LA DOCUSÈRIE ARRIBA AVUI A HBO
Violacions davant les càmeres i drogues: Evan Rachel Wood detalla els abusos de Marilyn Manson
L’actriu de ‘Westworld’ desgrana les seves al·legacions contra la icona metal a ‘Phoenix rising’
La documentalista Amy Berg pot abraçar temàtiques càlides (com en la seva producció ‘Amigos caninos’), però també enfrontar-se sense por del foc: va ser nominada a l’Oscar per ‘Líbranos del mal’, el seu acostament a la figura del sacerdot pedòfil Oliver O’Grady, i ara torna als terrenys incòmodes de l’abús sexual amb ‘Renacer de las cenizas’ (HBO Max), la història de supervivència i activisme de l’actriu Evan Rachel Wood (‘Westworld’), que el febrer de 2021 va posar nom al seu presumpte abusador: Brian Warner, més conegut com a Marilyn Manson.
Wood va tenir una vida complicada fins i tot abans de conèixer-lo, segons relata en aquest documental de dues parts. Va néixer en una família d’artistes i això va inspirar la seva creativitat, però també era una família marcada per la violència domèstica. I li van instaurar la idea (equivocada) que la gent que s’estima també es baralla. El que no va rebre va ser educació sexual: gairebé tot, massa, ho va aprendre mentre rodava ‘Thirteen’, una pel·lícula que va rodar quan tenia catorze anys i en la qual s’havia d’embolicar amb un noi de vint-i-tres. Després, pel·lícules com ‘Dulce persuasión’, ‘El valle’ i ‘Retalls de la meva vida’ van continuar consolidant la seva (enganyosa) imatge de jove precoçment madura en la seva sexualitat.
Al·legacions contra Manson
David Warner es va acostar a ella atret per aquesta imatge de Lolita. Quan es van conèixer, ell tenia 37 anys i ella 18; ell estava casat amb Dita von Teese i ella sortia amb Jamie ‘Billy Elliot’ Bell. Segons explica en la minisèrie documental, Wood es va deixar arrossegar per la imatge i les arts persuasives del músic, a més de l’oportunitat de treballar en un projecte de pel·lícula, ‘Phantasmagoria’, que mai es va arribar a materialitzar.
Només temps després, quan va tornar a llegir els seus antics diaris, Wood va entendre que havia sigut una aparent víctima de ‘grooming’, un procés de preparació per a la situació d’abús que implica allunyar la víctima de la seva família i mantenir-la sota control amb diverses tàctiques, com l’anomenat bombardeig amorós, que consisteix a prestar atenció a l’altra persona fins a consumir-la. La seva complicada relació de quatre anys i mig va incloure, segons l’actriu, violacions davant de les càmeres (en el rodatge del vídeo de ‘Heart-shaped glasses’) o prèvia submissió amb metamfetamines i pastilles per dormir. Per la seva part, Warner ha negat totes les acusacions i a principis d’aquest mes va demandar Wood per difamació.
Fènix activista
Fènix activista Uns quants anys després de trencar la relació, Wood es va convertir en activista i va començar a lluitar per les víctimes de la violència domèstica i l’abús sexual. El 2018, dos anys després de revelar la seva experiència (sense donar el nom de Warner), va testificar davant el Congrés per recolzar la legislació destinada a protegir les supervivents. El documental es va començar a filmar el 2019, quan l’actriu lluitava amb altres activistes per l’aprovació de la ‘llei Phoenix’, que va acabar estenent l’estatut de limitacions (de tres a cinc anys) per als delictes greus de violència domèstica a Califòrnia. El febrer de 2021, Wood va començar a dir públicament que el seu abusador era Manson, igual que altres dones també van començar a donar noms. Amb ‘Renacer de las cenizas’ fa un nou i molt visible pas en la seva lluita.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.