Llimona & vinagre
Obrint la capsa de Pandoro
Gairebé 30 milions de persones estaven pendents de qualsevol cosa que fes o digués Chiara Ferragni, de 36 anys, una de les influencers de moda més importants del món. El seu nom va aparèixer a la llista Forbes de líders d’opinió a les xarxes socials de menys de 30, després a la de més grans d’aquesta edat i també a la de mares prescriptores: una celebritat global nascuda el 2009 a partir d’un blog anomenat The Blonde Salad. Cada una de les seves publicacions a Instagram sobre tendències sumava milers de comentaris; les grans companyies del luxe se la rifaven per establir col·laboracions que la portaven a facturar xifres de sis zeros, mentre la seva marca pròpia creixia sense parar; el reality show sobre la seva vida familiar a Prime Video va aconseguir milers d’espectadors, i espera una nova temporada.
S’utilitza el passat per parlar de la italiana perquè la incertesa plana sobre el seu imperi i ella mateixa ha deixat en pausa la seva exposada imatge per mirar de sobreviure a una de les crisis reputacionals més greus que es recorden en el món del M’agrada / No m’agrada. La model, empresària, dona del raper Fedez i mare dels seus dos fills, presentadora del Festival de San Remo, on va efectuar un al·legat feminista que va fer la volta al globus, i cara visible de mil anuncis, no ha superat la prova del cotó fluix. El cas Pandoro, com ja se’l coneix, li pot costar el regne de glamur digital que ha construït amb tenacitat durant anys. La Fiscalia de Milà la investiga per un delicte greu d’estafa, i l’organisme encarregat de vetllar per la competència al seu país li ha imposat una multa d’un milió d’euros per publicitar el 2022 un dolç amb finalitats benèfiques que no eren tals.
Donació a un hospital
Obrint la capsa de Pandoro Pink Christmas, els consumidors es trobaven un pa de pessic nadalenc setinat en tons roses i amb el logo de l’emprenedora. Les postres incloïen a la capsa una informació sobre una donació a l’hospital Regina Margherita de Torí per al tractament de nens amb osteosarcoma i sarcoma d’Ewing. Tenint en compte que el seu preu ascendia a nou euros, quan el normal es ven a 3,70, el caràcter solidari se li suposava. No obstant, les indagacions del Ministeri Públic han establert que Ferragni va cobrar un milió d’euros per aquest contracte, mentre que la marca va entregar 50.000 euros al centre sanitari sis mesos abans de posar el producte a la venda, i d’aquí ve la possible intenció d’enganyar els compradors que creien col·laborar en una causa noble.
El cop a la credibilitat d’una influencer coneguda pel seu compromís social, defensora de la sanitat pública (sobretot després del tractament del seu marit d’un càncer de pàncrees) i dels drets de les dones, s’ha traduït en una sagnia de fans (200.000 menys en un mes) i de comentaris als seus posts (de 5.000 a només 65). Dues grans marques com Coca-Cola i Safilo han cancel·lat els seus compromisos amb ella. A la paret d’una de les seves botigues, algú hi va pintar Lladre.
La primera ministra, Giorgia Meloni, s’ha afanyat a col·locar el Chiaragate sota el focus, en reciprocitat a les crítiques que sempre ha rebut de Ferragni, la celebritat progre per excel·lència que fins i tot va demanar que no es votés el partit Germans d’Itàlia per la seva posició contrària a l’avortament. "El veritable model a seguir no són les influencers que guanyen diners a mans plenes vestint roba o ensenyant bolsos, o fins i tot promocionant caríssims pans de pessic amb què fan creure que faran caritat, però el preu dels quals només serveix per pagar caixets milionaris. El veritable model a seguir és el dels que inventen, dissenyen i produeixen aquesta excel·lència italiana", va criticar la política ultra, mentre el seu Govern impulsa una regulació legal de l’activitat publicitària dels creadors de continguts amb molts seguidors.
Notícies relacionadesAltres patrocinis "benèfics" de la jove s’estan mirant amb lupa, i es podria dir que pocs han cregut les seves explicacions. En un vídeo publicat abans de Nadal, la comunicadora demanava perdó pel cas Pandoro, anunciava la seva intenció de donar a l’hospital el milió que va guanyar i al·legava un "error de bona fe". Hi apareixia amb gest contrit, sense maquillatge i vestint un mono gris de punt, el mateix que va lluir només unes setmanes abans en una escapada familiar a la neu, combinat amb el bolso Diamond Birkin Himalaya d’Hermès, un complement que no està a la venda, considerat el més car del món.
El "vestit del penediment", tal com l’ha batejat la premsa italiana, valorat en 600 euros, s’ha esgotat. On n’hi ha hagut, sempre en queda.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.