On Catalunya

Agenda cultural

Una experiència sonora al Palau Güell

L’edifici modernista acull tres actuacions en què es combina la sonoritat clàssica de l’orgue amb la tecnologia digital contemporània per aconseguir un diàleg entre la innovació musical i l’espai arquitectònic

El órgano propio del Palau Güell

El órgano propio del Palau Güell / Diputación de Barcelona

3
Es llegeix en minuts
Alex RademakersTEXT Xavi DatziraA dalt, l’orgue original del Palau Güell. A baix, els tres artistes que participaran en el cicle Orgànic: Carles Viarnès, Katta i Raül Refree. Diputació de BarcelonaON CATALUNYA PER A DIPUTACIÓ DE BARCELONAAquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 25 de setembre del 2015 i formen part de l’Agenda global per al 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix l’acompliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS. Petra Hajska

El Palau Güell presenta els dijous 14, 21 i 28 de novembre el cicle Orgànic, una experiència sonora única que convida a explorar la intersecció entre música d’orgue, art i tecnologia en aquest magnífic edifici modernista, propietat de la Diputació de Barcelona. El cicle, únic en la seva categoria, reunirà tres artistes de renom de l’escena musical: els catalans Carles Viarnès i Raül Refree i la txeca Katta. Cadascun d’ells, amb una visió artística pròpia, interactuarà amb l’orgue del Palau per crear una experiència sonora immersiva i captivadora.

En aquest sentit, el Palau Güell compta amb un element que el diferencia de qualsevol altre espai Gaudí de la ciutat: un orgue que presideix el Saló Central i que, amb el so, transmet la importància primordial de la música en la concepció d’aquest espai. Per això, les experiències sonores d’Orgànic tindran lloc en aquest saló i combinaran elements clàssics amb la tecnologia contemporània per explorar noves formes d’expressió musical.

Durant la restauració del Palau, es va restituir l’orgue original —construït el 1888 pel mestre Aquilino Armezua, que havia desaparegut— per un de nou que estava dotat amb la tecnologia necessària perquè sonés tan sols durant les visites a través d’un sistema MIDI. Això confereix a aquest orgue la possibilitat de poder ser utilitzat no només com un orgue normal, sinó també amb dispositius tecnològics com teclats MIDI, ordinadors, tauletes i altres interfícies. Gràcies a això, l’instrument s’obre a molts altres artistes, compositors, intèrprets i creadors, que no necessàriament són organistes. I aquest nou món de possibilitats s’ha traduït en la celebració de diversos esdeveniments, com Parabòlic, el 2018, o Hyperorgan, el 2022.

Una acústica excel·lent

Ara, el cicle Orgànic, dirigit pel mestre orguener Albert Blancafort, busca la immersió del públic jugant amb fonts sonores —l’orgue original i dos d’addicionals—, que remarcaran l’espaiositat sonora d’aquest edifici de Gaudí, dissenyat amb una acústica excel·lent per petició expressa del mateix ’Eusebi Güell. Per aconseguir-ho, els músics tocaran l’orgue des de la consola principal, situada sota la cúpula, i gràcies a teclats MIDI incorporaran les sonoritats de dos mòduls addicionals ubicats al nivell del públic, l’un a la capella i l’altre a la tribuna dels músics.

Aquest cicle representa una oportunitat única per disfrutar d’una programació que uneix, d’una banda, patrimoni i, de l’altra, modernitat, la qual cosa converteix el Palau Güell en el punt de trobada de noves tendències musicals. Les entrades tenen un preu de 15 euros (inici.palauguell.cat) i l’aforament és limitat.

Agenda del cicle

Carles Viarnès, 14 de novembre. Pianista i compositor. A Orgànic tractarà la seva audició com una exposició de quadros sonors en la qual cada un dels tres orgues —l’orgue del Palau i els dos mòduls— actuaran com si fossin una pintura viva i efímera.

Raül Refree, 21 de novembre. Intèrpret, compositor i productor musical, una faceta que l’ha portat a col·laborar amb múltiples artistes. La seva sessió a Orgànic, amb el títol Interleggere ad affectum —que significa ‘llegir entre l’emoció’—, proposa un diàleg entre les emocions d’un artista i la interacció d’un ordinador amb intel·ligència artificial, cosa que genera una resposta sonora que també es converteix en emocional.

Katta, 28 de novembre.

Notícies relacionades

Organista txeca, compon i produeix la seva música, que acompanya la seva veu profunda amb una interpretació totalment innovadora. A Orgànic presentarà una versió adaptada a l’espai i a les característiques del Palau del seu últim treball, Vox Organi, una exploració en la temàtica sacra de Centreeuropa, utilitzant la tecnologia més sofisticada aplicada als orgues de tubs i amb una música composta per ella mateixa, qualificada de postminimalista.

Amb aquests tres artistes del cicle Orgànic, el Palau Güell reafirma el seu compromís amb la innovació cultural i la música en directe, i convida els espectadors a viure una fusió única de sons i llums que dialoguen amb l’espai arquitectònic.