L’MWC guanya múscul i rep 101.000 assistents

La creixent presència de visitants asiàtics, sobretot de la Xina, ha sigut vital per elevar-hi la participació 

Per al 2027 es preveu que el congrés pugui comptar amb un nou edifici, ara en construcció

El conseller delegat de la GSMA descriu l’edició com «la millor de la seva història» i assenyala que «Barcelona ha complert de nou»

La xifra de visitants ha sigut la més alta des del 2019

L’MWC guanya múscul  i rep 101.000 assistents

EFE

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El Mobile World Congress (MWC) continua guanyant múscul. La fira tecnològica va clausurar ahir la seva edició del2024 superant les previsions d’assistència amb més de 101.000 visitants de 205 països i territoris, un 15% més que en l’anterior edició. Així ho va confirmar la GSMA, patronal mundial de la indústria del mòbil i organitzadora de l’esdeveniment, que, com cada febrer des de fa 18 anys –a excepció del pandèmic 2020–, ha convertit Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat en l’epicentre de les últimes novetats del sector.

"Barcelona ha complert de nou", va celebrar el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman. "L’MWC de Barcelona encarna l’energia i la vitalitat de l’ecosistema mòbil. Ens sentim orgullosos d’acollir aquest esdeveniment especial que, una vegada més, ha ofert quatre dies excepcionals de debat, lideratge intel·lectual, inspiració i tancament d’acords".

L’assistència d’aquest any suposa la millor xifra des del 2019. Aquest creixement no s’entén sense una digitalització que arriba a cada vegada més sectors productius. Així, fins a un 59% de les empreses que han participat al congrés no pertanyen a l’àmbit de les telecomunicacions, sinó a d’altres com ara les finances, el transport, la salut o l’aviació. En l’anterior edició aquesta xifra va ser d’un 56%.

Durant quatre jornades, l’MWC 2024 també ha comptat amb la participació de 2.700 expositors i 1.100 ponents repartits en 260 sessions. El congrés té acord per seguir a Barcelona almenys fins al 2030. El renovat contracte entre la GSMA i les autoritats expira llavors, però l’organització ha reiterat que la seva ampliació és una formalitat, ja que considera la ciutat com la seva seu permanent.

Assistents de qualitat

"Ha sigut una edició magnífica, la millor de la història", va celebrar el director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga, fent seves les paraules de Hoffman. També va assegurar que aquest "èxit col·lectiu" es basa no només en la quantitat d’assistents, sinó també en la qualitat. I és que el 51% dels participants eren de nivell directiu o superior, segons la GSMA.

De cara als pròxims anys, Serrallonga va assenyalar: "L’estructura del recinte permet tenir més visitants i la GSMA necessita més espai per a expositors, així que necessitem un nou pavelló". Per al 2027, es preveu que el congrés pugui comptar amb un nou edifici, ara en construcció.

La del 2024 també ha sigut una edició de rècord per a Catalunya. Un 12% de les 360 empreses catalanes que han participat a la fira han tancat acords comercials amb una previsió de negoci de 18,4 milions d’euros. "Si l’any passat va ser l’edició de la recuperació, aquesta és la de la consolidació de Barcelona com a capital del mòbil", va remarcar Gina Tost i Faus, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya.

A més, la start-up guanyadora dels 4YFN Awards 2024 –els premis per a emprenedors i empreses emergents– va ser la catalana Qilimanjaro Quantum Tech, especialitzada en computació quàntica. Sorgida d’una col·laboració entre el BSC, la UB i l’IFAE, ha guanyat 20.000 euros per desenvolupar els seus xips quàntics i el dret a participar en una de les conferències del 4YFN 2025.

El Pavelló d’Espanya també ha batut el seu rècord d’assistència, amb més de 9.000 visites a l’espai en el qual s’han exposat les innovacions d’empreses del sector tecnològic. Aquesta xifra suposa un 20% més que la de l’any passat, que també va suposar un rècord.

L’assistència a aquesta edició és vista com un altre pas crucial cap al rècord registrat el 2019, quan va reunir unes 109.000 persones. La creixent presència de visitants asiàtics, especialment de la Xina, va ser vital per elevar la participació a cotes de sis xifres. El 2020, la pandèmia de la covid va truncar la projecció ascendent del congrés, però des d’aleshores ha anat recobrant el pols.

Part de la recuperació d’aquest any es deu a la progressiva tornada de congressistes procedents del gegant d’Àsia. Prova d’això és que gairebé 300 empreses xineses han sigut presents al recinte de Gran Via, més que mai. Entre aquestes destaca China Mobile, l’operador de telefonia mòbil més gran del món per nombre d’abonats, i altres grans companyies com Huawei, ZTE, Lenovo o Xiaomi.

Ahir, l’MWC va posar punt final a quatre dies d’exposicions de productes, debats, trobades empresarials i captació d’inversions. L’edició ha estat marcada, com és habitual, per les últimes novetats en telefonia mòbil i per les crides de les grans operadores de telecomunicacions a treballar colze a colze per enfortir el seu negoci i accelerar el desplegament de les xarxes 5G.

L’MWC també ha estat protagonitzat per la intel·ligència artificial (IA), el fenomen que més entusiasme desperta en la indústria. Aquests dies hem vist com es comença a normalitzar la integració de sistemes d’IA generativa en mòbils i altres camps, però també l’aposta per altres tecnologies com la realitat virtual, la realitat augmentada, la computació al núvol, els satèl·lits o la internet de les coses.

Notícies relacionades

En funció dels càlculs de l’any passat, més de la meitat d’aquests assistents s’han acostat al 4YFN. En la seva desena edició, aquest esdeveniment també organitzat per la GSMA, dirigit per Pere Duran i presidit per Yossi Vardi, s’ha desplegat per primera vegada en dues plantes (el doble d’espai que el 2022), ha comptat amb més de 900 empreses expositores (més, fins i tot, que abans de la pandèmia) i entorn de 9.000 emprenedors i gairebé 5.500 inversors.

La IA n’ha sigut la protagonista indiscutible, tant en les innovacions mostrades com en les reflexions compartides, i el camp de la salut s’ha confirmat com un dels que més profit poden treure de la innovació d’aquestes empreses emergents de base tecnològica.