On Catalunya

QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

El festival Temporada Alta de Girona ofereix una interessant programació 'online'

Permet veure obres en directe o en diferit, així com accedir a un catàleg històric

audioguia cabosanroque 2

audioguia cabosanroque 2

6
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Un dels festivals internacionals d’arts escèniques més importants de Catalunya és el Temporada Alta de Girona que, aquest any, ha vist com les dificultats s’acumulaven i impedien una programació normal. Per això van decidir que gran part dels muntatges es podrien veure a distància a preus reduïts. Alguns estan uns quants dies a la web i d’altres s’estrenen a hores determinades, fins i tot ofereixen la possibilitat de repassar el seu catàleg històric. Coneguem una mica més a fons les seves propostes, moltes de les quals seran vigents fins al 8 de desembre. Però atenció, estan en ple procés de reprogramació i és possible que en els pròxims dies algunes més s’afegeixin a la llista. El seu espot d’aquest any denuncia la incertesa en què es troben.

  

 

De l’amor i la depressió a un misteri interactiu

Comencem amb els espectacles que es poden disfrutar durant diversos dies. ‘En mis manos’ (fins al 8 de desembre) és un monòleg creat per Marilia Samper, David Selvas i Taida Martínez al servei de Cristina Plazas. Parla de la impossibilitat de deixar d’estimar centrada en una actriu que intenta omplir el buit que li ha deixat la seva última relació i descobrirà que és pitjor no haver viscut plenament que sentir-se abandonada. L’argentí Mariano Pensotti presenta la seva pel·lícula ‘El público’ (fins al 8 de novembre) que parla dels espectadors teatrals i les ciutats on viuen. El film arrenca amb el ritual de l’entrada de la gent a la sala i no veurem l’obra en qüestió sinó l’impacte que els provoca i com afectarà, posteriorment, les seves vides.

  

 

L’actriu Anna Alarcón recupera un text autobiogràfic de la britànica Sarah Kane, ‘Psicosi de les 4.48’ (10 i 14 de novembre, 20 h.). Aquest monòleg és molt dolorós i se submergeix en les regions més fosques de la ment i la depressió, de fet, l’autora es va suïcidar poc després d’escriure-la. Una gran interpretació per donar vida a un clàssic contemporani que es podrà veure en directe per Zoom‘Compartir ubicació’ (12 i 19 de novembre, 20.30 h.) és una experiència interactiva ‘online’ i en directe creada per Cristina Clemente i Marc Angelet i interpretada per Meritxell Yanes i David Planas. Una història de misteri per a només 80 espectadors per sessió, inspirada en el confinament. Una dona s’ha tancat a casa amb el seu fill mentre la seva parella és fora i la situació es complica quan sent sorolls al pis de dalt on, teòricament, no viu ningú. El públic serà qui l’ajudi a sortir dels problemes a què s’enfrontarà.

Un moment del muntatge ‘Compartir ubicació’. / TEMPORADA ALTA

Un muntatge per a nens i nous formats

També hi haurà disponible des d’avui ‘Jo vaig tenir un Cayenne’, sobre un home que va arribar a tenir un cotxe d’alta gamma i un xalet a primera línia de mar i ara està arruïnat i viu amb una cabra. Un soliloqui protagonitzat per Ramon Madaula en to de tragicomèdia sobre el sentit de la vida i la condició humana. El col·lectiu Agrupación Señor Serrano es proposa ensenyar als nens els mites grecs a Projecte Olympus (Volum. 1): Prometeu (dia 14, a les 11, 13, 15, 17 i 19 hores). Per explicar la història d’aquests personatges utilitzen només un narrador i figures de joguina. El primer capítol d’aquesta sèrie es dedica a Prometeu, el tità que ensenya als homes el foc i és castigat per Zeus. S’emet en directe per Zoom per a un nombre limitat d’espectadors.

