#BookTok, el club que ha revolucionat el món dels llibres
Els joves acudeixen a les llibreries per buscar els llibres virals de TikTok i els acaben posicionant en la llista dels més venuts
La xarxa social agita el món editorial ajudant autors a llançar les seves carreres i connectar amb els lectors
La franja que més llegeix és la dels joves d’entre 14 i 24 anys, segons el Baròmetre d’Hàbits de Lectura
Els ‘influencers’ opinen sobre les últimes novel·les que han llegit i fan recomanacions
Molts joves es van retrobar amb la lectura durant la pandèmia de la covid
La plataforma té la capacitat de donar a conèixer nous títols i també de rellançar els clàssics
Rebecca Yarros, Colleen Hoover i Andrea Longarela són algunes de les escriptores que ara sonen amb força entre els més joves. Però Federico García Lorca, Miguel de Cervantes i Gabriel García Márquez també poden ser mainstream per a ells. Ara TikTok mana en la generació Z i les últimes tendències a la xarxa social han decidit que la literatura estigui de moda i torni l’amor pels llibres. Els joves llegeixen (de vegades més que els adults) i no només novel·les juvenils. No importa la seva data de publicació o la seva temàtica. Si un llibre ha aconseguit fer-se viral a la xarxa social de moda, en poc temps serà un best-seller.
Segons l’últim Baròmetre d’Hàbits de Lectura, la franja que més llegeix és la dels joves d’entre 14 i 24 anys, que arriba al 74,2% de lectors. Aquesta tendència ha crescut en els últims anys gràcies al poder de les xarxes socials. En concret, TikTok (amb una immensa audiència juvenil) ha creat la seva pròpia comunitat d’amants de la literatura on els usuaris intercanvien experiències, opinions i preferències sobre llibres. El hashtag #BookTok compta ja amb més de 217 mil milions de visualitzacions i #BookTokEspañol, que impulsa la cultura espanyola a través de la literatura, més de cinc mil milions.
Aquest fenomen té fins i tot els seus propis influencers, els booktokers, que opinen sobre les últimes novel·les que han llegit, fan recomanacions i reflexionen sobre els personatges i les trames dels seus llibres favorits. "La prescripció passa de ser una ressenya a una emoció compartida", expliquen des de la divisió editorial del Grup Planeta. Editorials, llibreries i escriptors s’han reinventat, augmentant i reactivant les vendes d’alguns títols. Fins i tot hi ha algunes llibreries que compten amb seccions pròpies de llibres recomanats a #BookTok i perfils a la xarxa social.
#BookTok va néixer de forma natural i s’ha convertit en "el club més gran de lectura digital del món", segons Luisa Ramos, responsable de comunicació de la xarxa social. "El fenomen s’ha convertit en un catalitzador que impulsa la literatura i fomenta la lectura en milions de persones, sent a més un escenari global de la cultura local", apunta Ramos. Això ha provocat també una revolució en la indústria editorial, ajudant autors a llançar les seves carreres i connectar amb els lectors.
"El fenomen #BookTok ens sembla molt impressionant", confessa Rosa Samper, directora literària de Montena, Random Cómics, Molino & PenguinKids de Penguin Random House, ja que "una lectura requereix un espai i un temps de tranquil·litat i profunditat, però TikTok com a xarxa social és el contrari". L’editora també considera que els més joves utilitzen TikTok com un aparador de novetats d’una llibreria.
"La lectura ha perdut la connotació de ser un friqui que tenia entre els joves", valora l’escriptora i booktoker Raquel Brune. "Això fa que més persones sentin que llegir també pot ser per a elles i elimina barreres", afegeix l’autora d’Oscura es la noche. Brune considera que la indústria editorial té prejudicis i intenta classificar els llibres segons els gèneres. "Aquestes classificacions poden limitar el públic a qui s’adrecen", assenyala. "Resulta que un llibre que narra la relació entre dos personatges de La Ilíada, com La Canción de Aquiles, un títol escrit per una acadèmica de l’antiga Grècia, troba la seva llar entre els adolescents i no entre altres acadèmics", exemplifica. "¡Els adolescents també disfruten amb la bona literatura!", reivindica aquesta creadora.
L’interès dels joves per la literatura ha evolucionat al costat del que s’escriu i publica. "Actualment, el món literari té un immens ventall de propostes per a la gent jove que abans no tenia", apunta la també escriptora i tiktoker Tamara Molina. Les novel·les no han de ser sempre denses, pensades o reservades per a erudits, també hi ha històries divertides, amenes, addictives i amb un llenguatge afí amb què es poden sentir identificats.
