NOVA TENDÈNCIA

El fabulós negoci del luxe de segona mà

La indústria preveu que el sector del ‘vintage’ superi la moda ràpida el 2029

HOLLYWOOD  CALIFORNIA - FEBRUARY 09  Margot Robbie attends the 92nd Annual Academy Awards at Hollywood and Highland on February 09  2020 in Hollywood  California    Amy Sussman Getty Images AFP    FOR NEWSPAPERS  INTERNET  TELCOS   TELEVISION USE ONLY

HOLLYWOOD CALIFORNIA - FEBRUARY 09 Margot Robbie attends the 92nd Annual Academy Awards at Hollywood and Highland on February 09 2020 in Hollywood California Amy Sussman Getty Images AFP FOR NEWSPAPERS INTERNET TELCOS TELEVISION USE ONLY / Amy Sussman

6
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

«El futur de la moda és circular: fer, vendre, revendre. El nostre objectiu és la sostenibilitat i la promoció de l’economia circular en la indústria del luxe». Amb aquesta màxima presenten a la web TheRealReal les seves col·laboracions amb Stella McCartney, Burberry o Gucci. I amb la seguretat que el mercat de segona mà ja és la gran tendència d’aquesta indústria, el negoci de la revenda a internet no deixa de créixer i, amb aquest, els números que ho demostren: s’espera que superi la ‘fast fashion’ el 2029. 

Fins i tot el món editorial n’ha pres nota: a l’octubre es va presentar ‘Display Copy’, revista americana que no mostra ni una sola peça nova. «I això és perquè no promocionem nous productes, sinó utilitzats i reciclats. Aplaudim l’estil personal contra la tendència, el ‘vintage’ contra la novetat», afirmen. «Volem ajudar a dissenyar el futur circular de la moda i oferir la millor inspiració per vestir-nos sense continuar fent malbé el planeta». La portada del seu primer número és tota una declaració d’intencions, amb la model de talles grans Paloma Elsesser. I tot i que entre els seus crèdits hi ha Helmut Lang o Balenciaga, les direccions per saber on comprar-los no són les habituals, sinó plataformes ‘online’ com Etsy o eBay

«El reciclatge és el canvi més concret que deixa la pandèmia al món de la moda» 

«La idea és fer desitjable la roba utilitzada, perquè crec que res nou és sostenible», diu la directora, Brynn Heminway, el projecte de la qual arriba en el moment perfecte. Després d’anys apostant per la novetat, el reciclatge és el canvi més concret que deixa la pandèmia en el món de la moda. Un canvi real després del debat sobre el camí cap a la sostenibilitat que es va donar en aquesta indústria la primavera passada.

I així les peces ‘pre-owned’ o ‘pre-loved’, com les han batejat des de les ‘apps’ de compravenda de luxe de segona mà, triomfen entre una legió de consumidors que busca invertir en una bona peça o un bolso d’aquells que mai passen de moda, com el 2.55 de Chanel (creat per la dissenyadora el 1955), Birkin i Kelly d’Hermès (en honor a Jane Birkin i Grace Kelly), Lady Dior (el favorit de Diana de Gal·les) o el Baguette de Fendi (dissenyat el 1997 com el primer ‘it bag’). 

Als nostres armaris pengen 30.000 milions d’euros en roba que no utilitzem i 140 milions més acaben a l’abocador cada any

Si als nostres armaris pengen 30.000 milions d’euros en roba que no utilitzem i 140 milions més acaben a l’abocador cada any, sembla lògic que ‘apps’ com aquestes visquin el seu millor moment apostant per donar una segona vida als dissenys.

Vestiaire Collective 

Líder a Europa. Va néixer a París el 2009 i avui té oficines a Londres, Berlín, Milà i Nova York, amb 30.000 novetats setmanals, un catàleg de 600.000 productes i 10 milions de membres que confien en el seu servei d’autentificació. Segons el seu últim informe junt amb BCG, amb entrevistes a 7.000 usuaris a Espanya o Itàlia, la motivació del 70% dels compradors de luxe de segona mà és la sostenibilitat. S’estima que el percentatge de revenda dels seus armaris serà del 27% el 2023. El 85% vol canviar el consum excessiu per les peces de qualitat. I el 70% cuida millor les peces que ja té per allargar-los la vida. «Els clients són conscients de l’impacte del consum. La pandèmia ha accelerat els canvis i forçarà les marques a repensar el seu model», afirma el CEO Max Bittner. 

