Els taxistes reclamen que els xòfers de VTC tinguin també el B2 de català

El sector insta el Govern que inclogui la formació obligatòria dels seus competidors en la nova llei de transport en vehicles de fins a nou places

Als conductors professionals que no són taxistes només se’ls demana tenir el carnet de conduir

Una nova normativa, que actualitzi la del 2003, s’hauria d’impulsar aquest mateix trimestre

Els taxistes reclamen que els xòfers de VTC tinguin també el B2 de català

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

O tots moros, o tots cristians. El taxi, en la seva batalla contra les VTC, alterna la defensa amb l’atac, i ara és el torn d’una nova ofensiva. El gremi reclamarà al Parlament que estableixi una credencial per als conductors d’empreses com Cabify, Bolt o Uber que inclogui una formació mínima. És a dir, que al marge de la llicència administrativa, que els xòfers, com fan els taxistes, s’hagin d’enfrontar a algun tipus d’examen. I, també, que acreditin un nivell mínim de català. Així, uns i d’altres podrien brandir un coneixement suficient de la ciutat i un ús idoni de la llengua del lloc de cara a donar un millor servei públic.

L’obtenció del carnet de taxista no és cap camí de roses. Les dades ho corroboren, amb només un 38,2% d’aprovats en l’última dècada. Entre principis del 2013 i finals del 2022, un total de 21.838 persones (prop del 90% eren homes) van intentar superar l’examen, però només 8.334 el van passar, cosa que significa que 13.504 es van quedar sense la credencial. Per poder presentar-se, els aspirants han d’acreditar almenys un any de carnet de conduir B o superior. També han d’obtenir un informe psicofísic del tipus 2, que no és un filtre excessiu però és alguna cosa, i presentar, impol·lut, per descomptat, el certificat de delictes de naturalesa sexual. Finalment, han d’acreditar el nivell B1 de català.

Només amb el carnet

Per ser conductor de VTC, en el dia d’avui, n’hi ha prou amb tenir el carnet de conduir, tot i que algunes empreses requereixen un mínim d’anys de carnet i un mínim de punts. És el cas de Vecttor, filial de Cabify, que exigeix vuit punts i dos anys de carnet. És a dir, que pràcticament qualsevol persona amb llicència podria aspirar avui mateix per formar part de la plantilla d’una de les plataformes de VTC, o per explotar, com a assalariat, la llicència adquirida per algun autònom.

La base legal ja la tenen. El decret aprovat a mitjans del 2022 pel Govern de Mesures urgents en matèria de lloguer de vehicles amb conductor, diu el següent a l’article 4 sobre condicions per a la concessió de les autoritzacions d’àmbit urbà: "Que les persones conductores estiguin en possessió del permís de conduir de la classe B o superior, amb almenys dos anys d’antiguitat, sense perjudici que les administracions locals puguin exigir, quan estiguin fixades, condicions formatives específiques adequades a l’àmbit territorial". O sigui, que l’Institut Metropolità del Taxi (Imet) ja podria haver introduït, malgrat l’ambigüetat del redactat, algun nou requisit als conductors de VTC.

Tito Álvarez, portaveu d’Elite Taxi, va explicar que han demanat cita per a la setmana que ve amb tots els grups parlamentaris a la Ciutadella. "Les VTC no porten paquets; porten persones", resumeix aquest combatiu portaveu, que també demanarà als polítics que els taxistes hagin d’acreditar el nivell de català B2. "Si ara ens consideren un servei econòmic d’interès general, no pot ser que als funcionaris se’ls exigeixi més que a nosaltres", afegeix Tito Álvarez.

Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), s’expressa en uns termes molt similars: "L’examen per a les VTC és adequat. Són conductors que atenen la societat donant un servei públic, així que en aquest sentit han de poder demostrar uns mínims coneixements per poder oferir un servei de qualitat".

Per part de la patronal VTC Gran Turisme, que agrupa les llicències de tota la vida, les que existien abans de la irrupció d’Uber, el seu portaveu Romà Llort, explica que els seus associats "compleixen àmpliament quant al nivell d’idiomes i coneixement del territori", elements, assegura, que han integrat "en la selecció dels assalariats". Malgrat això, prossegueix, donen suport a "qualsevol millora en el sector". "Som proactius en elevar el nivell", acaba dient.

La nova llei

Álvarez espera que tot això quedi recollit en la nova llei de transport de vehicles de fins a nou places, que va començar a discutir-se amb tots els sectors implicats en l’últim trimestre de l’any 2023.

Notícies relacionades

La normativa abordarà per separat els taxistes, les VTC clàssiques (denominades gran turisme és a dir les que es fan servir en casaments, funerals, fires i esdeveniments), les VTC de plataforma (Uber, Cabify, Bolt…) i les empreses d’intermediació (com Free Now).

Els taxistes volen que la llei incorpori la formació obligatòria per als conductors de VTC. I també el B2 de català per a ells. Tot s’hauria de desempatar en algun moment d’aquest trimestre. O almenys així ho va anunciar la Conselleria de Territori, que té el repte no només d’actualitzar una llei del 2003, sinó de posar ordre en una baralla de galls i que després no comencin a sortir fissures legals.

Temes:

Govern Cabify