TENDÈNCIES

El 'win win' de la moda i el heavy metal

La firma de roba urbana Vans ha esgotat una col·lecció dedicada al mític grup Led Zeppelin

Buscant 'punch', la moda té un llarg historial de trobades (i desacords) amb les bandes metaleres

zentauroepp47409825 mas periodico gente  kendall jenner   kiss190322125744

zentauroepp47409825 mas periodico gente kendall jenner kiss190322125744

6
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

Han passat 50 anys des que Led Zeppelin va publicar el seu primer disc, el 12 de gener de 1969. Gravat i barrejat en només 36 hores als estudis Olympic de Londres per uns 2.000 euros abans de firmar amb Atlantic Records, el segell va aprofitar la primera gira americana de la banda britànica per llançar-lo als Estats Units. Va ser un èxit. El disc (que els mitjans van etiquetar com de heavy metal) i els concerts. A aquest primer àlbum homònim el va seguir un altre disc l’octubre d’aquell mateix any que va consagrarJimmy Page(ex-Yardbirds),Robert PlantiJohn Bonham(ex-Band of Joy) iJohn Paul Jonescom els nous reis de les llistes nord-americanes, i va destronar del primer lloc l’‘Abbey Road’ dels Beatles. 

A les bandes metaleres no els fa cap gràcia que les ‘it girls’ copiïn el seu ‘look’

Amb potents directes a grans estadis barrejant psicodèlia, folk, rock, funk i sintetitzadors, la mística de Led Zeppelin també es trobava en el disseny dels seus vuit discos, l’últim llançat un any abans de la dissolució de la banda, el 1980, després de la mort del bateriaJohn Bonham. Ara, quan es compleix mig segle del seu primer treball,la marca Vans treu una col·lecció càpsula d’edició limitadaamb quatre peces: gorra, samarreta i dos models de sabatilles, pràcticament esgotades ja a la seva botiga ‘online’, des que les van posar a la venda el 22 de febrer.

La icona: el zepelí alemany ‘Hindenburg’

La gran protagonista en aquesta col·lecció és la imatge en blanc i negre que va aparèixer a la portada de debut: el zepelí alemany ‘Hindenburg’, destruït pel foc el 1937 a l’intentar aterrar a Nova Jersey, després del seu primer viatge transatlàntic. Page la va escollir amb referència al nom: “Un grup que probablement caurà com un zepelí de plom”, feia broma quan rumiava la idea de liderar una nova formació. Així que els fans d’aquests homes que tant han influït en el heavy metal i el hard rock tenen en Vans, una marca relacionada amb la cultura ‘skate’, unes quantes peces més per al seu armari. 

Les sabatilles de la firma Vans inspirades en la caràtula del primer disc de Led Zeppelin.

No són les primeres. Fa anys que el heavy metal es va començar a convertir en objecte de desig de la moda. Potser Motorhead o Iron Maiden queden lluny de les ‘it girls’ que es fotografien a les portes de les desfilades, però hi haKendall Jenner,Hailey BaldwinoJustin Bieberper copiar-los el ‘look’, encara que a les bandes metaleres no els faci cap gràcia. I responen a la seva manera, com quan el guitarrista de Slayer,Gary Holt, va aparèixer en els concerts del 2015 amb una samarreta on s’hi llegia“Kill the Kardashians”després que la model de la família en lluís una del seu grup als premis musicals de Toronto i una altra de Megadeth al festival Coachella. 

Les Kardashian com a símptoma

“Odio la gent que es converteix en superestrella per no fer res. Kim Kardashian era una organitzadora d’armaris fins que un vídeo sexual la va fer famosa”, ha declarat Holt.“No em fico amb Bruce Jenner perquè no tinc res en contra de la comunitat trans, però em quedo amb ganes perquè és un republicà que va votar Trump, un president que vol treure tots els drets de la seva nova identitat com a Caitlyn Jenner. Així que Jenner pot votar Trump perquè té tots els diners del món, però afectarà la seva pròpia gent”.

