Viatge fotogràfic pels escenaris bíblics
Rere els passos de Déu

zentauroepp51181503 internacional ha aretz la tierra prometida fotografia de 191204192007
La vida de Roger Grasas (Barcelona, 1970) va agafar un rumb imprevist quan la princesa saudita Reema Bint Turki al-Saud va veure unes fotos seves en blanc i negre i el va buscar perquè retratés el seu casament amb una mirada creativa. Aquell primer projecte va ser l’inici d’una dècada de viatges i feina a l’Aràbia Saudita i als Emirats Àrabs, que li ha permès explorar les empremtes de l’activitat humana al paisatge de l’Orient Mitjà.

Gizeh (Egipte). «El Senyor cavalca sobre un tènue núvol, mireu-lo entrant a Egipte; tremolen davant d’ell els ídols d’Egipte, el cor d’Egipte flaqueja per dins» (Isaïes19:1) /
Després d’una primera entrega (‘Min Turab’) dedicada a les novíssimes ciutats construïdes a cop de petrodòlar, a Haaretz (La Terra, en hebreu), Grasas s’endinsa en els escenaris dels fets relatats en la Bíblia. Allà, la tensió entre un paisatge mil·lenari i un present dominat pel progrés i el consumisme genera imatges inquietants. El treball va ser premiat a PHotoEspaña 2018 i sortirà pròximament en format llibre.

Cafarnaüm (Israel). «I veient que patien remant perquè el vent els era contrari, Jesús va anar cap a ells caminant sobre les aigües» (Marc 6:48). /
«El projecte planteja quin hauria de ser el paper de Déu en una societat en què la ciència ja ho explica tot –afirma Grasas–. Si la religió d’avui és el capitalisme i la tecnologia, ¿per a què serveix Déu? El resultat és un món estrany, però al mateix temps poètic».

Sinaí (Egipte). «Moisès es va quedar allà amb el Senyor 40 dies i 40 nits, sense menjar ni beure. Allà va escriure sobre les taules les paraules de l’aliança, és a dir, els 10 manaments» (Èxode 34:28). /
Totes les fotografies s’acompanyen d’una citació bíblica que correspon a l’espai retratat. La figura humana és secundària i, sovint, insignificant perquè l’objectiu no és retratar l’activitat de l’ésser humà, sinó l’empremta que deixa al territori.

Carretera de Bersabé a Gaza (Israel). «I Gaza quedarà desolada, i Ascaló, devastada [...] El Senyor ha parlat així contra vosaltres: Canaan, país de filisteus, jo t’arrasaré» (Sofonies 2:4-5). /
Roger Grasasés un nòmada postmodern. La seva vida és un viatge que converteix en art. Per a aquest projecte va fer 25 viatges per Egipte, Jordània, Israel, Palestina, el Líban i Síria, el territori que va ser Terra Santa.