La màscara està de moda (i no és pel coronavirus)

zentauroepp52249367 billie eilish200213104631

zentauroepp52249367 billie eilish200213104631

4
Es llegeix en minuts
Laia Zieger

El ‘link’ pot resultar tan efectista com trampós. Sí: de l’alfombra vermella dels Grammy al festival de Coachella, les màscares s’han convertit en el complement de moda de la temporada. I no: el fenomen no té tant a veure amb l’epidèmia del coronavirus com amb la voluntat, cada vegada més estesa, d’adquirir un filtre –s’ha de dir que amb resultats com a mínim discutibles– contra la contaminació, cosa que, de retruc, ha convertit la peça en un símbol de la denúncia ecològica i en un accessori del ‘look’ general.

Justin Bieber, abonat al ‘factor xocant’. / INSTAGRAM

A l’Àsia, sobretot en països com el Vietnam, la Xina o Corea, ja fa temps que les màscares –pràcticament esgotades ara a les farmàcies– s’han convertit en un objecte d’ús quotidià, sobretot per fer front a les taxes de contaminació a les grans ciutats i com a mètode de prevenció davant de possibles contagis vírics en zones sobrepoblades, que es podrien convertir ràpidament en focus pandèmics.

Nombrosos artistes han utilitzat la peça per impugnar opressions socials i censures polítiques

D’aquí la quotidianitat d’imatges de gent portant una màscara, anant amb moto, agafant el metro o caminant pel carrer. Una tendència que, com sempre, ha aportat nous nínxols de mercat als que busquen oportunitats de negoci. De fet, a Àsia ja hi ha una gran varietat de models que rivalitzen en colors, dissenys i originalitat. Només cal fer un cop d’ull a la casa Vogmask per fer-se’n una idea. Així, les màscares ja no es compren només en comerços sanitaris, sinó a qualsevol botiga de moda i complements. Fins i tot algunes marques de luxe, com la francesa Louis Vuitton, fa anys que treuen partit de l’empenta d’aquest accessori en els mercats asiàtics, estampant-hi el seu logo.

Kendall Jenner i Hailey Baldwin, molt preocupades pel medi ambient a Coachella. / instagram

Del carrer a la costura

En aquesta espurna, que salta del carrer a la passarel·la, les recents Fashion Week de París i Nova York han assistit al ‘coming out’ de les màscares. Ha sigut el cas de les desfilades de les dissenyadores Matty Bovan i Marine Serre (en edicions anteriors, les cases Margiela o John Galliano, entre d’altres, ja van recórrer a aquest accessori de forma gairebé premonitòria). Que aquest ‘boom’ té poc a veure amb el coronavirus ho prova el fet que l’epidèmia va aparèixer als mitjans fa poc més d’un mes, quan les col·leccions es preparen amb mesos d’antelació. Així que tot apunta que després de l’adveniment del nou accessori hi ha més denúncia social i recerca del ‘factor xocant’ que d’alarmisme.

Un model de màscara amb el logo de Louis Vuitton.

Amb la seva aura gairebé apocalíptica, està clar l’encàrrec visual de la peça: estem al límit, ve a dir el missatge, i ens hem de posar les piles en matèria mediambiental. Un gest que connecta amb l’emergència climàtica que s’ha denunciat des del carrer fins a les tarimes públiques. Recordem, per exemple, les recents intervencions de Javier Bardem, Harrison Ford o Alejandro Sanz a la Cimera pel Clima, que es va celebrar el desembre passat a Madrid. O el discurs de Joaquin Phoenix al recollir el seu Oscar diumenge passat, quan va aprofitar per assegurar que «ens hem desconnectat del món natural».

Denúncies polítiques

Abans que ells, nombrosos artistes ja havien recorregut a la màscara per denunciar que alguna cosa va malament. A més del seu fort simbolisme, quant a la crisi mediambiental, també ha sigut utilitzada com a icona per impugnar censures polítiques i opressions socials. Una gran inspiració d’això ha sigut, per exemple, la màscara inquietant que porten les serventes en escenes particularment dures de la sèrie ‘El conte ela serventa’. Tot un símbol de la lluita feminista i contra les polítiques ultraconservadores.

Una reinterpretació de la màscara  de la dissenyadora Matty Bovan.

Notícies relacionades

La cantant Billie Eilish també va ser una de les celebritats que a l’última gala dels Grammy va impactar amb un ‘total look’ de Gucci, amb un tapa-boca inclòs que, segons va explicar després, al·ludia a costums opressius. Al seu torn, la rapera Cardi B va lluir fa uns dies una impressionant màscara de diamants, que recobria el conjunt del seu rostre, a excepció dels ulls, que portava la firma de la casa de luxe CoutureMask.

Kendall Jenner, Rosalía, Jhay Cortez, Hailey Baldwin, Bad Bunny, Luna Ki o Justin Bieber afegeixen glamur a la llista de ‘celebrities’ que han sigut vistes aquest any lluint màscares com un complement ‘trendy’. Totes de caràcter cridaner, per la qual cosa, més que objectes de denúncia social o accessoris anticontaminació, semblaven una excentricitat més. Perquè, com sempre, alguna cosa nova calia inventar.

La banalització del l’epidèmia

Les xarxes socials no podien escapar a una situació tan mediàtica com la que genera l’expansió del coronavirus. De fet, ja es comptabilitzen més de 200.000 continguts compartits a internet relacionats amb aquesta epidèmia. Mentre l’Organització Mundial de la Salut mira d’informar al màxim del perill i de com prevenir-lo, alguns ‘influencers’ internacionals exploten i participen en la viralització d’aquesta malaltia –i mai més ben dit– de forma sorprenent... per no dir de mal gust.