Bieber, amb la samarreta de Marilyn Manson que va convertir en marxandatge de la seva gira.

També se’n va fer una de grossa quan, l’estiu del 2017, a Kendall i Kylie Jenner se’ls va acudir crear una col·lecció de samarretes amb les seves cares sobre imatges d’Ozzy Osbourne, Led Zeppelin, Kiss o Metallica (l’emblema dels quals inspira el logo del tour Yeezus de Kanye West). Després de les enfurismades crítiques les van haver de retirar de la seu web i demanar perdó. “Noies, no us heu guanyat el dret a posar la vostra cara al costat de la d’icones de la música. Limiteu-vos a fer el que sabeu... pintallavis”, va tuitejarSharon Osbourne, dona del cantant de Black Sabbath.

Manson contra Bieber

L’any anterior, l’estrella pop Justin Bieber va tenir una altra idea: afegir “Bieber” a la coneguda samarreta amb el rostre de Marilyn Manson i la llegenda “més gran que satán”, i vendre-la com a marxandatge a la seva gira. Al final, el satànic Manson es va emportar tots els beneficis de les vendes del cristià Bieber. 

Marilyn Manson, a la campanya ‘Music project’ de Hedi Slimane per a la firma Saint Laurent.

I sí, les bandes de heavy metal també han fet els seus primers passos en la moda, amb vistiplau i contracte pel mig. El 2016, la imatge de Manson (entre altres noms comCourtney Love, Missy ElliotoSt. Vincent) va ser el reclam deMarc Jacobs, que va explicar a Instagram com el va conèixer. “Irònicament, em van presentar Manson una nit de Halloween a Los Angeles poc després del llançament del seu àlbum ‘Antichrist Superstar’, el 1996. Vaig començar a escoltar-lo perquè em va intrigar el seu pervers i increïble intel·lecte”. Hedi Slimane va escollir el músic nascut com Brian Hugh Warner per a la campanya ‘Music project’ de Saint Laurent el 2013. El dissenyador pretenia capturar l’estil de diferents gèneres i èpoques (metall, grunge, art rock o pop psicodèlic) a través dels artistes escollits: Marilyn Manson, Courtney Love, Kim Gordon i Ariel Pink. 

Metallica, amb Brioni

D’altra banda,Metallica va protagonitzar la campanya de la firma italiana Brionial costat del logo de la casa en lletres gòtiques. Deafheaven va col·laborar amb Ray-Banen un vídeo sobre la reacció a la banda en la comunitat de black metal. I fa anys que el dissenyadorJohn Varvatos, fan i amic de molts dels seus models, vesteix Kiss, Slash o Jimmy Page amb les seves peces als cartells publicitaris. 

La campanya de Metallica per a la casa Brioni.

Supreme tampoc en perd una. El gegant de l’‘skate’ fundat perJames Jebbiaa Nova York el 1994 ha consolidat la seva reputació en col·laboracions com les que l’uneixen als pioners del heavy metal, Black Sabbath. El llançament de les seves samarretes va coincidir amb The End Tour, la gira de comiat de la banda britànica, que entre gener del 2016 i febrer del 2017 va fer 81 concerts, l’últim a la seva ciutat, Birmingham. Els seus discos decoren una edició limitada de Converse Chuck Taylor, igual que els d’AC/DC o Metallica. 

Notícies relacionades

Al cap i a la fi aquestes bandes s’han inspirat en l’estètica d’altres: en els motards, el cuir i la imatgeria alemanya(la creu de ferro). En els kilt escocesos (Axl Rosede Guns n’Roses). I fins i tot en els cartells de cine: el logo d’Iron Maiden manlleva la font d’un cartell de 1976, el del film de David Bowie 'The man who fell to earth’, tot i queSteve Harrisassegura que el va dissenyar ell mateix. Al seu torn, el dissenyadorNicolas Ghesquièreva utilitzar la tipografia dels londinencs per a la seva samarreta ‘Join a weird trip’. Doncs sí, aquest pot ser un estrany (i molt rendible) viatge.