On Catalunya
El nou litoral
El port estrena un supermirador de Barcelona des del mar
La infraestructura dona continuïtat al passeig del Mare Nostrum cap al nou passeig del Trencaones, consolidat com a nou eix per passejar els ciutadans
La nova Barcelona conquistada més enllà del que eren els límits de les platges urbanes es consolida com un reclam ciutadà que ha superat les expectatives d’èxit dels últims anys. Al final de les del barri de la Barceloneta, la Nova Bocana és un espai freqüentat, molt cosmopolita i efervescent de passejants, esportistes i banyistes malgrat la seva curta història. Però al puzle li faltava una peça que aquest dijous s’ha inaugurat a so de bombo i platerets: un supermirador al final del passeig del Mare Nostrum (que transcorre fins al final de la platja i davant l’Hotel W) des d’on no només es contempla l’‘skyline’ urbà i mariner, sinó que uneix aquesta zona amb la plaça de la Rosa dels Vents, donant continuïtat a la ruta.
El Port de Barcelona fa així un pas més per estrènyer vincles entre el port i la ciutat, amb prou atractiu perquè valgui la pena arribar fins aquest confí del litoral. Quan l’Hotel W va aterrar a la Nova Bocana, gairebé semblava impossible que atragués el turisme fins aquest punt. Però fa una dècada a la seva vora van aflorar restaurants per tot el passeig del Mare Nostrum i una nova zona de platja de qualitat. Poc després, a finals del 2018, es va inaugurar el nou passeig del Trencaones, encara més lluny, però que obria un nou horitzó per passejar i amb vistes.
Al costat, el nou Marina Vela, més enllà de l’activitat nàutica s’ha convertit també en un enclavament de moda, de la mà d’un grapat de restaurants que exerceixen d’imant. La nova infraestructura que connecta totes les peces ve a ser la guinda.
El president del Port, Damià Calvet, ha remarcat la importància de guanyar un accés directe entre la platja de Sant Sebastià i la plaça Rosa dels Vents, així com l’impressionant mirador sobre el Mediterrani, eliminant dos culs de sac». D’un vial sense sortida que acabava amb un mur de formigó s’ha passat a una àmplia escalinata per arribar fins aquest balcó i des d’aquí prosseguir a peu per darrere l’hotel en un agradable passeig. La nova estructura combina arquitectura d’avantguarda amb enginyeria civil en aquesta connexió per als vianants amb la zona de l’escullera situada entre l’hotel i el mar.
Culminar el passeig ha costat 1,5 milions d’euros, a càrrec de la concessionària Nova Bocana Barcelona, mentre que l’obra està firmada per l’arquitecte Carmelo Zappulla, de l’estudi barceloní External Reference, i construïda per Construcía. De dia convida a sortir al mar o recórrer tot el nou eix que arriba fins al Marina Vela, però de nit també donarà molt joc al visitant per la seva il·luminació a peu de mar. Està previst que aquest accés estigui obert tota la nit, sempre que no hi hagi cap problema d’incivisme.
A més de guanyar accessibilitat, «es posa en valor la riquesa paisatgística de la platja de Sant Sebastià i el litoral de Barcelona amb una intervenció integrada estèticament en un entorn excepcional», ha explicat Calvet. Sense passar per alt que el port «obre un nou carrer amb vista a tot Barcelona», però que des d’aquí es podrà seguir extraordinàriament bé la Copa Amèrica de Vela 2024».
El director general de Nova Bocana, Javier Casado, també ha destacat la voluntat del concessionari de «tornar a Barcelona i, sobretot, als seus ciutadans el màxim possible del que la ciutat ens dona» millorant la funcionalitat de l’espai. La intervenció completa la urbanització de tota l’àrea, que concita el turisme arribat a l’hotel, però sobretot a molts veïns i residents de la ciutat que van a fer esport a les seves zones verdes o ‘running’ per tot el litoral. Al passeig només queda un espai en desús, de gestió municipal, però que ben aviat podria allotjar un projecte publicoprivat vinculat al medi marí, i aprofitant la seva posició de primera línia, ha avançat el president.
El mar com a protagonista
Precisament, crear «una façana transitable» ajuda a «reconfigurar la relació de la ciutat com a gran protagonista del projecte amb el mar», omnipresent, ha emfatitzat l’arquitecte. Ha defensat també que es convertirà en una peça «emblemàtica» de la capital catalana.
Tècnicament, les àmplies escales i el mirador s’aixequen sobre una estructura de formigó amagada coberta amb ciment sobre l’escullera, que «serveix de base per a una segona estructura metàl·lica sobre la qual s’assenta l’estructura a la vista de plafons de formigó». A partir d’un model tridimensional, aquests pretenen integrar el conjunt en l’entorn, sense deixar de garantir «la màxima resistència de les estructures en condicions climàtiques extremes, com les que hi ha en una escullera», assenyalen els tècnics.
Notícies relacionadesCol·lateralment, la intervenció ha servit també per incloure un sistema de reciclatge de les aigües grises que genera l’Hotel W Barcelona, que ara es reutilitzaran per regar la vegetació del nou espai.
En contrast amb la transformació i reurbanització de tot el front, a poca distància el solar que havia d’acollir el museu Hermitage i que va rebutjar el govern municipal dels comuns, s’esllangueix pendent de la decisió final sobre un nou rumb. En aquesta ocasió, el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha volgut recolzar la inauguració del mirador.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
-
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
- Estrena a TV3 ‘Et faran un home’ relata les vexacions sofertes en la mili