On Catalunya
Estiu en remull
Els trens gratis disparen les excursions de diumenge de platja fora de Barcelona
Els usuaris de les línies de la costa han augmentat gairebé un 24% els dies festius
¿Quan surten els abonaments de Renfe gratis per a l’últim quadrimestre?
600.000 catalans viatjaran gratis aquest estiu amb els abonaments de Rodalies
Les noves condicions dels abonaments gratis per al 2023 de Renfe
Carregats gairebé com si arribessin de vacances, els cinc membres de la família Sala surten de l’estació de Caldes d’Estrac amb bosses de platja, gran nevera portàtil amb rodes, dues cadires plegables, un ampli para-sol, gorres i xancletes. No és una rutina habitual als seus estius. Normalment anaven a Badalona, expliquen, però amb l’abonament de Rodalies gratuït, s’han llançat a l’aventura de descobrir gairebé totes les platges del Maresme.
Com a resultat, aquesta petita i poc transitada localitat de platja, igual que moltes altres de la comarca i també del Garraf, estan vivint una temporada especialment freqüentada d’excursionistes barcelonins cada diumenge diumenge. Les estadístiques de Renfe, que de moment només arriben fins a finals de juny, ja xifren l’augment del viatger de diumenge en un 23,6%.
A les bufones platges de Caldetes, com a Sant Pol (uns quants quilòmetres més al nord), Arenys de Mar, El Masnou, Premià i d’altres, es percep aquest turisme barceloní d’un dia. No és el que pobla les segones residències, freqüent a l’estiu, que es distribueix pel litoral. Es tracta d’excursionistes que hi van amb un copiós ‘equipatge’ de platja, begudes i entrepans per passar el dia sencer a la platja, per la qual cosa se solen situar en trams de platja pròxims a les estacions, tenint en compte com de carregats viatgen.
«Abans anàvem amb la targeta del metro, però com que ara no paguem la Renfe, ens val la pena anar més lluny», opina el patriarca dels Sala, de 48 anys. Van tan aprovisionats que no necessiten «gastar res», assumeix, satisfet. Com altres usuaris, es queixa que aquest any en aquest municipi no hi hagi dutxes per la sequera. Una cosa que la població local gairebé aplaudeix, malgrat la incomoditat que comporta, «perquè amb dutxes encara estaria tot molt més ple», opina un banyista de la zona, sorprès per l’afluència dominical d’aquest estiu.
Matinar a la recerca de lloc
A Sitges s’ha de matinar per col·locar la tovallola, perquè a la seva natural afluència d’estiu s’hi suma també el desembarcament massiu dels diumenges. «Les platges estan a rebentar, i també els carrers del poble, ha arribat un punt que per als d’aquí és millor quedar-se a casa a la piscina», relata Antoni F., posant en dubte els usos de la gratuïtat de les Rodalies de Renfe, que van néixer per compensar la inflació al cistell de consum i arran de la subvenció als carburants. «Cal reconèixer que està molt bé poder anar a treballar en tren sense pagar, però si l’objectiu és incentivar que la gent deixi el cotxe, no hauria de poder utilitzar-se en cap de setmana», afirma.
«Molts dels que arriben ara amb tren els diumenges no són habituals ni venien amb cotxe abans, simplement és gent que abans no es movia de Barcelona i ara busca noves platges perquè són gratis i es treu l’abonament només per sortir de la ciutat el cap de setmana», opina, resignat a disfrutar de les seves platges només entre setmana.
Portaveus de Renfe posen en valor l’augment d’usuaris, que ha vingut avalat amb un increment en les freqüències amb destí a municipis de platja, a les línies R1 i R2. L’empresa no disposa encara de les estadístiques del juliol i l’agost, però la tendència des que va arribar la calor era d’augment de viatgers per motius d’oci. Tot i que el mes de juny la demanda en caps de setmana va créixer un 30% respecte al 2022, la dada més significativa l’aporta la comparació amb el 2019, ja que l’any passat l’afluència encara estava una mica afectada per la pandèmia, a l’haver-hi usuaris que encara preferien evitar aglomeracions.
I els dissabtes del juny passat han comptat amb un 12% més d’usuaris que en la prepandèmia, mentre que els dies festius i els diumenges han augmentat un 23,65%, remarca Renfe. Contrasten amb les dades generals de tot el primer semestre, quan hi va haver un increment del 23,34% respecte a l’any passat, però encara van estar més d’un punt per sota del 2019. I això s’explica pel fenomen del teletreball, mantenen des de la companyia ferroviària, que impedeixen «una comparació real» de l’evolució en dies feiners. Per contra, el cap de setmana l’usuari és d’oci, per la qual cosa les xifres no estarien tan esbiaixades i reflectirien un destacat creixement d’usuaris gràcies a la gratuïtat, argumenten les mateixes fonts.
L’informe, però, no precisa qualitativament si aquests viatgers de cap de setmana han deixat d’agafar el cotxe. O si simplement es tracta de barcelonins que abans no es desplaçaven els caps de setmana i que ara han descobert una escapatòria gratuïta a les abarrotades platges de la capital catalana.
Jornada ‘low cost’
Notícies relacionades«Es nota i molt l’augment de gent que ve des de Barcelona cada diumenge al matí i marxen a mitja tarda o fins i tot gairebé al capvespre», explica el personal d’una estació del Maresme. S’ha apreciat especialment en estacions on hi ha torns d’accés i sortida. En alguns municipis com Canet de Mar no n’hi ha, i era freqüent que altres anys tinguessin un cert volum de viatgers que baixaven allà sense haver hagut de pagar per totes les zones.
Una part va només amb l’abillament de platja i després es queda a menjar en algun xiringuito o restaurant, com ja passava altres anys, relaten alguns hotelers consultats. No obstant, una gran majoria dels nous viatgers de platja de diumenge hi van proveïts amb els seus propis entrepans i ‘tuppers’ i l’objectiu d’alegrar per unes hores el seu estiu urbà. «Abans hauríem hagut de pagar gairebé 30 euros per l’anada i tornada els tres, i ens quedàvem a l’àrea metropolitana perquè Barcelona és impossible», diu l’Emilia, que viatja amb la seva parella i el seu fill de 13 anys. «Aquest any hem arribat fins i tot a Blanes», afegeixen encantats, dins d’un vagó on a més es garanteixen (si tot va bé) una hora o més de trajecte refrigerat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Elena Manzano: "Cal trencar la premissa que Catalunya dona i Extremadura rep"
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- EIX EN TRANSFORMACIÓ Collboni fitxa Joan Oliveras com a president del consell per a la Rambla
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme