Projecte en marxa

MAPA | Així és el túnel ferroviari proposat des del Vallès per connectar amb Barcelona

  • L’associació Fem Vallès planteja afavorir la connexió territorial a través d’una descongestió litoral

  • Tres representants veïnals del Vallès expliquen a EL PERIÓDICO la seva visió sobre la proposta de nou túnel

MAPA | Així és el túnel ferroviari proposat des del Vallès per connectar amb Barcelona
4
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Ubicada/t a Sabadell

ver +
Francisco José Moya
Francisco José Moya

Infografia

ver +
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Una nova proposta per construir un tercer túnel ferroviari a Barcelona, en aquest cas pel litoral català, ha emergit amb força des del Vallès, territori català que encapçala històricament la reivindicació d’una millor connexió amb la capital catalana.

L’associació Fem Vallès, l’objecte de la qual és influir en la millora d’infraestructures de la comarca perquè aquest territori «deixi de ser perifèria» barcelonina, ha posat sobre la taula el projecte d’un túnel subterrani que, enllaçant litoralment l’Estació de França i la del Morrot, aspiraria a alleujar l’actual saturació de trens que pateixen els dos únics túnels de Rodalies que passen per les galeries de passeig de Gràcia i plaça Catalunya. Aquesta potencial descongestió, defensen des de Fem Vallès, «permetria establir dues línies circulars que servissin al Vallès, el Baix Llobregat i el Barcelonès».

El primer d’aquests hipotètics anells, argumenten des de la plataforma, operaria com una R7 prolongada i circular, des de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a través de Castellbisbal i Cornellà de Llobregat i de Barcelona a la UAB a través de Montcada i Reixac.

El segon anell, en el seu cas, circularia per les vies que avui utilitza Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per a mercaderies pel corredor de l’actual R8, per les vies de la R2 i el nou túnel proposat. «Prèviament, es canviaria l’ample de via a estàndard; per ara, cap d’aquests dos serveis es poden realitzar per la saturació dels túnels», precisen des de Fem Vallès.

L’arquitecte sabadellenc i portaveu de Fem Vallès, Manel Larrosa, contextualitza a aquest diari que «els dos únics túnels de Barcelona no són capaços d’alleujar la saturació actual: quan arribem des del Maresme, Granollers, Vic o Manresa desemboquem en un dels túnels ja existents, per la qual cosa la congestió és imminent». Larrosa, a més, incideix que el fet que les dues infraestructures passin per l’estació de Sants fa que «aquesta es converteixi en un coll d’ampolla».

El principal argument de Fem Vallès per prioritzar aquesta proposta a les altres alternatives ja plantejades en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona és la reduïda longitud. Des de la plataforma tenen previst que el túnel ocupi un total de 2,5 km, cosa que, segons Larrosa, es tradueix en una «diferència de cost difícil de rebatre».

No obstant, les competències per determinar i definir el cost del projecte, encara incert, estan en mans del Govern de l’Estat, que haurà d’analitzar i estudiar la proposta. La infraestructura, emfatitzen des de Fem Vallès, no requeriria tuneladora i es podria construir per pantalles a cel obert. Larrossa fa una analogia entre aquesta metodologia i la que s’està treballant actualment a la Sagrera.

Per la seva banda, el president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Adrià Ramírez, celebra que la ciutadania posi a sobre de la taula debats polítics com el del túnel de Fem Vallès, ja que, sota el seu punt de vista, «les administracions arraconen aquests temes i els treuen importància».

«És molt positiu que es posi el focus en aquest tema i que es generi debat en el si de la societat civil», asseguren des de la PTP, accentuant que el debat entorn del tercer túnel «estarà en el punt de mira durant els pròxims 20 anys».

El debat sobre el litoral

El debat sobre el litoralUn dels principals debats entorn de la proposta de Fem Vallès és la ubicació costanera del potencial túnel, escenari que ha suposat l’oposició d’alguns experts. La plataforma vallesana, al contrari, defensa que «la proximitat amb el mar seria una qüestió fàcil de resoldre, ja que seguiria el mateix funcionament que el cinturó litoral ja vigent».

Quant als terminis previstos per a l’impuls del projecte, la plataforma lamenta que «constantment el calendari estigui determinat per l’Administració». Larrosa explica que perquè es materialitzi el túnel podrien passar, com a mínim, 10 anys, «a causa de la falta de consens polític i estudi actual del projecte». El temps de construcció, ara bé, el situen en dos anys.

Consultada per aquest diari, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés (PSC), que al seu torn impulsa l’associació Arc Metropolità, que reivindica així mateix la millora d’infraestructures i connexions del Vallès, explica que la principal prioritat «hauria de ser el compliment de la proposta ja aprovada del Pla Territorial, que contempla ja un nou túnel que permetria una nova connexió entre Barcelona i el Vallès i seria un veritable desdoblament».

Així, segons el parer de Farrés, «es mantindria el traçat actual de Ferrocarrils i a partir de l’estació de Bellaterra es faria la nova connexió amb la Vall d’Hebron, la Sagrera i el Poblenou».

Els altres ‘tercers túnels’

La proposta de Fem Vallès no és ni de bon tros la primera relativa a un potencial tercer túnel que descongestioni l’embut ferroviari barceloní. Ja el 2009, el llavors ministre de Foment, José Blanco, parlava de construir una nova galeria ferroviària que transcorreria per la Diagonal i aniria destinada a «alleujar el trànsit dels dos túnels urbans existents», va informar Carlos Márquez.

Blanco ho condicionava a la creació d’una nova línia Castelldefels-Cornellà-Barcelona, la qual tindria la seva prolongació a través de la llarga avinguda de la capital catalana, i arribaria fins a Zona Universitària.

Notícies relacionades

El Govern va encarregar cap a finals del 2022 el dibuix del traçat a dues empreses, si bé Pere Macías, responsable del Pla de Rodalies de Catalunya, va precisar que es tractava d’«una obra per abordar en la següent dècada».

Llegeix totes les notícies de Sabadell i Terrassa a EL PERIÓDICO Sabadell i EL PERIÓDICO Terrassa