Ross Lipson: el jove d’uns trenta anys que s’ha inventat l’‘Amazon’ de la marihuana
El nou ungit per Silicon Valley ha desenvolupat un programa per a la venda ‘online’ de cànnabis
La revelació empresarial de Ross Lipson –o «moment ‘ahà’», el descriu ell– està relacionada amb el consum de cànnabis. Va passar abans que la substància obrés l’exaltació de les ocurrències pròpies. El jove esperava el seu torn en un dispensari de Bend (Oregon), després que l’octubre del 2015 aquest estat s’hagués convertit en el quart dels EUA que legalitzava el consum de cànnabis per a majors de 21 anys, també per a ús recreatiu. Lipson –l’últim ungit per Silicon Valley i la cort de mitjans ansiosos per consagrar noves estrelles a qui anomenar «visionaris»– llavors es va fixar en l’enutjosa cua que serpentejava en un aparcament ple a vessar de cotxes.
Potser la seva llarga espera era en va, va pensar: era impossible saber què els quedava en estoc i quines varietats oferien fins a arribar a la porta. Va ser llavors quan va entreveure la formidable veta de mercat que existia per a una solució tecnològica que resolgués la compra de cànnabis de forma ‘online’. Per si la seva afició li ennuvolava el seny, va trucar al seu germà Zach, també emprenedor: ell estava en procés de vendre la seva ‘start-up’ RepPro, una eina ‘online’ per a assessors financers. «Està clar que ho has de fer», el va animar el Zach, i s’hi va apuntar. Junts van fundar Dutchie, una empresa tecnològica que permet al consumidor comprar cànnabis i ajuda els dispensaris a vendre ‘online’ i posar a internet el seu catàleg.
El juliol del 2017 Dutchie estava en marxa. Avui dia té presència a més de 20 capitals dels EUA i el Canadà: Las Vegas, San Francisco i Toronto entre elles. Dutchie també ofereix els seus serveis de comerç electrònic i assessorament legal a més de la meitat dels dispensaris de marihuana que hi ha en els dos països, a canvi d’una subscripció mensual d’entre 500 i 1.000 dòlars a cada un d’ells: dels 9.000 dispensaris que s’estima que hi ha en total, al voltant de 5.000 tenen algun producte Dutchie, segons l’empresa. Un negoci prometedor, el de la marihuana, en què també estan invertint celebritats com Gwyneth Paltrow, David Beckham, Miley Cyrus, Jay-Z i Whoopi Goldberg. Un sector que va generar cinc milions de dòlars en ingressos el 2020 i 45 milions el 2021 segons la revista Forbes. I que, en el cas de Lipson, també ha seduït il·lustres inversors que es volen aventurar de forma indirecta en la indústria del cànnabis, una droga que a escala federal és il·legal. Només hi ha un límit per a Dutchie, marcat pel mateix Ross Lipson: ells es dediquen al ‘software’, no tocaran mai la planta de marihuana.
Rapers i magnats
El raper Snoop Dogg va ser dels primers en apostar per Dutchie, a través de la seva empresa Casa Verde Capital, liderant una ronda de finançament de tres milions de dòlars el 2018. Dos anys després, a Snoop Dogg se li van unir Thirty Five Ventures (del jugador de l’NBA Kevin Durant) i l’expresident i CEO de Starbucks, Howard Schultz. Al llarg d’aquest any, la companyia ha recaptat 550 milions més i s’ha convertit en un unicorn del cànnabis valorat en 3.750 milions de dòlars. El mateix Ross Lipson reconeix que la pandèmia els ha beneficiat, al fomentar formes de consum que no requereixen desplaçament. També ha augmentat l’ús recreatiu de la marihuana.
«Dispara a la lluna», aconsella el rei Mides del cànnabis als emprenedors en una entrevista. L’èxit empresarial de Ross Lipson ve de bracet d’una droga la venda de la qual va generar gairebé 18.000 milions de dòlars als EUA el 2020, segons el lloc especialitzat Leafly.com. Però ell ja provava fortuna a l’escola primària venent caramels. El 2008 es va mudar a Toronto i allà va engegar GrubCanada, un dels primers serveis de comanda d’aliments ‘online’ del país.
Casament, gos i casa
Va vendre l’empresa el 2012 i, amb 25 anys, es va concedir un temps de descans. Llavors va viatjar per la costa del Pacífic dels EUA i es va establir a la muntanyosa Oregon. Allà va posar seny: es va casar i es va comprar un gos i una casa. Aquest era el seu moment vital quan, fent cua al dispensari de Bend per comprar marihuana, va crear la idea de Dutchie, segons explica ell mateix. Certament l’aplicat Ross Lipson, que a la vintena es cobrava els anys perduts de la seva primera joventut com a empresari precoç, no compleix l’estereotip del fumeta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.