REFORMA URBANÍSTICA DISCUTIDA

El nou centre de Sabadell no convenç

Comerciants i veïns lamenten el desenllaç després de 20 anys d'obres

Espai dur 8 El passeig de la plaça Major de Sabadell, divendres.

Espai dur 8 El passeig de la plaça Major de Sabadell, divendres. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA / SABADELL

Han estat més de 20 anys els que el passeig de la plaça Major de Sabadell

ha estat sotmès a la provisionalitat com a conseqüència de les múltiples obres que ha albergat: massa temps per al comerç local. Després d'un llarg periple, l'espai s'ha inaugurat aquest cap de setmana amb un resultat urbanístic que no convenç la majoria de veïns i comerciants.

La història va començar fa 20 anys amb les obres per construir-hi un aparcament subterrani. Aquells primers treballs van comportar una reducció de l'espai que va continuar amb les obres del Mercat Central, les parades del qual es van traslladar a unes instal·lacions a sobre del cèntric passeig. Una vegada reobert el mercat, es va urbanitzar provisionalment amb la mirada posada en l'ampliació de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a la ciutat. El projecte incloïa la nova estació del centre a sota el passeig, que feia necessari obrir la superfície.

Va ser llavors quan se'n va projectar una reurbanització integral per recuperar la capacitat d'atracció que el passeig havia anat perdent. «Ha sigut un procés dramàtic amb un resultat decebedor. Aquesta era una necessitat per al desenvolupament de la ciutat, però s'ha quedat a mig camí, ha sigut molt traumàtic», assenyala Toni Manent, propietari de la botiga La Moda.

El seu veterà comerç ha aguantat, però han estat molts altres els que han hagut d'abaixar la persiana. Les constants obres van convertir durant anys un teòric espai d'oci en un laberint de tanques que només donaven un respir per Nadal, quan s'ampliaven els passadissos per afavorir el pas de vianants. Un cop finalitzats els treballs en superfície, el passeig ha guanyat part de l'espai, tot i que encara hi ha zones hipotecades per la futura estació de FGC.

Com una pista d'aterratge

«S'ha desaprofitat una oportunitat interessant perquè el centre fos una cosa potent», opina el president de la Federació d'Associacions de Veïns, Manuel Navas, que denuncia que el resultat dista molt del projecte presentat a la ciutadania. «Tenim una gran pista d'aterratge en plena ciutat», fa broma Ricard Borrell, de la rellotgeria Borrell, sobre l'amplitud de l'espai sense arbrat ni ombra i on regna l'asfalt.

L'oposició tampoc comparteix el resultat. «Inicialment es distingia dins d'una plaça dura una trama amb diferents paviments, amb rases d'asfalt i pedra, però poques pedres hi ha aquí», assenyala el portaveu de CiU, Carles Rossinyol. «Estem decebuts, però era d'esperar», afegeix Virgínia Domínguez, d'Entesa per Sabadell,

Notícies relacionades

que considera que ha faltat consens a l'hora de definir l'espai.

El primer tinent d'alcalde de Sabadell, Josep Ayuso (PSC), admet que s'han hagut d'ajustar al pressupost inicial de 900.000 euros, però afegeix: «El resultat no experimenta especials modificacions respecte al projecte».Amb la inauguració aquest cap de setmana, la ciutat recupera aquest espai. El comerç espera que la reobertura torni el costum de passejar pel passeig i que no hagin de tancar més negocis.