PREMI PRINCESA D'ASTÚRIES
Les 10 cançons de la 'play list' de Martin Scorsese
Part del geni del cineasta radica en la seva capacitat per triar la cançó perfecta per acompanyar cadascuna de les enlluernadores imatges que captura la seva càmera
zentauroepp45345429 mas periodico the rolling stones181011112914
1
JUMPIN’ JACKFLASH. De The Rolling Stones (‘Mean streets’, 1973)
Acompanya Johnny Boy (Robert de Niro) mentre irromp en escena gallejant, amb un barret i agafant una dona amb cada braç. És clar que és un paio problemàtic, però sap com divertir-se.
2
LATER FOR THE SKY. De Jackson Browne ('Taxi driver', 1976)
Travis Bickle fingeix disparar amb la seva pistola a la tele, on es veuen parelles ballant; i després es queda absort, potser identificant-se amb els laments de Browne per la solitud i l’aïllament.
3
CAVALLERIA RUSTICANA-INTERMEZZO. De Pietro Mascagni ('Toro Salvatge', 1980)
El púgil Jake LaMotta es mou com un ballarí, a càmera lenta, a l’únic lloc on se sent com casa: el quadrilàter. I la melancolia de la música deixa clar que, per a ell, més dura serà la caiguda.
4
COME RAIN OR COME SHINE. De Ray Charles ('El rey de la comedia', 1983)
se sent sobre el pla d’unes mans, les d’una fan a la finestra de la limusina del còmic Jerry Langford (Jerry Lewis). El so de la pau juxtaposat a la imatge de la desesperació.
5
WEREWOLVES OF LONDON. De Warren Zevon ('El color del diner’, 1986)
La càmera gira al voltant de Tom Cruise, que canta, galleja i remena el seu tac de billar com si fos una espasa de samurai. I la cançó captura a la perfecció la insuportable arrogància del personatge.
6
LAYLA (PIANO EXIT). De Derek and The Dominos ('Un dels nostres’, 1990)
Sentim Ray Liotta, però amb la guitarra i el piano n’hi ha prou per il·lustrar un bonic muntatge de cadàvers entre la runa, en seients de cotxes i camions frigorífics.
7
THE HOUSE OF THE RISING SUN. De The Animals ('Casino', 1995)
Assistim a una successió de crims mentre la veu nasal en off de Joe Pesci ens explica qui és qui i per què estan sent eliminats. I, de fons, Eric Burdon canta en homenatge a un bordell. O un casino.
8
I’M SHIPPING UP TO BOSTON. De Dropkick Murphys (‘Infiltrats’, 2006)
La pel·lícula arrenca amb aquesta fogonada de punk celta mentre veiem Leonardo DiCaprio tancar un pacte amb el diable. I la seva atmosfera sorollosa, de borratxos i joc brut queda establerta.
9
JANIE JONES. De The Clash (‘Al límite’, 2010)
A la pell d’un parametge turmentat pels dimonis, Nicolas Cage accelera al volant de la seva ambulància i, mentrestant, la música sembla multiplicar l’efecte de les drogues, els carrers de Nova York es tornen borrosos a la vista de l’espectador.
10
Notícies relacionadesSMOKESTACK LIGHTNIN. De Howlin’ Wolf (‘El lobo de Wall Street’, 2013)
La perfecta banda sonora per a les bacanals que tenen lloc a les oficines de Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio). Envoltat de dones despullades, el llop udola com una bèstia llesta per regalar-se un festí.