  

 

  

Tindrem la possibilitat de viure experiències originals a la secció Nous Formats amb treballs com ‘Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia’ (del 13 de novembre al 8 de desembre), el nou treball de Cabosanroque, duo format per la música Laia Torrents i l’arquitecte Roger Aixut. La idea va sorgir al descobrir durant el confinament que hi havia llocs permesos com el supermercat i altres de prohibits com el teatre, per això van escollir un establiment d’aquest tipus per a la seva representació. Només caldrà posar-se els auriculars i deixar-se portar. No menys original és el ‘Torneig de Dramatúrgia’, un combat de paraules entre dramaturgs catalans, com una baralla de galls però amb obres de teatre. Dilluns 9 tindrà lloc l’últim duel regular que enfrontarà Jumon Erra amb Queralt Riera i ja entrarem en les semifinals amb Lara Díez Quintanilla vs. Denise Duncan (dia 16) i Mar Monegal contra el guanyador d’aquesta eliminatòria (dia 24) i a l’espera de la gran final (7 de desembre). Tots els enfrontaments es podran veure en ‘streaming’, sempre a les 20 hores.

Lara Díez Quintanilla (a l’esquerra) i la seva ‘rival’, Marta Solé / MARTÍ E. BERENGUER

Shakespeare i l’obra audiovisual del festival

La companyia britànica Forced Entertainment es va plantejar un repte: representar tota l’obra de Shakespeare en una taula i utilitzant únicament objectes quotidians que trobem a casa i en només una hora, aproximadament. Veiem el narrador fent voltes per les habitacions agafant una llauna de cervesa, un raspall de dents o una ampolla d’aigua. Es poden veure gratuïtament al seu canal de Youtube (es pot accedir a subtítols automàtics en català i castellà) i cada dia, fins al 15 de novembre, en pugen un de nou. Ja estan disponibles títols com ‘Romeu i Julieta’, ‘Macbeth’, ‘El somni d’una nit d’estiu’, ‘Hamlet’, ‘Molt soroll per no res’ o ‘El mercader de Venècia’ i, en els pròxims dies, estrenaran ‘Otel·lo’, ‘La feréstega domada’ o ‘La tempesta’.

  

 

També gratuïtament podem descobrir l’obra audiovisual generada pel festival. En aquest apartat trobarem els espots i curtmetratges inaugurals del festival creats per Salvador Sunyer Vidal, un documental sobre l’espectacle ‘Migranland’ d’Àlex Rigola, firmat també per Sunyer o ‘Temporada Alta: l’èxit de l’efímer’, un audiovisual sobre el dia a dia de la gent que treballa al festival. Finalment, ‘The one Project’ uneix cine i arts escèniques proposant a un creador jove que rodi una peça sobre la relació entre tots dos‘The one Project’. Del mateix s’exhibeixen ‘The missing part’, de la prestigiosa companyia Baro d’Evel, i ‘Restos de cosas’, un poema fílmic sobre el pas del temps amb l’actor i manipulador d’objectes Xavier Bobés. Igualment es pot disfrutar sense pagar de ‘Càpsules’, diverses peces curtes: ‘Antivirus TA’, una sèrie de 38 vídeos d’una durada entre un i cinc minuts rodats durant el confinament per artistes com Josep Maria Pou, Vicky Peña, Pere Arquillué, Sergi López, Sol Picó o Albert Pla, el curtmetratge ‘Sin título’ de Gabriel Calderón i ‘Teatre en 3 minuts’ (a partir del dilluns 9), que consisteix en càpsules a partir d’obres d’autors catalans, balears i argentins com Clàudia Cedó, Queralt Riera, Pau Miró, Llàtzer Garcia i Claudio Tolcachir, entre altres.

  

Notícies relacionades

 

Un catàleg amb grans títols

Un altre apartat molt interessant és En Catàleg. Aquí podem accedir a la base de dades per només 3 euros i degustar una trentena de grans obres de teatre internacionals dels últims anys. Entre aquestes hi ha el ‘2666’, de Roberto Bolaño que va dirigir Àlex Rigola; ‘El público’, de Federico García Llorca dirigit per Lluís Pasqual; un ‘Hamlet’ lituà; ‘Inferno’ o ‘Purgatorio’, de Romeo Castellucci; ‘L’omissió de la família Coleman’, de Claudio Tolcachir (en català o castellà); el musical ‘Mar i cel’ de Dagoll Dagom o ‘La feréstega domada’ de Shakespeare amb direcció de Justin Audibert. Grans opcions per descobrir el teatre innovador, el més arriscat o l’històric per continuar donant-nos d’Alta en la Temporada teatral tot i que no puguem assistir-hi presencialment.

Temporada Alta: A distància

On:  la majoria de muntatges es poden veure a la seva web.

Dates:  fins al 8 de desembre.

Preu:  segons l’espectacle.

Més informació:  www.temporada-alta.com