"Sempre s’ha mirat la literatura juvenil i el fenomen fan per sobre de l’espatlla", manifesta l’editora Samper, però la realitat és que molts d’aquests llibres ara aconsegueixen vendes per sobre d’altres autors de renom. És el cas actual d’Ales de sang, de Rebecca Yarros. Des de Fnac asseguren que actualment les vendes d’aquest títol no s’allunyen massa del de Les filles de la criada, de Sonsoles Ónega, llibre guanyador del premi Planeta 2023. La cadena va inaugurar fa uns anys una secció de llibres més venuts de literatura juvenil, veient l’èxit entre els més joves.
Dins d’aquesta tendència també té un paper important el FOMO (fear of missing out). "Aquest fenomen es descriu per la por d’estar fora de la conversa o d’un esdeveniment social. Al final, si tothom del teu voltant està comentant sobre un llibre, a tu t’agrada poder ser partícip d’aquesta conversa i donar la teva pròpia opinió", explica Cristina Jiménez, product manager de Juvenil, Crossover i Còmic de Penguin Random House.
La revolució va arribar a partir de la pandèmia de la covid. Molts joves es van retrobar amb la lectura o bé van descobrir un nou hobby. Just en aquella època és quan va començar a créixer i fer-se gran TikTok. No obstant, des del sector editorial continuen amb el gran repte d’enfrontar-se "a l’enorme volum d’entreteniment audiovisual que existeix avui dia", comenta Jiménez. "Per sort, els joves continuen trobant un forat per al seu moment de lectura", confirma.
Maryam Assakat, booktoker i llibretera catalana, assegura que a partir d’aquest fenomen els joves van començar a acudir a la llibreria en què treballa per preguntar-li per alguns llibres que havien vist per TikTok. Un fet que també confirmen des de Fnac, on asseguren que cada vegada més joves queden per comprar les últimes novetats literàries, acudeixen en massa el dia que es llança el llibre que fa tant temps que esperen i fan cues durant hores per a les firmes de llibres.
"TikTok és una eina de màrqueting molt potent. La plataforma té la capacitat de donar a conèixer nous títols, però també de donar una nova vida a grans clàssics", assegura la responsable de Comunicació de TikTok. Llibres que es van publicar fa anys han tornat a les llistes de vendes, com Tan poca vida o El jilguero. "M’he adonat que Lorca és mainstream", assegura Patricia Fernández, divulgadora de cultura a les xarxes socials. "La lectura que s’ha fet sempre dels clàssics no és atractiva, no hi ha una visió aterrada al gran públic", argumenta.
Això també passa amb novel·les publicades fa temps. "¿Com un llibre de fa un munt d’anys no va arribar a vendre al seu dia i està triomfant ara?", es pregunta Maryam Assakat. Un exemple és Colleen Hoover, una autora que quan es va publicar a Espanya "va passar tan desapercebuda que l’editorial que tenia els drets va deixar de publicar-la perquè no venia", explica la llibretera. De sobte, es va començar a parlar de Trencar el cercle i va ser un boom. "No és que aquests llibres fossin dolents al seu dia, sinó que ara hi ha una eina més oberta per compartir ressenyes", apunta.
"Velocitat de transmissió"
Notícies relacionadesAbans era molt més difícil que un llibre arribés tan lluny d’una manera tan ràpida i senzilla. "Ara les novel·les estan tan sols a un vídeo de convertir-se en un llibre viral", comenta, per la seva banda, Tamara Molina. "La velocitat de transmissió a les xarxes socials fa la sensació que hi ha llibres nascuts pràcticament en elles, però aquest és el canal en el qual la gent jove comparteix el que llegeix i, segons la intensitat del contagi, arriba a convertir-se en fenomen i el llibre entra en els més venuts", expliquen des de la divisió editorial del Grup Planeta. No obstant, Assakat alerta que els llibres "cada vegada són més cars" i s’ha trobat joves que no "es poden permetre gastar-se 25 euros".
Els joves llegeixen. I ho fan després d’acudir a les llibreries en comunitat, com un moment de trobada per a ells, i comprar els llibres en paper. Malgrat viure digitalitzats, el llibre físic és l’opció preferida també entre les noves generacions. "Tenim enyorança del passat i em sembla màgic", expressa Fernández, que considera que el llibre en paper és un viatge per si mateix: "Agafar-lo, obrir-lo, tocar-lo, olorar-lo i ser conscient de quant has llegit". "Estan donant molta vida a les llibreries", celebra Assakat. Avui la generació Z podria haver triat mil maneres de llegir. Però han preferit la més tradicional i la més bonica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia