CONTEXT

Campus d’FP integrada

La reorganització de la Formacíó Professional en clústers especialitzats suposa un avenç innovador

La Formació Professional té una molt bona inserció laboral

La Formació Professional té una molt bona inserció laboral / Cedida

2
Es llegeix en minuts
Xavier Martínez-Celorrio
Xavier Martínez-Celorrio

Professor de Sociologia de la Universitat de Barcelona.

ver +

E l nou mapa del Consorci d’Educació absorbeix l’oferta de cicles que fins ara es feia als instituts de secundària i els agrupa en nous instituts exclusius i especialitzats d’FP. Suposa un canvi de paradigma que unifica i racionalitza la fins ara oferta fragmentada d’FP per concentrar-la en centres integrats amb oferta completa: des de PFI o graus bàsics, a graus mitjans i superiors, cursos d’especialització, acreditació de competències, formació per a l’ocupació, certificats del SOC o formació contínua per a empreses i sectors. L’FP s’està fent gran, més musculada i més complexa. Requereix una governança i gestió específica per desenvolupar tot el seu potencial, sincronitzar-se amb els avenços tecnològics i ajustar-se millor a un mercat de treball amb excés de vacants i de sobrequalificació. Són desafiaments majúsculs que fins ara assumien els instituts de secundària per si mateixos, però que superen les seves possibilitats. Té poc sentit ubicar la complexa oferta d’FP integrada (per a estudiants, treballadors i aturats de diferents edats) en centres que també han d’escolaritzar a partir dels 12 anys.

El nou mapa a Barcelona mata dos ocells d’un tret: crea centres integrats per especialitat i allibera l’FP del paradigma escolar dels instituts de secundària. És un canvi disruptiu que permet planificar millor una oferta més ajustada a les necessitats productives i generar ecosistemes que incentivin les empreses a implicar-se més en desplegar l’FP dual. Sens dubte és un avenç innovador per potenciar i prestigiar els estudis professionals, però també planteja nous desafiaments, a l’implementar una nova divisió del treball pedagògic entre centres i professorat. Primer, requereix la millora de resultats i competències bàsiques en els instituts d’ESO, per minimitzar el posterior abandonament de l’FP en el primer trimestre.

Notícies relacionades

Segon, requereix reforçar l’orientació professional en els IES i permetre itineraris flexibles i combinats que serveixin de testatge per als joves, aspirant a l’objectiu estratègic d’abandonament escolar zero a la ciutat. Tercer, el nou mapa ha de ser inclusiu i promoure la continuïtat formativa ascendent cap a una qualificació professional completa, tal com disposa la nova llei estatal d’FP (2022). No seria just crear una Champions de centres excel·lents que deixi a la cuneta els alumnes de baix rendiment per centrar-se en els millors. Un mapa d’aquest tipus exigeix cuidar més l’equitat i l’atenció personalitzada amb suports pedagògics de qualitat.

Finalment, un gruix important de l’alumnat d’FP de Barcelona no resideix a la ciutat. L’efecte concentració té un impacte metropolità negatiu que ha deixat el Baix Llobregat, el Maresme i els dos Vallès amb una oferta insuficient de places. No només es requereixen noves beques de transport sinó més equilibri territorial de l’oferta metropolitana. De fet, Catalunya continua sense comptar amb un mapa actualitzat de l’FP, després de tants anys i tacticismes desesperants. ¿Quan el tindrem?