On Catalunya
Risc creixent
«Més població i més temporals»: els científics adverteixen que la contaminació a les platges augmentarà

«Si cada vegada som més persones, més porqueria hi ha a les clavegueres. Si cada vegada viu més gent a prop del mar, més quantitat d’aigües residuals han d’absorbir les depuradores. I si cada vegada hi ha més episodis de pluges torrencials pel canvi climàtic, més sovint col·lapsaran els sistemes de sanejament». Aquesta és l’equació que planteja la investigadora de l’Institut de Ciències del Mar (ICM) Elisa Berdalet, que adverteix que cada vegada es repetiran més els dies de contaminació a les platges de Catalunya: «En lloc de frenar el problema, l’estem agreujant».
Qualsevol contaminació al mar té efectes adversos per a l’ecosistema, avisen els experts
La contaminació és qualsevol element extern, provocada per causes artificials, que entra en el medi ambient, en aquest cas a les aigües del mar i les platges. En aquest cas, els temporals continuats porten al mar les aigües residuals i una gran quantitat de sòlids. ¿Quins efectes tenen aquests elements per a l’ecosistema marí?
«Els plàstics causen problemes a molts animals marins com les tortugues, que els poden ingerir», detalla Berdalet. Els bacteris coliformes típics de la contaminació fecal, en canvi, que apareixen també amb l’entrada de les restes d’excrements al mar, no són especialment greus per al medi ambient.
«La contaminació química és la més subtil i difícil d’analitzar», afirma l’experta, referint-se a elements com el mercuri, els fertilitzants químics i les restes de medicaments. Aquest tipus d’elements no són exclusius dels episodis de pluges, sinó que s’aboquen al mar a través de l’aigua que circula pels rius i no s’ha depurat prou bé: «El pitjor és quan un abocador controlat està prop d’un riu. Tot i que es tractin d’aïllar els residus, tard o d’hora, part d’aquests s’acaba filtrant i arriba fins a les aigües subterrànies».
Purins i mercuri
«L’exemple del mercuri és el més evident. Alguns peixos, predadors d’organismes més petits, acaben acumulant aquesta substància i nosaltres ens els acabem menjant», precisa Berdalet, que considera que no sempre es controla prou l’arribada de mercuri al mar. Assegura que la contaminació química és problemàtica perquè arriba de cop i en gran quantitat: «Triga uns dies a diluir-se i durant aquest període pot perjudicar moltes de les espècies marines».
Un altre contaminant perjudicial i que augmenta són els purins, procedents de les dejeccions del bestiar o dels porcs en granges: «Si no es tracten correctament, acaben a les aigües subterrànies i també al mar, juntament amb les substàncies i els medicaments que es donen a aquests animals». Com que el nombre de porcs està augmentant, aquest tipus de contaminació química també es preveu que s’incrementi durant els pròxims anys.
En aquests moments, la Generalitat ja ha millorat la capacitat d’algunes depuradores per tractar alguns d’aquests residus. Les depuradores que més quantitat d’aigua sanegen a Catalunya (un 60%) són la del Prat de Llobregat i la del Besòs. La primera ja ha posat en marxa processos tecnològics nous per deixar l’aigua en millor estat. En la segona, ja s’està parlant d’incorporar procediments similars per garantir que l’aigua que acaba al mar ho faci en les millors condicions possibles.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Aigua Contaminació Pluges Platges Temporals Crisi Climàtica Agència Catalana de l'Aigua (ACA) Gestió de l'aigua
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear
- Integració "Pla de xoc" de 8,8 milions per impulsar els cursos de català per a adults