On Catalunya

Gestió polèmica

La jutge investiga un presumpte tracte de favor als xiringuitos de la platja de Barcelona

El Gremi de Restauració, que fa anys que denuncia suposades irregularitats, ha demandat penalment el gerent de Parcs i Jardins

L’ajuntament, després de 15 mesos sense respondre des de la seva Bústia Ètica, diu que el procés és «transparent»

La jutge investiga un presumpte tracte de favor als xiringuitos de la platja de Barcelona

Manu Mitru

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La polèmica que fa anys que plana sobre la gestió de l’activitat de la quinzena de xiringuitos de la platja de Barcelona ja ha arribat a la justícia. La jutge María Antonia Coscollola està investigant un presumpte tracte de favor a una empresa explotadora d’un dels xiringuitos de la platja Nova Icària, al qual l’ajuntament va permetre muntar el local abans de dipositar el total de la quantitat econòmica fixada en els plecs d’adjudicació per la informació «privilegiada» de què disposava. Les investigacions s’han iniciat arran de la denúncia penal presentada pel Gremi de Restauració de Barcelona contra el gerent de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins, Francesc Jiménez Gusi, per un delicte de prevaricació, segons la documentació a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.

Els cinc quilòmetres de platja de Barcelona tornen a atraure uns quatre milions d’usuaris anuals que són potencials clients dels actuals 15 xiringuitos que conformen l’oferta de begudes i menjar informal a primera línia de mar. Un negoci tan temptador que implica que les concessions municipals per operar en aquests espais cotitzin a preu d’or i injectin uns sis milions d’euros per temporada a les arques municipals, però que sumen anys d’ombres, segons les reiterades queixes de la patronal local de la restauració i els mateixos operadors.

En aquest escenari i a poques setmanes de l’inici de la temporada del 2021, les empreses concessionàries pretenien començar a instal·lar-se, tot i que abans d’obrir havien de pagar el 100% de la taxa perquè no s’havia redactat el nou decret per reduir el 75%. Tanmateix, el febrer d’aquell any un dels adjudicataris, la societat Anish Rme, que no pertany a l’agrupació gremial, va muntar el xiringuito a la platja de la Nova Icària i ja va estar en condicions d’iniciar l’activitat sense haver pagat prèviament tot el cànon previst.

La denúncia exposa que Parcs i Jardins, sense coneixement dels altres operadors de xiringuitos, havia canviat el criteri i va començar a tramitar les sol·licituds per al muntatge de les instal·lacions sense el previ pagament del cànon que estava previst en els plecs. Aquesta modificació no va ser notificada, ni comunicada, a les empreses del sector, ni a les associades al Gremi de Restauració, sinó de forma «privada» com a mínim a una (Anish), que al conèixer l’esmentada circumstància «de manera privilegiada i anticipada» va poder instal·lar primer el xiringuito per arrencar la seva activitat. A l’aprovar-se després el decret que rebaixava el cànon, va ser l’única que «va poder pagar reduïdament i començar» a treballar immediatament. «Els operadors que no disposaven d’aquesta informació reservada van haver de competir en desavantatge, muntant més tard les seves instal·lacions», recalca la denúncia. És a dir, l’institut municipal gestor «va beneficiar un operador en perjudici dels altres», afegeix.

Procés «transparent»

Notícies relacionades

L’ajuntament replica que es va autoritzar el muntatge abans d’abonar les taxes partint de la petició prèvia del gremi per avançar la temporada, i per evitar que els operadors paguessin de més i després calgués tornar-los una part. Insisteix que es va autoritzar muntar abans de temps però no obrir, i que la Bústia Ètica ha fet les corresponents investigacions i comunicarà els resultats en uns quants dies (15 mesos després de la instància). El consistori diu no tenir coneixement de la denúncia i haver actuat de «forma transparent».

Des del gremi, es pregunten perquè només aquest operador de la Nova Icària va saber al febrer que podia muntar i que hi hauria descomptes, abans que ningú. El director de la patronal, Roger Pallarols, recorda que la mateixa empresa ha estat embolicada en la polèmica d’aquesta temporada, amb altres processos oberts, diverses concessions atorgades i –com a conseqüència– un retard en l’obertura de l’oferta de platja del 2022.