homes poguessin comprar sentir-se incòmodes

Era un negoci peculiar. Amb aires de bordell, vellut i sofàs, i roba extremadament sexi per a l'època, exhibida a les parets, com un museu de l'eròtica. Va ser un crea­tiu provocador. Va arriscar, però el seu negoci alternatiu va triomfar ràpidament. En només 5 anys ja havia obert quatre botigues i disposava fins i tot d'un element revolucionari per a l'època: ¡servei de compra per catàleg que se servia per correu!

NEGOCI PRÒSPER

Era el 1982. Les coses li anaven millor del que es podia haver imaginat mai. Dirigia un negoci pròsper i amb perspectives de futur. Però això també ho va veure Leslie Wexner, un important empresari que en aquell moment era el propietari de la firma tèxtil The Limited. I li va posar sobre la taula una oferta irresistible: un milió de dòlars. Raymond, sense pensar-s'ho, va firmar. Era un home inquiet i va veure l'oportunitat de començar una nova aventura. Va crear My Child's Destiny, una firma de roba elegant per a nens acomodats. Però en aquest cas la seva visió de negoci va fallar. Les coses no van sortir com ell preveia i en pocs anys va acabar arruïnat.

Wexner havia obert la seva primera botiga amb 26 anys i als 30 ja era milionari. Des del primer moment va canviar la idea de Raymond, es va inspirar en les boutiques de llenceria europees, es va oblidar dels homes i es va redirigir al públic femení. A nivell intern, va reestructurar l'economia de l'empresa: va limitar les despeses i va expandir les botigues per tot el país. No hi entenia de llenceria, però era un monstre dels negocis. Es va obrir al mercat internacional i no es va conformar a vendre roba interior, sinó que hi va afegir un altre tipus de consumibles femenins, com ara sabates i perfums.

BONA PROMOCIÓ

Volia convertir la llenceria en un producte sexi i sofisticat. I sobretot necessitava una bona promoció. No li servia una famosa qualsevol. Volia supermodels. Elles serien els seus àngels, les ambaixadores de la firma. I llavors va ser quan va sorgir la idea del Victoria's Secret Fashion Show. Una posada en escena de categoria. La primera desfilada va ser l'1 d'agost de 1995, a l'Hotel Plaza de Nova York. Una passarel·la que va anar adquirint nom amb el pas dels anys i que avui dia és la més esperada del sector.

El 2012, Wexner va fer el salt a Europa inaugurant dues botigues a Londres. Avui en té més de 600 a tot el món i s'ha col·locat en el número 80 de la llista Forbes, amb una fortuna que es calcula en 6.200 milions de dòlars. La visió de l'èxit imparable de Wexner va sumir en la misèria el creador de la firma. Roy Raymond es va suïcidar el 26 d'agost de 1993 llançant-se des del pont Golden Gate, el més famós de San Francisco. Tenia 46 anys i el seu cos no va aparèixer fins una setmana després.

desitjable, sexi i sofisticat

Notícies relacionades

L'èxit de Victoria's Secret no ha estat exempt de polèmica. Els usuaris de les xarxes socials han denunciat en diverses ocasions que incita a l'anorèxia per les models tan extremadament primes dels seus catàlegs, sense corbes i gairebé sense pits. En altres ocasions, han quedat a la vista els evidents (i penosos) retocs fruit d'un excés de Photoshop.

Quaranta anys després de la seva creació, totes les models volen ser un àngel de Victoria's Secret. Gisele Bündchen, Cara Delevingne, Miranda Kerr, Alessandra Ambrosio, Adria­na Lima, Doutzen Kroes… són les que conformen el top de les més ben pagades per a una desfilada que cada any retransmet la cadena CBS i que les llança a nivell internacional de forma definitiva.