On Catalunya

Conde del asalto

¿Què opines de la Sagrada Família, amic?, per Miqui Otero

Un arquitecte de Madrid l’hi revela a Miqui Otero: ¿què està passant exactament amb l’obra inacabada de Gaudí a Barcelona?

A1-165664846.jpg

A1-165664846.jpg / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Miqui Otero
Miqui Otero

Escriptor

ver +

Si va haver de venir un extraterrestre, el Gurb d’Eduardo Mendoza, per explicar bé les costures de la Barcelona preolímpica, sembla de rebut pensar que només un bon arquitecte de Madrid pot explicar-me què està passant exactament amb la Sagrada Família. Potser perquè la veig gairebé cada dia a mi em sembla exactament això: inexplicable. Però David García-Asenjo no només és culte, sinó també divertit i serè, fan de parlar de materials i de cançons, i a més ha escrit un llibre magnífic sobre l’arquitectura contemporània a través de les noves esglésies. Així que el meu amic potser m’ajuda.

– David, parla amb llibertat. Pensa que Orwell ja va dir que les quatre torres emmerletades inicials, que són les més boniques, semblaven ampolles de vi i també que –trec el mòbil per llegir la cita– «els anarquistes van demostrar tenir molt mal gust al no volar-la pels aires quan en van tenir l’ocasió». 

Difícil superar això. No és el meu estil, tampoc. 

– Jo és que no només no vull que l’acabin, sinó que hi deixaria les grues grogues. No la recordo sense grues. Em semblen maques. 

– A veure, a mi la part de Subirachs m’agrada. És el que ha de ser. És com gòtica i encaixa, precisament perquè l’artista fa el que vol i el que demana el seu temps. El problema és el que continuen afegint...

– Recordo veure el cap de bou i pensar en l’escena del cap de cavall d’‘El padrí’. Després era un bou alat i també una estrella gegant per coronar torres. No sé, si ja fa dècades que els crítics (crec que va començar Bohigas) diuen que sembla una gran mona de pasqua, ara és que sembla una mona de pasqua d’aquestes improvisades: compres un pa de pessic al Lidl i després vas a l’últim moment a un ‘tot a cent’ a buscar un ninot de Pocoyó i un altre de Lewandowski i un altre d’una sevillana i els hi afegeixes. I un ou Kinder una mica pansit que seguia en uns pantalons després de la rentadora. 

– Però el problema no és que afegeixis una cosa diferent. Per mi, el problema és quan, després de Subirachs, intentes ampliar el temple basant-te en el que creus que pensava Gaudí, però sense saber-ho. O sigui, ho fas ara però amb l’estètica d’abans. Ho va dir Bohigas, de fet: «És possible malbaratar el llegat de Gaudí de la Sagrada Família en nom de la fidelitat a la història».

– És com aquestes cadenes de neotavernes, que intenten recrear tavernes antigues...

– Més o menys. O com que algú vingués ara a completar el disc inacabat de Jeff Buckley amb una intel·ligència artificial que imaginés què sentia ell. Et poden dir que estan fent servir tècniques actuals i impecables, d’acord. Però és una cosa com de ‘revival’ no gaire fina.

– O com una banda de tribut, ¿no? Les que es diuen Gansos Rosas o Mamones i toquen cançons de Guns N’ Roses o Ramones. 

– Sí, una cosa així. 

– Però veuries més lògic que, si s’entossudeixen a seguir, almenys ho fessin amb altres criteris artístics...

– Les catedrals es trigaven molt a construir, però seguien el seu temps. Mira la de Santiago, que el pòrtic és barroc i la resta és romànic.

– Ja.

– És que ja es veu als materials, utilitzant formigó i forrant-lo de pedra. No sé, em sembla molt agosarat. Això sense comptarl’impacte urbà que té. Potser el millor és deixar les coses com estan. 

– El que deia, fins i tot les grues, hi deixaria jo.

– A mi m’agraden més altres edificis deGaudí. Et parlo d’aquests, millor.

Notícies relacionades

– De vegades desperto suant dins del somni i obro els ulls i al coixí tinc aquell cap de bou. I resulta que és de xocolata. I em desperto.

– Anem a prendre alguna cosa, va. És millor deixar les coses a temps.