ALTA COSTURA
Daniel Roseberry: el dissenyador darrere del top-pulmó de Bella Hadid que va incendiar Cannes
El creador de la firma Schiaparelli ha actualitzat els codis de l’alta costura amb converses sobre feminisme, moviments racials i cultura de la celebritat
Si hagués sortit d’uns altres tallers, potser el top bronquial que dies enrere va lluir a Cannes Bella Hadid podria haver-se interpretat tan sols com l’últim (i a la vista està que molt rendible) intent de la ‘influencer’ per fer-se un lloc en aquesta selva contemporània que és la pugna per l’atenció.
Però ‘sense més ni més’ són quatre termes que es queden una mica curts per descriure l’abast del que Daniel Roseberry, autor del top-joia, està fent a la maison d’Elsa Schiaparelli des que fa dos anys va arribar a la seva direcció artística sense haver treballat mai –de fet, ni haver-s’hi acostat– en un ‘atelier’ d’alta costura.
De Texas
Amb 35 anys i procedent de Texas –un lloc, en principi, amb poca ‘délicatesse’, però molt Schiaparelli en el seu nervi maximalista–, el dissenyador va créixer en una llar fora pistes, amb un pare pastor anglicà, i una mare artista visual. Després va estudiar al Fashion Institute of Technology de Nova York, i va entrar a treballar a la firma Thom Brown, on després de cada col·lecció va prendre el costum impenitent de preguntar-se si realment estaven anant més enllà dels límits.
Al timó d’Elsa Schiaparelli –la dissenyadora surrealista que alternava París amb Dalí, Cocteau o Man Ray i que solia dir que «en temps difícils la moda sempre és extravagant» perquè, al cap i a la fi, ¿com voldria anar un vestit a la fi del món?–, Roseberry no s’ha deixat temptar, a diferència d’altres antecessors seus en el càrrec, per la revisitació fàcil de clàssics de la casa com el barret-sabata o els guants amb ungles.
Iconografia i conversa contemporània
Al seu lloc, el dissenyador ha arrossegat fins aquest angle cec tan schiaparelli format per la irreverència i la fantasia converses contemporànies com el feminisme o els moviments racials. El seu discurs, audaç, ha connectat amb noves audiències àvides d’iconografia visual potent i carregada de significat social. I ‘celebrities’ com Bella Hadid a Cannes i Lady Gaga a la presa de possessió de Biden no han fet més que viralitzar la seva feina, de l’‘atelier’ en aquest aparador planetari que és Instagram. «No crec que sigui políticament incorrecte –diu ell–, això ho ha sigut precisament l’alta costura imposant cànons i una idea molt concreta de feminitat».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.