Nou ciutats metropolitanes presenten una ZBE pròpia i més flexible que la de Barcelona

Manu Mitru

4
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Ubicada/t a Sabadell

ver +

A partir del 2025, els barris del centre dels nou municipis que conformen l’associació de municipis de l’Arc Metropolità (Sabadell, Terrassa, Mataró, Granollers, Rubí, Vilanova i la Geltrú, Martorell i Vilafranca del Penedès) quedarà restringida per a aquells vehicles més contaminants. És a dir, els que no disposin de l’adhesiu amb el distintiu ambiental de la DGT: Etiqueta 0 emissions (blava), Etiqueta Eco, Etiqueta C (verda), Etiqueta B (groga).

Les grans urbs de la segona corona metropolitana han presentat aquest dimarts els criteris comuns per a la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), una demarcació que funcionarà els dies feiners des de les 7.00 h fins a les 20.00 h, tot i que amb múltiples excepcions i moratòries. 

Ho han anunciat els alcaldes dels municipis de l’Arc Metropolità –amb les úniques absències dels de Mataró i Terrassa, David Bote i Jordi Ballart, representats pels seus primers tinents d’alcaldia–, que han presentat en una roda de premsa conjunta desenvolupada aquest dimarts, 24 d’octubre, al matí al Teatre Principal de Sabadell, sota el lema ‘Un pas endavant sostenible i amb mirada social’.

La proposta de les esmentades urbs segueix el model de la ZBE de Barcelona –ja en marxa a determinades zones des de l’any 2020– respecte als horaris. Al seu torn, és més flexible amb relació a les excepcions establertes des de l’Arc. «No es tracta de fer una competència amb Barcelona, però ells l’han implementat abans. D’aquesta manera, hem pogut detectar certes mesures que podíem implementar nosaltres a fi d’ajudar les persones que més ho necessitin», ha manifestat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, presidenta de l’Arc Metropolità.

Farrés ha anunciat que la proposta de la ZBE de l’Arc podrà prosperar si la Generalitat no implementa un decret que està estudiant, anunciat en una reunió que van mantenir aquest dilluns 23 d’octubre amb els municipis, amb el qual té intenció d’unificar totes les ZBE en l’àmbit català.

Etiquetes ambientals de la DGT /

DGT

Excepcions i moratòries

Els caps de setmana i les hores de son no són l’única excepció en què tots els vehicles tindran accés a tota la ciutat. Més enllà dels criteris ambientals, Farrés ha assegurat que des de l’Arc han volgut evitar que la seva implementació «afavoreixi la desigualtat social i no deixar ningú enrere», així que s’han establert diferents excepcions i moratòries.

Així, podran circular amb vehicles qualificats com a contaminants pel centre de les ciutats les persones amb baix nivell de renda –una cosa que diferencia la ZBE de Barcelona– (és a dir, que cobrin menys de dues vegades l’IPREM); els vehicles d’autònoms a què els faltin cinc anys per jubilar-se i el vehicle sigui «imprescindible» per a la seva activitat; els veïns empadronats a la zona limitada en el moment d’entrada en vigor de la normativa, mentre mantinguin la residència, així com els vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda o amb tractament mèdic, és a dir, serveis sanitaris. També, podran entrar en zona restringida aquells cotxes que siguin històrics, de matrícula estrangera o singulars. Aquestes excepcions es controlaran a través d’unes càmeres de videovigilància que s’instal·laran en 20 punts de la ciutat, tot i que encara no se n’ha detallat el pressupost.

Normativa i calendari

A fi de fer-ho possible, els municipis han previst que l’aprovació de les ordenances municipals de regulació de les Zones es porti a terme entre el segon semestre del 2023 i el segon semestre del 2024. La normativa estatal dicta que des de l’1 de gener passat, les 150 ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants estan obligades a tenir una ZBE abans del 2024, no obstant des de l’Arc Metropolità han assegurat que les sancions (encara no definides) començaran a implementar-se a finals del 2025 o principis del 2026. 

Notícies relacionades

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) està en marxa a la capital catalana i en alguns municipis de la seva àrea metropolitana (AMB), com és el cas de Sant Cugat, fins ara l’única urbs vallesana amb aquesta mesura en vigor. A tall d’exemple, ni a Badia ni a Cerdanyola, municipis vallesans que també formen part de l’AMB, la zona no està implementada. De fet, de les 23 ciutats de més de 50.000 habitants que hi ha a Catalunya, cinc ja en disposen sobre el paper, tot i que realment en són tres les que es troben en estricte funcionament: Barcelona, l’Hospitalet i Sant Cugat.

Fomentar el transport públic 

«Sabem que aquesta nova mesura no serà un èxit si no fomentem el transport públic». Amb aquestes paraules, Farrés ha manifestat la «urgent necessitat» de dotar d’eines el transport públic: «Continuarem treballant en la reclamació de la millora del transport públic i les freqüències com a element indispensable per a una mobilitat sostenible per millorar noves inversions al món local».