Seguretat viària a Espanya

"El meu fill es va adormir després de treballar fins a la matinada"

«No va ser conscient que no dormir bé la nit abans d’un viatge és un risc molt gros»

«Gairebé sempre que passa un sinistre viari n’hi ha un o més d’un que se salten alguna norma» 

«La meva dona, la meva filla i jo vam quedar destrossats. Jo sols pensava a matar-me»

Germán Muñoz va morir amb 25 anys i en pocs segons. El temps que va trigar el cotxe a encastar-se contra un pilar de carretera. Havien de ser unes vacances, però es van acabar en una tragèdia familiar molt grossa. Estudiava Enginyeria Informàtica i la nit abans va anar a dormir tard treballant en un projecte virtual. 

"El meu fill es va adormir després de treballar fins a la matinada"
4
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El que havia de ser unes vacances a Portugal, amb la seva nòvia, es va tornar una tragèdia molt grossa per a la seva família. Germán Muñoz Molina, de 25 anys, estimava la música i estava posant en marxa una web musical americana, en castellà, per al món hispanoparlant. Estava acabant la carrera d’Enginyeria Informàtica i la nit abans del viatge es va estar fins a altes hores de la matinada treballant en el seu projecte virtual.

No va pensar que aquella imprudència li costaria la vida. Tot i que era molt assenyat al volant, no li agradava córrer i parava cada dues hores. A les 11.45 d’aquell dia es va quedar adormit, al quilòmetre 281 de la carretera de Madrid a Extremadura, amb tanta mala sort que el cotxe va entrar a la mitjana de separació dels sentits de circulació, just on arrencava des de terra una barrera de seguretat, que va trencar la roda dreta del cotxe. Al veure que se n’anava al sentit contrari, el Germán va voler tornar al seu carril, però la barrera de seguretat l’hi va impedir. I, tot i que s’hi va enganxar per intentar evitar un pilar d’un pont, al final hi va xocar i va morir a l’acte. Sí que va aconseguir, però, que la seva nòvia se salvés, ja que el cotxe va girar sobre el pilar i la jove va poder sobreviure a l’impacte, tot i que va patir traumatismes.

Un problema de salut pública

Van ser els estudis posteriors de la Guàrdia Civil els que van permetre saber que el Germán es va adormir al volant. "Al principi ens va semblar una mica estrany, perquè eren gairebé les dotze del migdia, però la seva nòvia ens va explicar que el Germán estava treballant a la web musical. Quan vaig entrar-hi a veure què hi posava, vaig poder comprovar que la nit anterior havia estat treballant fins a altes hores de la matinada a la web, perquè la música era la seva gran passió, i finalment vam entendre que, efectivament, es va quedar adormit i això li va costar la vida. No va ser conscient que no dormir bé la nit abans d’un viatge llarg és un risc i pots matar-te a tu mateix i també matar una altra persona a la carretera", diu Fernando Muñoz, el pare del Germán.

De fet, la DGT calcula que el 8% dels sinistres mortals estan causats per la somnolència i, com que a Espanya cada cop hi ha més insomni i el 30% de la població espanyola té algun trastorn del son, és un problema de salut pública a l’alça que es reflecteix, com passa amb el consum d’alcohol, a les carreteres.

El Fernando explica la història del seu fill amb una gran enteresa. Ha sigut vicepresident de Stop Accidentes, l’associació d’afectats per sinistres de trànsit a què es va unir després de la tragèdia per rebre suport emocional i poder impulsar més accions per millorar les carreteres. Abans ell i la seva família havien recollit 15.000 firmes per protegir els pilars i evitar més morts com la del Germán. Contra el pilar on es va estavellar ja hi havien mort tres persones més i la família del Germán volia que el seu cas, almenys, servís perquè als pilars situats a les carreteres "no hi mori ningú més". "En la recollida de firmes i en les xerrades que faig en autoescoles, escoles i instituts, com a membre de Stop Accidentes, explico tantes vegades com va morir el meu fill que ho he acabat assumint, però al començament va ser horrible", explica el Fernando.

L’ajuda d’altres afectats

D’entrada, la Guàrdia Civil li va comunicar la notícia per telèfon, a boca de canó: "El teu fill ha mort en un accident a la carretera d’Extremadura". "Va ser com si et clavessin un ganivet i et deixessin allà sagnant. La meva dona, que va sentir la conversa, va entrar en xoc i vaig haver de penjar per atendre-la. També ho vaig haver de comunicar a la meva filla i als meus germans, viatjar fins al lloc del sinistre, veure el Germán mort, portar-lo amb el cotxe de morts i venir tots darrere. Va ser increïble. Tots tres [la seva dona, la seva filla i ell] vam quedar destrossats. Jo sols pensava a matar-me, però per a mi era el més fàcil, no per als que es queden. Sortir d’allà va ser molt difícil. Vam haver de recolzar-nos tots tres i d’anar assumint-ho de mica en mica. També ens va ajudar contactar amb altres persones que han passat pel mateix. A Stop Accidentes ens van donar eines per continuar tenint ganes de viure", recorda.

Divulgació imprescindible

Notícies relacionades

Des d’aleshores, el Fernando aprofita totes les formacions que imparteix, com a membre de l’associació, per recordar a tothom la importància de descansar abans de conduir, sobretot abans dels viatges llargs, i parar de seguida que se senti son.

"Intentem que la gent entengui els riscos de la mobilitat, perquè és una pandèmia contra la qual no hi ha vacuna; protegir-nos a nosaltres mateixos, i complir les normes de trànsit, ja que gairebé sempre que es produeix un sinistre viari n’hi ha un o més d’un que se salten alguna norma", afirma Fernando Muñoz.