Tendències

La desescalada del xandall: la moda demana hora

La indústria, que tant ha parlat de sostenibilitat, apel·la ara a treure’s d’una vegada la dessuadora i a entregar-se a un tiberi de compres sota la màxima del ‘més és més’.

La desescalada del xandall: la moda demana hora
5
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

A tots els nous termes, paraulots, fenòmens, idees i situacions sorgits en pandèmia s’hi uneixen ara dos conceptes que la indústria de la moda estrena en aquest moment de cert respir i desescalada. Venen, és clar, del món anglosaxó i es presenten en dues versions. ‘Revenge shopping’ i ‘revenge dressing’. Venjança al comprar i venjança al vestir-se. És a dir: cremar la targeta (ja sigui ‘online’ o a les botigues físiques) i canviar el xandall per un vestit de color brillant, un bolso XL i molta bijuteria al pit. 

Pel que sembla, aquesta venjança, després de 12 mesos de restriccions, ja és un fet a la Xina i Austràlia i està començant a ser-ho als Estats Units, tot i que a la meca mundial del capitalisme intenten compaginar el consum exacerbat amb un punt d’estalvi com, segons diuen, els ha ensenyat la crisi sanitària.

¿Torna la festa?

I tot i que comprar un munt de roba nova no és la millor manera de celebrar l’avenç de la vacunació i és sens dubte molt lluny de la sostenibilitat que diuen que defensen a la indústria, la idea d’aquests nous i oportunistes termes és senzilla: després d’un any d’estat d’alarma ens mereixem renovar l’armari, tornar a viatjar, recuperar les sortides a restaurants, les nits de festa, tots aquests luxes del primer món que la pandèmia ens va arrabassar deixant-nos a casa amb ‘joggers’ i dessuadora, fent realitat aquesta gran frase de Karl Lagerfeld: «El xandall és un signe de derrota. Te’n compres un quan perds el control sobre la teva vida». 

Més enllà d’anècdotes com els 2,7 milions de dòlars que va vendre la botiga d’Hermès a Canton el dia de la seva reobertura l’abril de 2020, els números del primer quart de 2021 confirmen aquesta tendència en el mercat del luxe. El grup LVMH (líder i amo de 76 marques com Celine, Dior, Fendi, Louis Vuitton i Loewe) ha incrementat en un 45% els seus ingressos en moda i accessoris. També Hermès en un 44% i Kering (YSL, Balenciaga, Gucci) en un 25,8%. I tot i que la majoria d’aquest increment es registra a la Xina, tan centrada en el luxe, altres mercats com l’americà tornen a l’acció, com mostren els números de Kering, amb una pujada del 46% a Amèrica del Nord, i Hermès, amb un 23%. 

Així que els missatges que arriben de la indústria ara van de cremar el xandall, oblidar-se de l'estil casual i abraçar el glamur. Expertes en vendes com Kristen Gall, presidenta de Rakuten Rewards, parla amb la revista WWD sobre aquesta tendència del ‘revenge shopping’ que va començar a la Xina amb la generació més jove. «Allà les compres ja estan en nivells prepandèmia i hi ha hagut un increment en la despesa de peces de luxe que arribarà al 35% aquest any», segons Boston Consultoria Group, en comparació amb el 45% menys que s’espera en altres mercats. La moral d’aquesta història és que amb la reobertura torna la despesa», assenyala Gall.

«La gent que ha desitjat viatjar, anar a concerts i a restaurants gastarà en totes aquestes activitats que no ha pogut fer durant l’últim any. La moda tornarà de forma massiva i segurament menys pràctica en forma de brillantors i minivestits perquè estem cansats del xandall. També els viatges seran més extravagants i luxosos per compensar tot el que ens hem perdut per la pandèmia», afegeix. 

L’eslògan dels bojos 20 

De fet, un recent estudi d’American Express mostra que el 61% dels enquestats gastaria més del normal en un viatge el 2021 al no haver-se pogut moure el 2020 i el 63% afirma que planejar-lo els fa sentir-se més feliços i esperançats. 

«Aquest fenomen recordarà els bojos anys 20, després de la Primera Guerra Mundial i la pandèmia del 1918. Els consumidors compraran moda, accessoris, joies, viatges. A més, els que no han perdut la feina han estalviat i els clients continuaran adquirint luxe ‘online’, perquè ja s’hi han acostumat durant aquests mesos», explica Gall, en referència sobretot als consumidors de la part alta de la taula. I afegeix que marques i detallistes ja s’estan preparant per a aquest augment en el consum amb noves campanyes i missatges optimistes. 

A mesura que avança la vacunació i es normalitza la situació veurem «colors més brillants, estampats geomètrics, ratlles. La gent es vestirà fins i tot per anar a comprar», apunta a ‘USA Today’ Sonya Abrego, dissenyadora i historiadora de moda establerta a Nova York. «Hi haurà més experimentació i creativitat, més moda. Els bolsos també afegiran color en lloc del típic marró o negre. Els collars seran més llargs, les arracades enormes i divertides», diu Emilia Ferrara, de la Comissió d’Arts i Moda a Washington DC.  

L’èxit del mini

Els experts remarquen l’augment de l’interès a comprar dissenys atemporals i sense estridències d’Hermès o Bottega Veneta, així com el valor de les peces artesanals davant les tendències de temporada, tot i que marques com Gucci i la seva logomania segueixen als primers llocs de vendes. Així, el luxe i la moda es recuperen després d’un any de pandèmia, però també després d’una dècada marcada per la moda ràpida. 

I, tal com van telegrafiar les apostes dels dissenyadors per a aquesta primavera-estiu, torna la moda sexi en forma de minivestits, minifaldilles, ‘microshorts’, ‘cropped tops’ i sostenidors a la vista –com es va veure a les col·leccions de Miu Miu, Louis Vuitton, Dior i Isabel Marant–. El rosa i el verd brillaran davant els tons pastel de primaveres anteriors, com a Chanel, Prada i Valentino. Els bolsos seguiran sent mini i de factura artesanal com els cabassos, tot i que els de mida XL seran els protagonistes en cuir taronja, vellut groc o ganxet blau. 

Sabata còmoda

Notícies relacionades

I dos estils molt diferents acaparen aparadors: el romanticisme amb maxivestits de colors, estampats de flors i siluetes d’estil dels anys 50 i el minimalisme amb ‘looks’ polits en blanc i negre. Això sí, el calçat continuarà sent còmode. Sabatilles, ballarines, sandàlies amb plataforma, esclops, ‘kitten heels’, xancletes i opcions unisex com les Birkenstock compartides amb la moda masculina.

Ells, per la seva banda, s’apunten als vestits d’homes dels setanta en clau ‘oversize’, bermudes XXL, total ‘look’ blanc (o negre), colors de la natura, sahariana, bomber, pantalons blancs i camisa bowling (màniga curta). Menys xandall i més diversió en aquesta venjança ‘fashionista’ postpandèmia. Esperem que no s’oblidin de la sostenibilitat que tant han estat invocant en els últims temps.

Temes:

Moda