Un model de la línia Upcycled by Miu Miu. 

/ ARXIU

Vide Dressing

També francesa nascuda el 2009, proposa comprar i vendre peces de luxe i d’altres més econòmiques per monetitzar els dos pols de la moda, amb unes 30.000 transaccions al mes. 

Rewind Vintage

«Un clàssic sempre és un clàssic, tot i que canviï de mans», diuen des d’aquesta ‘app’ britànica especialitzada en moda ‘vintage’ de luxe des del 2010, amb rareses i l’opció de personalitzar els bolsos pel seu equip d’artistes segons els desitjos del client.

TheRealReal

«Som la porta d’entrada al luxe més accessible per als mil·lennistes i la generació Z», diuen des de la companyia de referència en el sector, fundada el 2011 per Julie Wainwright amb tant èxit que cotitza a l’índex Nasdaq i té botigues físiques a Nova York, Los Angeles, San Francisco i Chicago. La idea va sorgir al visitar una ‘consignment’. «Vaig voler crear una experiència de compra bonica, preservar el romanticisme de les marques de luxe, assegurar l’autenticitat i eliminar les barreres de les botigues de dipòsit». Cèlebres són les seves col·laboracions amb grans firmes com Burberry, Stella McCartney i Gucci.

ThredUP

Notícies relacionades

Portal amb seu a Califòrnia famós per la varietat de preus i els seus informes anuals. «El d’aquest any presenta dos mons molt diferents: pre i post-Covid», diu el seu president, Anthony Marino, afegint que el mercat de segona mà arribarà als 64.000 milions de dòlars en els pròxims cinc anys i creixerà un 69% entre el 2020 i el 2021, mentre que la venda tradicional caurà un 15%. 

La quarantena va portar els consumidors a un frenesí de neteja d’armaris: un 50% més que l’any anterior, batent el rècord de visites a la seva web al maig. A més, en temps d’incertesa econòmica quatre de cada cinc de les 2.000 dones enquestades compraran moda de segona mà, el 79% planeja retallar el seu pressupost durant els pròxims 12 mesos i dues de cada tres estan disposades a vendre la seva roba per primera vegada. Tenint en compte que molts canvis han arribat per quedar-se, el 88% dels consumidors que s’han enganxat a la compravenda ‘online’ la seguiran practicant.

Les grans firmes espremen el filó ‘vintage’

La sostenibilitat truca a la porta de les grans firmes, que veuen una claríssima oportunitat de negoci si bussegen en els seus arxius, tanquen tracte amb el soci adequat per vendre ‘online’ i anuncien projectes amb la paraula ‘vintage’. Entre les últimes a apuntar-se al «luxe circular» hi ha Gucci juntament amb de TheRealReal o Upcycled by Miu Miu, 80 dissenys numerats i creats amb peces dels anys 30 als 80 escollides en mercats i botigues ‘vintage’ de tot el món. 

Levi’s Secondhand és el programa que permet als clients vendre els seus antics ‘jeans’ per reparar-los, reinventar-los i revendre’ls, seguint l’exemple de la pionera Patagonia amb el seu Worn Wear Program, que anima a enviar la roba utilitzada per reciclar, o la francesa A.P.C., també interessada en el reciclatge.

Maison Margiela va presentar al febrer Recicla Line, una col·lecció feta amb peces i teixits que l’equip de John Galliano troba en botigues de segona mà. Stella McCartney, una de les veus més autoritzades en això de la moda i la sostenibilitat, ha creat un pla per ressuscitar dissenys fets però mai portats a producció, oblidats als magatzems. Amb alguns canvis i notes manuscrites a les etiquetes, s’oferiran com a peces gairebé d’alta costura. 

També revisitarà els seus dissenys més populars, com va fer Michael Kors la temporada passada a l’incloure una capa i un vestit dels 90. Fins i tot els grans magatzems Selfridges tenen programes de segona mà: un amb Vestiaire Collective, un altre anomenat Project Earth que permet des de comprar un vestit ‘pre-loved’ fins a vendre a canvi de crèdit a la botiga.