TERRITORI ‘VINTAGE’

Paris Hilton, amb tu va començar tot: així es va convertir la rica hereva en la primera ‘influencer’

  • El 30 de novembre és el dia de l’‘influencer’: darrere d’aquesta estranyesa del calendari, recordem l’hereva que fa dues dècades va fundar aquesta lucrativa indústria

Paris Hilton, amb tu va començar tot: així es va convertir la rica hereva en la primera ‘influencer’
4
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Per als ‘influencers’, Paris Hilton és tan revolucionària com Graham Bell. Perquè, tot i que ella no va inventar ni va implantar el telèfon com a mitjà de masses, sí que, amb el típic mòbil dels dosmils, va popularitzar el selfie. «Serà l’autògraf del segle XXI», va vaticinar el 2003. Divuit anys després, és innegable que tenia raó. Sota l’aparença de passota, frívola i nena rica, Paris ha sabut transformar tota la indústria de la publicitat convertint-se, abans que qualsevol Kardashian, en la primera ‘influencer’, aquesta figura imprescindible al món del màrqueting contemporani. I, per descomptat, en honor al dia de l’‘influencer’, celebrat el 30 de novembre, toca recordar la seva indescriptible aportació a la cultura de masses.

Tot i que carrega amb un dels rols iniciàtics de la indústria de la prescripció, no es veia amb la necessitat de fer-ho: primogènita del matrimoni Hilton, propietaris de la milionària cadena hotelera, podria haver viscut com una hereva més absorbint les riqueses de la seva família i construint imperis paral·lels sota l’ombra dels seus pares. No obstant, com va assegurar ella mateixa, sabia que estava feta per als focus, així que va decidir obrir públicament la seva vida a les càmeres dels ‘realities’ i els paparazzis canviant, per complet, les regles del joc.

Primer ‘reality’

Tenia 22 anys quan es va estrenar ‘The Simple Life’, el seu primer ‘reality’, en el que compartia pantalla amb la seva –llavors– millor amiga Nicole Richie. Consistia a enviar dues ‘pijes’ a fer coses de «classe baixa i rural» i la gràcia era veure la química entre dues presumptes nenes malcriades demostrant l’irritantment riques i inútils que són per a les tasques del dia a dia. El xou va ser tan popular que dècades després continuen imitant aquesta premissa amb ‘realities’ com ‘Rich Kids of Beverly Hills’, una finestra al món del luxe a través d’altres hereus hiperbòlics. 

Però Paris no és el mite fundacional de l’‘influencer’ únicament per les seves aparicions a la petita pantalla. Sabia que a la gent li agradava parlar d’ella, que aquest cop d’ull a la seva vida milionària tenia morbo. Així, davant les agressions rebudes (per exemple quan van filtrar sense consentiment el seu vídeo sexual o quan van llançar la web parisexposed.com, també plena de contingut filtrat de l’hereva), més enllà de passar pels jutjats, va decidir treure’n profit als mitjans amb portades, entrevistes i posats carregats d’autobombo cada vegada que apuntava el seu nom per un escàndol. 

Que parlin, encara que sigui malament

Amb el temps, al seu documental estrenat el 2020, va recordar aquests moments assegurant que els va sentir com una agressió sexual televisada públicament. No obstant, davant les càmeres somreia i ho convertia en el seu propi branding. Sabia que l’important és que parlessin d’ella, així aconseguia que la seva llegenda continués viva, ja fos per bé o per mal. Fins i tot després de barallar-se amb Richie, va crear un altre ‘reality’ en el qual buscava un nou millor amic. Una espècie de ‘dating show’ amistós on utilitzava les seves misèries personals per interactuar amb un càsting ple de personatges i així continuar sent rellevant mediàticament. 

De fet, si Kim Kardashian –amb qui durant anys també van ser amigues– ha arribat on és avui és perquè, en part, va utilitzar les mateixes tècniques que Paris. Ja en la primera temporada de ‘Keeping Up With The Kardashians’, la matriarca, Kris Jenner, esmenta la filtració del vídeo eròtic de Kim i ho fa més aviat preocupada per treure’n rèdit mediàtic com a mànager que no pas per quines mesures havia de prendre com a mare. Un comportament del qual Paris Hilton, durant anys, va plantar les llavors.

Portades que eren com Instagram

Els 2000 es caracteritzen per ser una època carregada de bilis mediàtica i Paris va saber espavilar-se en aquest joc. Utilitzava les portades de les revistes com si fossin el seu ‘feed’ d’Instagram, molt abans que existissin les ‘apps’. Una vegada va aprofitar una sortida de la comissaria per posar-se un ‘look’ impressionant –sabia que la fotografiarien– i una altra va vestir el seu clàssic xandall rosa de vellut en una ‘premiere’ per demostrar que, si hi anava, era només per fer un favor. Una comunicació no verbal impecable.  

Notícies relacionades

La fascinació cap a Paris Hilton no ha desaparegut al llarg dels anys, tot i que altres ‘influencers’, com les Kardashian o les D’Amelio, reines de TikTok, li hagin pres la davantera en seguidors. Per això acaba d’estrenar ‘Paris in Love’, ‘docu-reality’ del seu casament, que, de nou, ha generat centenars de titulars. O ‘Cooking With Paris’, el seu xou d’entrevistes sobre els fogons estrenat fa uns mesos a Netflix. 

Té tanta influència mediàtica que, fins i tot mentre es va mantenir allunyada de les càmeres, va passar la batuta televisiva a la seva família i, a través de ‘cameos’ i consells, va ajudar a la popularitat de les seves ties, Kyle i Kim Richards, protagonistes de ‘Real Housewives of Beverly Hills’. Precisament, en l’última temporada, Kathy Hilton, la seva mare, ha jugat un important paper i, seguint els trucs de la seva filla, s’ha alçat com la favorita dels fans. ¿Nova ‘influencer’ en la família?