On Catalunya
teatre
Guerra de sexes i egos a Atrium
Un altre gran personatge femení, ara el de ‘La senyoreta Júlia’, de Strindberg, arriba a la sala de l’Eixample en una trilogia que revisa clàssics amb un potent llenguatge visual
'La señorita Julia', de Strindberg, arriba a la sala de l'Eixample en una trilogia que revisa clàssics amb un potent llenguatge visual
És la segona entrega de la seva 'Trilogia de la imperfecció' i arriba amb el mateix patró que el del debut. Primer punt a favor. Si la versió que va presentar Raimon Molins de Nora, a partir de 'Casa de nines', d’Ibsen, va jugar amb el llenguatge cinematogràfic de forma aventurada, repeteix la mateixa tècnica de maridar cine i teatre en 'Júlia', inspirada en 'La senyoreta Júlia', del suec August Strindberg. De nou, a la Sala Atrium un altre dramaturg nòrdic i capital en l’aixecament dels fonaments del teatre modern. I de nou, un personatge femení atrapat, que busca sortida a una desesperació vital que, malgrat estar escrita a finals del segle XIX, transcendeix el seu temps. Així passa sempre amb els clàssics. Si Nora s’enfrontava a un entorn que no la comprenia, Júlia (Patrícia Mendoza), filla d’un noble, fa servir totes les seves armes de seducció per atraure l’ambiciós criat Jean (Jordi Llordella), algú decidit a rebel·lar-se contra la seva condició servil. Tot passarà en una nit boja de Sant Joan. La criada Cristina serà testimoni de com el seu nòvio cau a les xarxes de la seva senyora.
Júlia
Sala AtriumDirecció i dramatúrgia Raimon MolinsRepartiment Patrícia Mendoza, Jordi Llordera, Mireia Trias Des de 9.50 €
Júlia i Jean juguen al gat i a la rata, a través d’un pols d’egos propi de l’eterna guerra de sexes. Suposava una relació contra natura en el temps en què es va escriure l’obra. Perquè ella és una senyoreta, i ell, un lacai. Avui, però, Molins traspassa aquesta interpretació. Segon encert. Ja no es tracta només d’enfrontar dues posicions socials, sinó dos personatges que seran víctimes de la desorientació de no saber com relacionar-se una vegada ha acabat el joc de la seducció. Aquí sí que veiem que pertanyen a dos mons diferents. El director també juga amb la diferència de classe en els dos papers femenins d’aquesta peça de Strindberg: Júlia va vestida com una moderneta d’avui, mentre que Cristina llueix la roba pròpia d’una criada, un vestit llarg i fosc, de finals del XIX.
LA PEL·LÍCULA DE 1951
Notícies relacionadesÉs aquesta una de les moltes llicències de la direcció de Molins, que torna a engrandir un espai limitat (en dimensions) com l’Atrium. Ho fa amb projeccions del film suec del 1951 sobre l’obra de Strindberg, i també amb l’ús del vídeo en directe, com ja va fer amb Nora. Li permet aprofitar el recurs audiovisual del primer pla, tan impropi del llenguatge teatral. La projecció de la pel·lícula original no funciona sempre de la mateixa manera. Perquè no acaba de quallar en el viatge a la infància que, en paral·lel, recrea Llordella en escena.
EL+
La revisió dels clàssics exigeix sempre apostes valentes per no caure en l’arqueologia teatral. Aquesta trilogia està regida per aquesta idea.
Sí, és un altre encert el treball impecable dels seus intèrprets. L’expressiva Patrícia Mendoza és, quan toca, fràgil i severa. Mireia Trias sempre dona el to de l’observadora Cristina, i Jordi Llordella compon un Jean en tots els seus perfils: superb i atribolat. Fins i tot diu algunes frases en... ¡suec! ¿Per què? Molins és un director que no es talla i li agrada provar-ho tot.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Investigació científica La Generalitat assumeix l’administració de Cellex i Mir Puig
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Guia completa Sant Jordi 2025 a Tarragona: parades de llibres i roses a la Rambla Nova, signatures d'autors i propostes
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen